2016-01-18, 00:26
Medlem
Hej! Jag har sökt igenom i princip hela internet samt Flashback efter svar och tycker det är konstigt att jag inte hittar något bra svar på frågan.

Jag ska börja jobba inom landstinget på ett lasarett och har en fråga om hur det är med att bära skägg för anställda? Svar önskas helst från ni som jobbar inom denna verksamhet. Mitt skägg är medellångt, ner till mitten på halsen ungefär och helst vill man ju inte raka av sig det, men skulle det krävas så gör jag självklart det.

På Vårdhandboken och div. hygien- och klädrutiner så står det nästan exakt samma fras överallt att "långt hår och skägg ska sättas upp". Hur de menar att man ska "sätta upp" ett skägg är för mig ett mysterium.
Citera
2016-01-18, 00:30
Medlem
En tofs
Citera
2016-01-18, 04:13
Medlem
Skägg och hår innebär en risk för smittväg. Därför får det inte finnas risk att det kommer i kontakt med patienter. Hur det då bör vara, förstår du säkert själv. Hade jag varit dig hade jag fixat till det, knappast värt att riskera jobbet, för lite hårväxt.
Citera
2016-01-18, 10:42
Medlem
-lynx-s avatar
men samtidigt är det ju inga problem för tjejer som har sitt långa hår i en tofs? borde ju vara helt ok med skägg så länge det inte är ivägen och så länge man håller det fräscht?
Citera
2016-01-18, 17:33
Medlem
Fick ett svar från en vän inom vården som tyckte ungefär att så länge skägget är "samlat och hänger med huvudet" så är det ingen fara. Långt skägg hänger ju inte med huvudet lika mycket, ex om man lutar sig framåt och där kan det vara en bra idé att precis som med långt hår fästa upp med tofs, annars så skulle det vara grönt kort med skägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in