2016-01-18, 20:31
Medlem
Läste om ett företag, Chillispain i Dagens Industri nyligen och om deras tvivelaktiga verksamhet. En hel del köpare av lägenheter och hus på solkusten verkar drabbade.

Jag har grävt en del och funnit:

Tingsrätten i Göteborg har en tjugo sidor lång dom avseende ekonomisk brottslighet med en fängelsedom för Chillispains VD B*ngt Bernhe*. Hans historia hos KFM uppvisar skulder i miljonklassen.

Enligt bolagsregistret i Spanien är han dock enbart delägare trots att han presenterar sig själv som verkställande direktör eller CEO som det heter på internationellt finspråk.

Huvudägaren heter också Ben*t i förnamn och Johans*on i efternamn, även han svensk medborgare

Det finns en konkursdom från Blekinge Tingsrätt (K1670-05) avseende Be*gt Johans*on, huvudägaren och finansiären. Han försattes i personlig konkurs första gången i augusti 2005 och av dokumentationen framgår att han inte heller då inte redovisat någon som helst lön eller andra inkomster i Sverige under tio år före konkursen och fram tills idag.

Han hade däremot skulder till KFM i form av obetalda skatter, obetalda underhåll för egna barn etc på över 1,5 miljoner kronor enligt förvaltarberättelsen men noll (0) i tillgångar.

Finns fler domar på båda - väntar på att få dem. Fick just höra att Johansson just avtjänat ett kortvarigt fängelsestraff här i Sverige för rattfylleri och osant intygande.

Dessutom är tydligen Chillispains bolagsform i sig ett varningstecken. Det är det billigaste sättet att sätta upp ett företag i Spanien. Inget personligt ansvar för delägarna eller styrelse om dina pengar försvinner. Det räcker med att de spanska myndigheterna belägger dina pengar med kvarstad för mäklarens obetalda skatter om mäklaren inte har speciellt registrerade kundkonton. Chillispain har inte det, iallafall inte per idag 21 januari.

Jag kontaktade den lokala skattemyndigheten -(https://www.agenciatributaria.gob.es)
Angav deras registreringsnummer - NIF - B93324754 och fick reda på att de ligger efter med skatt och sociala avgifter. Ingen skatt för anställda redovisad för hela 2015 (!) och tydligen ingen moms heller. Fast det sista kan ju bero på att man inte haft några intäkter...

Jag hade aldrig betalat till någon med den historia delägarna i Chillispain uppvisar.

Konkurser, flera domar i olika tingsrätter, ekonomisk brottslighet, inte redovisat några inkomster i Sverige (eller i Spanien för den delen), miljonskulder till svenska Kronofogden m.m.

Det finns rätt många mäklare på solkusten och bäst kanske att välja de som har också verksamhet i Sverige. Känns tryggare.

Under våren har jag bett åtta fastighetsmäklare, inklusive Chillispain, att skicka mig förslag enligt mina sökbegrepp. Jag kommer att presentera resultatet på annan plats men kan nu konstatera att just Chillispain är den mäklare som (efter påminnelser) givit mig sämst förslag och dessutom har lägst nivå - både i skrift och kunskap.

De första förslagen skickades inte ens till min epost eftersom B*ngt inte kan stava överhuvudtaget och inte verkar bry sig om jag fick dem eller inte.

Man tror ibland att det är en sjuåring som skrivit mailen med förslag. De talar ingen spanska alls på Chillispain och det kan för all del vara en del av förklaringen även om jag tycker att man kan begära att de skall tala och skriva på svenska...

Känns inte heller bra att bara få en handfull objekt presenterade för att mäklaren i fråga inte har tillgång till dem.

Jag vill kunna välja bland ALLA objekt!

Tror det kan vara bra med en mäklare som har någon form av seriös utbildning. Jag fick svar från Tina Engelin på Mäklarsamfundet som bekräftade att Bernh*d inte erhållit någon som helst utbildning arrangerad av Mäklarsamfundet och därmed inte får kalla sig Fastighetsmäklare i Sverige. Vad han gör i Spanien omfattas inte av svenska regler.

Men viktigast, de stora byråernas och två små mäklares förslag var just det jag efterfrågat och dessutom med realistiska priser.

Jag vill inte bara få restskrapet presenterat!

Jag har bara börjat min granskning. Återkommer inom kort med mer info.
Citera
2016-01-19, 18:25
Medlem
Tack LadyGanja. Så mycket ruffel och båg i mäklarbranschen. De framstår som duktiga och utbildade men har inte ens gymnasiekompetens. Just Chillispain tillhör uppenbarligen den värsta sorten. Lovat vitt och brett men saknar helt kompetens. De betalade inte ens hyran till deras förra hyresvärd och blev vräkta. Inga sociala avgifter eller inkomstskatter betalda under hela 2015. En skam för branschen.

Men jag är helt övertygad om att det finns seriösa aktörer. Personligen kommer jag att köpa mitt boende i Spanien via en större byrå. Skulle aldrig förlåta mig själv över att ha betalat en deposition till rufflare som sedan är förlorad.
Citera
2016-09-01, 17:31
Medlem
minddicts avatar
Det finns seriösa aktörer helt klart, köpte en lägenhet sommaren 2015 och det gick hyfsat smidigt.

Chillispain fick jag däremot spam av helt random och tog reda på att den kom ifrån emaillistor som de köpt på någon olaglig sajt där epostadresserna är resultat av något hack. Blev lite nyfiken på dem då jag fick ett oseriöst intryck av deras hemsida utan att jag kunde direkt förklara varför. Intressant läsning i denna tråd!
Citera
2016-09-09, 14:12
Medlem
Välkommen in i tråden!

Det har hänt en hel del sedan senast jag skrev här. Under sommaren så har Chillispain tvingats byta lokaler igen eftersom man konsekvent fortsatt att inte betalat hyran till den nya hyresvärden heller. De har blivit stämda och ligger i tingsrätt med den första hyresvärden och fler lär vara på väg. Ny tredje adress verkar vara i ett kontorshotell där det mesta är tomt och man tar emot i princip alla som vill hyra även om det bara handlar om en månad.

Ryktet att Chillispain inte betalar sina räkningar har spritt sig så nu har de ännu färre objekt att visa eftersom de lite större mäklarna aktar sig för dem då de inte får betalt. Hela marknaden bygger normalt på att alla mäklare visar allas objekt men i Chillispains fall så får de inte tillgång till de bättre objekten utan hänvisas till mindre attraktiva, mer avlägsna och dyrare nybyggda objekt.

Jag gjorde ett test och ställde frågan igen till dels Chillispain och dels till två andra mäklare - lite mer namnkunniga. Be*gt Bernhe* som skall vara bolagets VD men mer framstår som en springpojke, hade svårt att avgränsa mina önskemål, budget, läge etc. främst för att han inte verkade ha en aning om området. För att underlätta så lämnade jag därför själv de parametrar jag ville ha objekt relaterade till.

De andra två kom tillbaka relativt snabbt, Chillispain svarade visserligen också snabbt och bad att få återkomma men glömde bort mig precis som förra gången.

När jag jämförde objekten var inte ett enda enligt mina önskemål! Fel pris, fel område och dessutom när jag frågade om ett av de objekten båda de andra mäklarna presenterade fick jag svaret att det var tyvärr sålt (!). Efter kontroll visade det sig såklart inte vara korrekt, objektet var forfarande till salu och dessutom prissänkt med €12.000!

“vi hjälper er att hitta det Ni söker oavsett om det är vårt eget objekt eller om det finns hos någon av våra kollegor, oavsett storlek och budget så är vårt engagemang det samma” betyder i det här fallet att jag efter två påminnelser så fick jag fel objekt.

“Vi har ett brett samarbete med utvalda mäklare och kan förmedla de bästa objekten genom vårt stora kontaktnät..” betyder att vi kan visa dig objekt hos andra mäklare som ännu inte nåtts av ryktet att vi inte gör rätt för oss dvs betalar fakturor i tid.

Har fått klart för mig av en kollega som bor i Fuengirola att “vi rekommenderar gärna en Svensktalande advokat” betyder att B*rnhed sitter och översätter vad en spansk advokat försöker förmedla på engelska till en svenska som är än mer förvirrande. Några svensktalande advokater arbetar Chillispain överhuvudtaget inte med.

Jag roade mig med att jämföra provisioner och det visar sig att de tolv mäklare jag undersökt debiterar exakt samma provision till säljare och det innebär att skall du diskutera priset, går till mäklaren som har objektet. Då slipper han dela med sig till enmansmäklarna som t.ex. Chillispain.

De stora byråerna förbehåller sig ofta rätten att neka “källarmäklarna” provision överhuvudtaget.

När det gäller marknadsföringen så hoppas Johans*son och Ber*nhed att det går nog vägen om de köper massutskick från säljare av e-postadresser som t.ex. Mats Lindström förmedlar via sina olika bolag. Läste på annan plats om Mats strategi och kan bara tycka synd om Chillispain som säkert betalar dyra pengar för adresser vars innehavare snarare undviker än köper baserat på dessa totalt blinda utskick.

Sedan, ta en extra titt på ägarna, de ägare som försatts i personlig konkurs är oftast inte de mest seriösa. I Sverige är det dessutom mycket lätt att kontrollera med Kronofogden om det finns några större skulder - både Jo*ansson och Ber*hed har skulder i miljonklassen så det är nog inte helt fel att anta att med nya handräckningslagen och samarbetet mellan Spanien och Sverige så dyker fogden upp en dag och helt enkelt konfiskerar kontot. Chillispain har inte sina kundmedel på separata konton hos advokat utan blandar dem med sina egna.

Bern*heds skulder uppgår idag till över 900.000 kronor hos svenska Kronofogden. Dessutom har Chillispain inte betalar skatt & sociala avgifter i Spanien sedan i mars i år. Ingen moms heller men det beror säkert på att det inte sålt något.

Båda ägarna förekommer frekvent i brottsregistret i Sverige (fyra olika domstolar - grova ekonomiska brott, bedrägeri, osant intygande, häleri, stöld samt rattfylla), båda ägarna har vari försatta i personlig konkurs vid minst ett tillfälle de senaste åren. Båda ägarna har varit nolltaxerare de senaste tio åren såväl i Sverige som i Spanien.

Man kan dessutom titta på lönsamheten, Chillispain uppvisr fortfarande efter snart tre år kraftiga förluster vilket såklart påverkar kvalitén du får som kund.

Det finns ett antal något större och seriösare mäklare - ring dem så missar du inte en massa attraktiva objekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in