2016-01-18, 20:16
Bannlyst
Jag pratar med en kille på telefon rent allmänt. Killen har 90% span då han är misstänkt för ett bedrägeri på 3 miljoner som just nu är under utredning.

Har ringer från en ny mobil med kontantkort som polisen inte rört. Men han säger nu att det är konstig det går inte att ringa från den ibland hur han än gör osv. Om nu hans telefon är avlyssnad kan dom börja avlyssna min med om dom vill? (Kontantkort) kan dom se vad jag gör på internet med?
Citera
2016-01-18, 20:22
Medlem
jagfunderars avatar
Ett vanligt missförstånd är att polisen buggar telefonnr. Visserligen sant, men det är IMEI-nummer som man främst sätter under span. Det är alltså mobilen som måste kastas/bytas, inte sim-kort.

Och ja- all trafik syns, även ditt IMEI. Är du av intresse så avlyssnas dina samtal också.

Detta sker ej i realtid, det kan, men sker oftast inte. Det går alltså inte att "känna av" en avlyssning. Du vet helt enkelt inte om du är avlyssnad eller inte.

Skit i mobiltelefoner helt enkelt.
Citera
2016-01-18, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Ett vanligt missförstånd är att polisen buggar telefonnr. Visserligen sant, men det är IMEI-nummer som man främst sätter under span. Det är alltså mobilen som måste kastas/bytas, inte sim-kort.

Och ja- all trafik syns, även ditt IMEI. Är du av intresse så avlyssnas dina samtal också.

Detta sker ej i realtid, det kan, men sker oftast inte. Det går alltså inte att "känna av" en avlyssning. Du vet helt enkelt inte om du är avlyssnad eller inte.

Och dom kan höra ett vanligt samtal mellan tex mig och min mamma om vi står och lagar mat och mobilen bara sär på köksbordet?
Citera
2016-01-18, 20:29
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Och dom kan höra ett vanligt samtal mellan tex mig och min mamma om vi står och lagar mat och mobilen bara sär på köksbordet?
Det går att sätta på mikrofonen utan ägarens vetskap - ja. Speciellt på nyare telefoner.
På äldre telefoner sätts ett samtal igång.

Om de nu gör det beror på hur allvarligt brottet är. Det är inget man gör i första hand, nej.

Ett tips är att skippa mobiler med inbyggda batterier. Är du så otroligt paranoid - köp några billiga 199:- nokia mobiler. Plocka ur batteriet när du inte använder mobilen. Kasta mobilen efter en vecka eller två.
Citera
2016-01-18, 20:32
Medlem
Citat:

Snarare är det så att ALLT avlyssnas och sparas i minst 2 år.

Så om du begår ett brott idag - så kollar polisen genom ALLT du har gjort i minst 2 år tillbaka.

Det borde vara allmänt känt att Sverige har en lag som heter FRA-lagen, lyckligtvis har kriminella inte fattat det än.
Citera
2016-01-18, 20:38
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Snarare är det så att ALLT avlyssnas och sparas i minst 2 år.

Så om du begår ett brott idag - så kollar polisen genom ALLT du har gjort i minst 2 år tillbaka.

Det borde vara allmänt känt att Sverige har en lag som heter FRA-lagen, lyckligtvis har kriminella inte fattat det än.
Samtal sparas inte i två år, till/från samt tider kanske gör, men inte innehållet i samtalen, fel.
Citera
2016-01-18, 20:58
Bannlyst
Wickr är det lugnt då?
Citera
2016-01-19, 13:25
Medlem
Citat:
Det går att sätta på mikrofonen utan ägarens vetskap - ja. Speciellt på nyare telefoner.
På äldre telefoner sätts ett samtal igång.

Jag har inga referenser eller känner till att bakdörrar till sådan styrning av de allra flesta mobiltelefoners "samtalskanal" existerar. Du får gärna posta nån länk.

Smartphones med externa meddelandetjänster som Skype/Viber är dock en annan sak. Det förstnämnda hade under något år en bugg i Androidversionen som gjorde att uppringaren kunde lyfta mottagarens lur. (!)
Citera
2016-01-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Wickr är det lugnt då?

Beror på vem du är och vad du håller på med.

Becknar 5s med weed? Oroa dig inte ens, använd vanliga telesamtal. Välkänd och stor kriminell? Var smartare.

Tro mig vill dom fånga dig så gör dom det, allt handlar bara om hur mycket resurser de väljer att lägga på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in