2016-01-18, 19:09
Medlem
Axells avatar
Hej!

En tanke som slog mig, kan det vara negativt att maila in en jobbansökan sent på natten en vardag? Nu syftar jag främst på "vanliga" jobbannonser där man mailar den ansvarige och inte till mer globala tjänster som har mer utförliga ansökningsprocesser online.

Givetvis kan man av förklarliga skäl vara vaken en vanlig torsdag klockan 03:50, t.ex. om att man jobbar oregelbundna tider eller om man befinner sig i en annan tidszon. Jag hade reagerat som arbetsgivare om det droppade in en jobbansökan då, hur hade ni tänkt?
Citera
2016-01-18, 19:11
Bannlyst
hade verkligen inte brytt mig som arbetsgivare, det viktiga är annonsen inte när ansökan skickas?
Varför skulle det spela roll?

Det är viktigare att inte maila ifrån snurrespratt123@blabla.com eller någon annan larvig adress om man söker VDtjänsten på Arlanda.
Citera
2016-01-18, 19:15
Medlem
Dr.Philmjolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

En tanke som slog mig, kan det vara negativt att maila in en jobbansökan sent på natten en vardag? Nu syftar jag främst på "vanliga" jobbannonser där man mailar den ansvarige och inte till mer globala tjänster som har mer utförliga ansökningsprocesser online.

Givetvis kan man av förklarliga skäl vara vaken en vanlig torsdag klockan 03:50, t.ex. om att man jobbar oregelbundna tider eller om man befinner sig i en annan tidszon. Jag hade reagerat som arbetsgivare om det droppade in en jobbansökan då, hur hade ni tänkt?

Högst individuellt, beror helt och hållet på vem som tar emot ansökan. Själv är jag arbetsgivare och jag noterar alltid vilken tid folk skickar mail. Nog fan tar man sig en funderare över om folk skickar mail efter 01.00 på vardagarna. Skickas de efter 06.00 på morgonen så reagerar jag inte på det. Samma sak gäller folk som ringer eller smsar, ringer de efter 17.00 på fredagar fram till 07.00 på måndagar så funderar jag hur fan de är funtade. Är det inget alarmerande eller viktigt så idiotförklarar jag dem.
Citera
2016-01-18, 19:18
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
hade verkligen inte brytt mig som arbetsgivare, det viktiga är annonsen inte när ansökan skickas?
Varför skulle det spela roll?
Ja självklart är det så, och jag funderar på att söka lite jobb nattetid men vill höra om ni tror det kan uppfattas som negativt?

Det jag menar med att jag hade reagerat är att jag hade undrat vad personen gör uppe då, endast av ren nyfikenhet. Givetvis hade det i rekryteringen inte spelat någon roll i slutändan såvida CV:t var bra.
Senast redigerad av Axell 2016-01-18 kl. 19:21.
Citera
2016-01-18, 22:54
Medlem
LadyGanjas avatar
Ingen aning men själv när jag har sökt jobb.Har jag alltid skickat in ansökan tidigt på morgonen istället.Om företaget öppnar 7 så skickar jag in halv sex osv. =) Det har funkat bra hittills.
Citera
2016-01-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Hej!

Fortsätt skicka ansökningar till tjänsterna när det passar dig och du har tid.
Det viktiga är innehållet i ansökan inte när de inkommer.

För mina medarbetare så ser jag ju inte helst att de skickar mail så sent, men det är ju inte relevant i din situation då jag som mottagare ser dig som en framtida kandidat.

Innehåll i ansökan, samt skicka in den i tid. Sent sista ansökningsdagen kan ju motiveras i ansökan, annars kanske det upplevs som den stressats i väg. Så ge en förklaring, det hade jag upplevt positivt.

Lycka till!
Citera
2016-01-20, 21:38
Medlem
godboys avatar
Jag har varit både arbetsgivare och arbetstagare. Mail anser jag att man kan skicka när man vill, du stör ju ingen.

Jag har aldrig brytt mig om när ett Mail trillat in i korgen, i bland kan ju dessutom mailet fastnat på vägen, även det får ses mycket ovanligt. Det intressanta är ju innehållet. Men visst har man väl undan om ett mail dimpt ner kl 03;25. Men jag har väl bara trott att personen inte kunnat sova eller jobbat natt o vänt på dygnet.

Ska man ringa så är det ju självklart en annan femma.
Citera
2016-01-20, 21:56
Bannlyst
Fast vad är problemet med att skicka ett mail på natten? Signalerar det att man skulle vara en oansvarig person, eller vadå? Jag har alltid skickat mina jobbansökningar på natten, eftersom att det är då jag har tid. Och arbetaren som kommer på morgonen lär se mailet direkt när dom kommer, så jag ser inte riktigt problemet. Visserligen har det alltid varit nattjänster jag då har sökt, men ändå!
Citera
2016-01-20, 22:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Fast vad är problemet med att skicka ett mail på natten? Signalerar det att man skulle vara en oansvarig person, eller vadå? Jag har alltid skickat mina jobbansökningar på natten, eftersom att det är då jag har tid. Och arbetaren som kommer på morgonen lär se mailet direkt när dom kommer, så jag ser inte riktigt problemet. Visserligen har det alltid varit nattjänster jag då har sökt, men ändå!

Vill man komplicera tillvaron för sig själv och omgivningen så kan man självklart hitta "egendomligheter" i andra människors handlande...om det roar en.

Jag har aldrig fått något "jobbansökningsmail" vid någon märklig tidpunkt men om det inträffar så är det knappast skäl nog för att skapa förvåning.
Citera
2016-01-20, 23:21
Medlem
De flesta skulle nog inte bry sig om vilken tid mailet skickades.
Men vill du få det att se ut som att du skickar på vanligare tider så kan du beroende på mailklient skicka mail vid specifierad tid.

Outlook: https://support.office.com/en-GB/article/Delay-or-schedule-sending-email-messages-253dbfd7-0db7-4f41-bcc5-9e8e68ae29bf

Om du har annan mailklient så borde du kunna hitta liknande för den genom att googla på klientens namn och send later.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in