2016-01-17, 17:38
Medlem
Vattnet i handfatet i badrummet rinner undan jäkligt långsamt, någon som har tips på vad man kan göra? Har rengjort vattenlåset och provat att hälla i kokande vatten. Har nu köpt en burk kaustiksoda men undrar om det finns något annat jag kan prova innan jag häller ut råttgift i vattnet

Bor i en bostadsrätt och har verkligen ingen lust att spendera pengar på en rörmokare
Citera
2016-01-17, 17:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Vattnet i handfatet i badrummet rinner undan jäkligt långsamt, någon som har tips på vad man kan göra? Har rengjort vattenlåset och provat att hälla i kokande vatten. Har nu köpt en burk kaustiksoda men undrar om det finns något annat jag kan prova innan jag häller ut råttgift i vattnet

Bor i en bostadsrätt och har verkligen ingen lust att spendera pengar på en rörmokare

Rinner det bra ner i avloppet om du tar bort vattenlåset? Det kan ju vara stopp längre ner. Rensa med avloppsrensare, typ stålband. Rinner det undan bra från dusch och toa? Om inte, så kan det vara problem med stopp längre ner eller kanske nåt problem meb avluftningen. Om det bara rinner däligt från handfatet så kan det vara läge att byta vattenlåset.
Citera
2016-01-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Rinner det bra ner i avloppet om du tar bort vattenlåset? Det kan ju vara stopp längre ner. Rensa med avloppsrensare, typ stålband. Rinner det undan bra från dusch och toa? Om inte, så kan det vara problem med stopp längre ner eller kanske nåt problem meb avluftningen. Om det bara rinner däligt från handfatet så kan det vara läge att byta vattenlåset.

Ja, när jag tog bort vattenlåset så rann det utan problem och golvbrunnen + toa funkar utan problem. Vart köper man stålbandsrensare och nytt vattenlås? Men då verkar det ju bara logiskt att köra kaustiksoda innan jag ger mig på att storhandla? Vad kostar ett vattenlås förresten?

Tack för svar!
Citera
2016-01-17, 18:00
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ja, när jag tog bort vattenlåset så rann det utan problem och golvbrunnen + toa funkar utan problem. Vart köper man stålbandsrensare och nytt vattenlås? Men då verkar det ju bara logiskt att köra kaustiksoda innan jag ger mig på att storhandla? Vad kostar ett vattenlås förresten?

Tack för svar!

Om det rinner utan problem när du tar bort vattenlåset så sitter förmodligen problemet där.

Köp ett nytt det kostar från 100-200 kr om du ska ha ett vanligt i vit plast.

Finns på bauhaus med flera.
Citera
2016-01-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Om det rinner utan problem när du tar bort vattenlåset så sitter förmodligen problemet där.

Köp ett nytt det kostar från 100-200 kr om du ska ha ett vanligt i vit plast.

Finns på bauhaus med flera.

Tack, snälla du! Jag är inte så haj på såna här saker
Citera
2016-01-17, 18:02
Medlem
Iloveludas avatar
Ta bort skiten som sitter i vattenlåset istället. Kostar inte en spänn. Ofta är det hår och skit som sitter i just ett handfat och då hjälper inte Kaustiksoda.
Citera
2016-01-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Ta bort skiten som sitter i vattenlåset istället. Kostar inte en spänn. Ofta är det hår och skit som sitter i just ett handfat och då hjälper inte Kaustiksoda.

Jag skrev ju att jag rengjort vattenlåset.
Citera
2016-01-17, 18:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

https://www.flashback.org/sok/stopp+i+avloppet
Citera
2016-01-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
https://www.flashback.org/sok/stopp+i+avloppet

Borde antagligen ha sökt...
Men! Kaustiksoda is da shit! Problem solved!
Citera
2016-01-17, 18:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Borde antagligen ha sökt...
Men! Kaustiksoda is da shit! Problem solved!

Nej för helvete! Häll inte i kaustik soda du får bara problem!
Tro mig jag har genom jobbet varit på flera sådana stopp där folk har hällt i skiten och som regel klarar det inte av att fräta loss skiten.

Vad som händer är följande :
Vi som skall dit och ficka detta får frätskador på händerna och om det vill sig illa stänk i ögona.

Är det dessutom plaströr som sitter där blir det sådan kemisk reaktion att plasten delvis smälter av syran och värmen som alstras att det är skit svårt få loss hela vattenlåset.

Så tipset är: Har du ett gammalt rör/vattenlås av gjutjärn köp ett nytt av plast.
Är det av plast och du ändå inte fått det rent ? har du lyckats dela det helt i olika delar? annars Köp ett nytt, dom brukar spricka och läcka med åren ej lönt mecka med..
Citera
2016-01-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nej för helvete! Häll inte i kaustik soda du får bara problem!
Tro mig jag har genom jobbet varit på flera sådana stopp där folk har hällt i skiten och som regel klarar det inte av att fräta loss skiten.

Vad som händer är följande :
Vi som skall dit och ficka detta får frätskador på händerna och om det vill sig illa stänk i ögona.

Är det dessutom plaströr som sitter där blir det sådan kemisk reaktion att plasten delvis smälter av syran och värmen som alstras att det är skit svårt få loss hela vattenlåset.

Så tipset är: Har du ett gammalt rör/vattenlås av gjutjärn köp ett nytt av plast.
Är det av plast och du ändå inte fått det rent ? har du lyckats dela det helt i olika delar? annars Köp ett nytt, dom brukar spricka och läcka med åren ej lönt mecka med..

Därav att jag vill ha tips innan jag använde det. Men nu är det för sent och det gjorde ju susen!
Citera
2016-01-17, 19:10
Medlem
mainfurers avatar
Bakpulver funkar nästan som kaossoda! Lite nyttigare bara, googla husmorstips nästa gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in