2016-01-19, 00:59
Medlem
Bunnys avatar
En fråga till er som på någon nivå, hög eller låg, är aktiva i ett fackförbund: förekommer det mygel i någon form även i ert fackförbund, så som det gör inom Kommunal? Tänker då alltså på olika former av förmåner, till exempel tillgång till förbundets faciliteter, utbetalning av oskäligt höga arvoden, möjlighet till privata resor på förbundets bekostnad, möjlighet att ta med familjen på olika tillställningar på förbundets bekostnad m.m.
Citera
2016-01-19, 12:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag var förtroendevald, tidigt 90-tal inom Metall.
Redan då förekom mygel på både hög o låg nivå.

Exempel som fick mig att gå från fackligt aktiv med en framtid att gå långt i organisationen till att bli storföretagets första svartfot.
Vår klubbordförande var en lat jävel. Hans mygel handlade om att göra inte ett skit o för det jobba fackligt med full lön, 99% av sin arbetstid.
Jag började motarbeta honom o han såg sin position sedan 10 år som hotad. Det var två tuffa år o när båda han o jag blev omvalda så hoppade jag av samt gick ur facket.

Detta var under en period då en viss Stig Malm hade en jobbig tid
Citera
2016-01-19, 12:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En fråga till er som på någon nivå, hög eller låg, är aktiva i ett fackförbund: förekommer det mygel i någon form även i ert fackförbund, så som det gör inom Kommunal? Tänker då alltså på olika former av förmåner, till exempel tillgång till förbundets faciliteter, utbetalning av oskäligt höga arvoden, möjlighet till privata resor på förbundets bekostnad, möjlighet att ta med familjen på olika tillställningar på förbundets bekostnad m.m.

Det förekommer olika typer av mygel i alla organisationer där människor verkar och deltar.
Citera
2016-01-19, 12:42
Medlem
Den fackliga organisation där det förekommer mest mygel är inom IF-metall.

Där kan arbetsgivare muta facket högre upp för att sedan gå över det lokala facket på arbetsplatsen.

Inom metall har man sonika bara gjort av lokal fackombud om de gjort upp med facket högre fast lokala fackliga företrädare skall vara skyddade mot uppsägning. Fallen genom åren har varit många.
Sedan så bryr sig inte metall hur arbetsgivaren är när han väl skrivit på kollektivavtalet, de bryr sig bara om hur många nya medlemmar de får.

IF-metall skulle jag är det allra mest korrupta facket i Sverige blev överraskad att kommunal är i blickljuset.

Tips börja och rota inom metall skall ni se att de slår kommunal med hästlängder, det som nämnts om kommunal är inget mot metall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in