Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
När tog du ditt lån?
Ganska exakt två år sen, 1/2 - 14. Har ingen aning om olika LF-bolag har olika regler. Såhär säger LF Dalarna: "Om du har ett bolån som är högre än 75 procent av bostadens värde behöver du amortera ner den överstigande delen inom 15 år. Det är givetvis klokt att fortsätta amortera även efter det." (
http://www.lansforsakringar.se/dalar...an/amortering/)
Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Det där du skrev sist om att lägga om lånen - funkar det så? Om jag förstår dig rätt så menar du att banken efter eventuell ytterligare uppgång ser att jag då - sett till det nya marknadsvärdet - har en belåningsgrad som sjunkit. Och att jag då kanske, utan att ha gjort några större amorteringar, kan ha ramlat ner under 75 %. Kan det även slå tvärtom, dvs. priserna går ner och plötsligt har jag en 100 %-ig belåningsgrad som kräver amortering under överskådlig framtid?
Om du får bostaden uppvärderat av en mäklare, och får detta skriftligt (de tar en slant för det, 2k i mitt fall), kan du lägga om lånen. Det vi gjorde var att baka in ett billån samtidigt som vi bakade in lite av ett blancolån vi hade haft till handpenningen.
Antar att banken kan börja bråka på dig om värdet går ner. Nu kommer de väl inte kolla enskilda kunder så länge man sköter sina inbetalningar, men skulle det bli en krasch på bostadsmarknaden kanske de börjar gå igenom sina kunders lån och utvärdera dem.