Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-17, 01:34
Medlem
Jag tänkte göra ett privatlån på 55 000 för att lösa alla mina dyra sms lån,

Min vän som jag har träffat några gånger IRL vill ha 10 000 i förskott för den räntan jag tänkte betalla henne. Problemet är att efter jag betalat henne pengarna vet jag inte om jag kommer få dessa 55 000 en viss tveksamhet finns, och jag är i en desperat situation och inte lätt att hitta någon som vill låna så stora belopp, har provat alla andra utvägar inkl lendo med flera.

Men hur som helst, finns det något avtal på nätet man kan skriva så det blir juridiskt bindande ?
Finns det någon mall man kan använda sig av och fylla i specifika detaljer bara ?

Eller hur ska man göra så det blir säkert för alla inblanande, hade tänkt betala runt 4000 per månad.

Om jag vet att hon inte tänker skriva på något papper då vet jag att hon tänker blåsa mig den risken finns men man vill ju inte tro det värsta och jag är i desperat situation. Antingen det eller ta mer sms lån för att betala de jag har, då jag går back ca 30 000 per månad.
Citera
2016-01-17, 01:41
Medlem
eXtremos avatar
Sedan när är 55 000 kronor ett stort belopp?

Vad är det som är så svårt? Skriv ned villkoren för lånet och skriv under.
Citera
2016-01-17, 01:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueClouds
Jag tänkte göra ett privatlån på 55 000 för att lösa alla mina dyra sms lån,

Min vän som jag har träffat några gånger IRL vill ha 10 000 i förskott för den räntan jag tänkte betalla henne. Problemet är att efter jag betalat henne pengarna vet jag inte om jag kommer få dessa 55 000 en viss tveksamhet finns, och jag är i en desperat situation och inte lätt att hitta någon som vill låna så stora belopp, har provat alla andra utvägar inkl lendo med flera.

hur tänker ni här? Helt korkat upplägg och helt meningslöst.
Är du dessutom tveksam till om en vän blåser dig bör du inte låna av henne alls.
Be henne ta förskottet av de 55K hon lånar ut.

Citat:
Ursprungligen postat av BlueClouds

30 000 per månad.

Ingen dålig ränta med 55k i skulder???

Är din ekonomi så dålig att du går minus 30K/månad läar inte ett nytt lån hjälpa dig. I din sits skulle jag tagit kontakt med kommunens ekonomirådgivare eller någon som förstår ekonomi bättre än dig som du har förtroende för.
Citera
2016-01-17, 01:55
Medlem
Polyklorfenols avatar
Verkar lite hål i huvudet att betala 10 000 för att få låna 55 000.

"Varsågod, här får du 10 papp av mig, så får jag 55 av dig, så jag kan betala lånet på 55. Men vänta, nu är det bara 45 kvar. Hur kan det saknas 10?".

Litar du inte 100% på långivaren, så låt bli. Du riskerar bara att bli 10 000 fattigare utan något tillbaka och då har du förstås ett ännu större problem.

Rent juridiskt är det ganska enkelt. Bara att skriva vem som lånar ut och vem som lånar på ett papper, med personnummer och allt. Skriv ner avbetalningsplanen, lånebeloppet och räntan samt datum. Din underskrift krävs också.
Citera
2016-01-17, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
hur tänker ni här? Helt korkat upplägg och helt meningslöst.
Är du dessutom tveksam till om en vän blåser dig bör du inte låna av henne alls.
Be henne ta förskottet av de 55K hon lånar ut.

Ingen dålig ränta med 55k i skulder???

Är din ekonomi så dålig att du går minus 30K/månad läar inte ett nytt lån hjälpa dig. I din sits skulle jag tagit kontakt med kommunens ekonomirådgivare eller någon som förstår ekonomi bättre än dig som du har förtroende för.

Det viktiga är in räntan utan att få ner månads kostnaden till en hanterbar nivå..

10 000 är inte mkt om man jämför vad jag betalar för sms lånen varje månad..
Och betalar hellre henne pengarna då än att det ska gå till deras fickor.

Jag vill inte krypa till korset som du kanske förstår är det skämmigt.. och vill inte tala om för min mor som i övrigt har gått ställt vill inte att hon ska veta att jag har bettet mig oansvarigt med min ekonomi.
Citera
2016-01-17, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Verkar lite hål i huvudet att betala 10 000 för att få låna 55 000.

"Varsågod, här får du 10 papp av mig, så får jag 55 av dig, så jag kan betala lånet på 55. Men vänta, nu är det bara 45 kvar. Hur kan det saknas 10?".

Litar du inte 100% på långivaren, så låt bli. Du riskerar bara att bli 10 000 fattigare utan något tillbaka och då har du förstås ett ännu större problem.

Rent juridiskt är det ganska enkelt. Bara att skriva vem som lånar ut och vem som lånar på ett papper, med personnummer och allt. Skriv ner avbetalningsplanen, lånebeloppet och räntan samt datum. Din underskrift krävs också.

Jag vet men det var ända sättet att få henne att låna ut pengar, som hon dessutom lånar via en vän, som blir arg om man inte betalar så att säga.. är väl ingen svennson direkt.. men vad gör man jag måste få ner månadskostnaden och att betala 10 000 för att slippa gå back 30 000 varje månad och behöva ta nya sms lån varje månad vilket inte är hållbart.. så känns det värt det..

Om jag skull erbjudit 5000 skulle det ju inte vara värt risken.. för den jag lånar av..
Citera
2016-01-17, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Sedan när är 55 000 kronor ett stort belopp?

Vad är det som är så svårt? Skriv ned villkoren för lånet och skriv under.

Tänkte mer om det fanns någon färdig skriven mall i PDF där det står massa "bla bla bla" men att man lägger till vissa detaljer i villkoren så som belopp och återbetalningstid osv.
Citera
2016-01-17, 02:38
Medlem
chansen att hon blåser mig skulle jag uppsatta till 50% så ja risken är hög.. jag har lyckas förhandla mig till att betala 5000 i förskott men det är mkt möjligt att hon när hon fått dom pengarna inte ger mig mina 50 000 förns jag betalat 5000 till (hon är en jävel på att komma med bortförklaringar)
Citera
2016-01-17, 05:59
Medlem
Men alltså hela upplägget är ju helt puckat. Varför ska du ge henne 10 papp cash för att sen få 55 laxar tillbaka? Du har ju fortfarande inte lånat 55k då utan... 45?! Jag förstår din desperation men varningsklockorna dånar och risken ligger snarare på 98% än 50%.

Är du ett uns begåvad så går du till din mor och reder ut detta, skäms ögonen ur dig och får stoltheten piskad så jävla mycket att du aldrig kommer göra om det. Hon har antagligen och förhoppningsvis en långtgående sparad buffert alternativt BR/andra saker hon kan belåna för en BETYDLIGT mer förmånlig ränta än vad du hittar någon annanstans.

45-55k (vad det nu är) kommer du inte ammortera av på ett ögonblick. Att beblanda sig med ytterligare patrask där en vän lånat av en vän som lånat av en vän som lånat av en enbent hallick i Litauen känns som en ypperligt särbegåvad lösning på ditt problem. Vad gör du när de efter tre månader säger "nu ska vi ha igen resten plus de 25k ränta vi kom överens om, annars jävlar" något du aldrig hört talas om. Fegisar hamnar alltid värst i skiten.

Gör inte två fel på rad nu!
Citera
2016-01-17, 07:13
Medlem
sucuks avatar
Håller med föregående talare,

Kryp till korset TS, du kan enbart göra situationen värre genom dessa försök. Att lösa ett lån med ett annat lån är alltid riktigt jävla korkat hur man än vänder på det. Enda undantaget är om du lyckas samla krediterna till ett enda lån med lägre ränta hos en seriös aktör (bank).

Lån från privatpersoner kommer efter några varv sluta med att du får ben i kroppen knäckta eller liknande.
Citera
2016-01-17, 08:54
Medlem
vart ska du få 10 000 kronor från för att betala räntan? Har du 10 000 kronor borde du väl kunna lösa några av sms-lånen istället
Citera
2016-01-17, 09:14
Medlem
Men snälla, tänk till lite. Om du ger henne 10 och hon ger dig 55 sen så har hon ju egentligen lånat ut 45 eller hur? Då kan hon ju lika gärna ge dig 45 direkt, varför ge henne 10? För att hennes kompis vill det? Ok, testa henne så här: låna 45 av henne istället för 55. Be henne ge 10 av de 45 du ska låna direkt till hennes kompis och du får 35. Säger hon nej till det så är det en scam. (Det är en scam.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in