2016-02-06, 10:54
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Krogh är inte i närheten av Olssons sjukskrivningar. Krogh kan följa sitt träningsupplägg med vald belastning och nedbrytande träning och därefter få sin (jämfört med Sundby) längre välbehövlig vila för återhämtning av kroppen. Johan får sitt upplägg ständigt stört med många olika sjukdomar och kan inte belasta kroppen nog och får heller ingen effektiv vila då han är sjuk hela tiden. Är detta så svårt att begripa?
Är du också säker på att Cologna var dopad i OS 2014? Missade ju typ hela säsongen men kom dit och tog två guld. Han bör ju ha varit totalt under isen eftersom han inte kunnat träna normalt.
Citera
2016-02-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Är du också säker på att Cologna var dopad i OS 2014? Missade ju typ hela säsongen men kom dit och tog två guld. Han bör ju ha varit totalt under isen eftersom han inte kunnat träna normalt.

Cologna: Opererades i en fot men kunde i övrigt belasta kroppen i övrigt till max, rehab i några veckor för att sedan återgå till full träning.

Olsson: Sjuk med nedsatt immunförsvar och inte kunna träna på max eller träna alls merparten av hela säsongen.

Tycker du inte det finns en viss skillnad?

Samt, vad jag märkt så tär ihållande och återkommande sjukdomar betydligt mer på kroppen än skador.
Citera
2016-02-06, 11:21
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Krogh är inte i närheten av Olssons sjukskrivningar. Krogh kan följa sitt träningsupplägg med vald belastning och nedbrytande träning och därefter få sin (jämfört med Sundby) längre välbehövlig vila för återhämtning av kroppen. Johan får sitt upplägg ständigt stört med många olika sjukdomar och kan inte belasta kroppen nog och får heller ingen effektiv vila då han är sjuk hela tiden. Är detta så svårt att begripa?

Nu är det nog inte så att Johan ligger nedbäddad med 40 graders feber varje gång han inte kommer till start i världscupen. Man får komma ihåg att det ofta räcker med att längdskidåkare har någon lättare känning i halsen för att de ska avstå från tävlande. Det är nog inte något större problem med kroppens "återhämtning" under dessa tävlingsfria perioder.

Men ta mitt inlägg med en nypa salt - du verkar ju ha omfattande kunskaper inom fysiologi, samt bra insyn i både Kroghs och Olssons träningsupplägg, så du vet nog vad du pratar om? Hur går det förresten för Johan och Finn Hågen, hur många träningstimmar har de så här långt under 2016?
Citera
2016-02-06, 23:29
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Det handlar väl inte om att Johan är dopad för att möjligheten finns eller för att han vinner i mästerskap. Det handlar väl om att när man ställer aspekter som är suspekta mot aspekter som talar till Johans fördel så blir det övervikt åt det suspekta. Att inte någon doping uppdagats anser jag inte som vattentätt med tanke på hur många som slinker igenom och det blir sanning först när de själva erkänner. Att man är naivt godtrogen mot blonda blåögda svenskar jämfört med krokryggiga östeuropéer är väl ingen hemlighet heller vilket de flesta här inne förhåller sig till.

Självfallet bör man även kunna granska det egna landets idrottare med kritiska ögon. Jag tror dock dopning främst är en kulturell förseelse och historiskt sett så har det inte funnits en utvecklad dopningskultur inom svensk längdåkning. Har postat data tidigare som visar blodvärden under 90-talet vilket talar för detta. Ser man på antalet mästerskapsmedaljer för svensk del verkar det även gå hand i hand med en "renare" kultur än många andra länder.

Så att vi inte är lika suspekta mot Johan som vi hade varit mot valfri östeuropé eller sydeuropé ser jag inget konstigt med.
Citera
2016-02-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Nu är det nog inte så att Johan ligger nedbäddad med 40 graders feber varje gång han inte kommer till start i världscupen. Man får komma ihåg att det ofta räcker med att längdskidåkare har någon lättare känning i halsen för att de ska avstå från tävlande. Det är nog inte något större problem med kroppens "återhämtning" under dessa tävlingsfria perioder.

Men ta mitt inlägg med en nypa salt - du verkar ju ha omfattande kunskaper inom fysiologi, samt bra insyn i både Kroghs och Olssons träningsupplägg, så du vet nog vad du pratar om? Hur går det förresten för Johan och Finn Hågen, hur många träningstimmar har de så här långt under 2016?

Hals- och luftrörsproblem gör inte bara att de missar tävlingar utan de kan inte tärna eller komma upp i närheten av den belastning på träningen som krävs för att bibehålla kondition, styrka och teknik och utvecklas. Det är just problematiken med hans sjukdomsbild och kapaciteten på mästerskap som inte går ihop. Johans träningstimmar under 2016 är säkert lätträknade, han är ju ständigt sjuk, eller menar du att han ljuger?
Citera
2016-02-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Självfallet bör man även kunna granska det egna landets idrottare med kritiska ögon. Jag tror dock dopning främst är en kulturell förseelse och historiskt sett så har det inte funnits en utvecklad dopningskultur inom svensk längdåkning. Har postat data tidigare som visar blodvärden under 90-talet vilket talar för detta. Ser man på antalet mästerskapsmedaljer för svensk del verkar det även gå hand i hand med en "renare" kultur än många andra länder.

Så att vi inte är lika suspekta mot Johan som vi hade varit mot valfri östeuropé eller sydeuropé ser jag inget konstigt med.

Att det kan uppfattas som kuturellt kan vara en effekt av att det skett systematiskt och därför lättare/tydligare att hitta fler fuskare. I Sverige tror jag inte det skulle skett systematiskt som ex i Ryssland och därav svårare att upptäcka fler eller upptäcka någon alls, vad vet jag.
Citera
2016-02-07, 16:11
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Hals- och luftrörsproblem gör inte bara att de missar tävlingar utan de kan inte tärna eller komma upp i närheten av den belastning på träningen som krävs för att bibehålla kondition, styrka och teknik och utvecklas. Det är just problematiken med hans sjukdomsbild och kapaciteten på mästerskap som inte går ihop. Johans träningstimmar under 2016 är säkert lätträknade, han är ju ständigt sjuk, eller menar du att han ljuger?

Att han blir sjuk ofta är väl en indikation på att han ligger på gränsen av vad kroppen klarar av när han tränar?

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...94/867_873.pdf

Citat:
Det är dock en tämligen
allmänt vedertagen sanning att hårt fysiskt arbete kan
resultera i ökad infektionskänslighet. Det beror i huvudsak på
en modulering av immunsystemets cellfunktioner. Den kraftiga
stimuleringen under ett intensivt arbetspass följs av en
tillfällig svacka i infektionsförsvaret. Under denna »immunsystemets
återhämtningsfas« är mottagligheten för infektioner
ökad (Figur 3).
Regelbunden fysisk träning resulterar hos den tidigare inaktive
i en förstärkt immunfunktion [13], men endast upp till
en viss intensitetsnivå. Om långa och intensiva träningspass
kommer alltför tätt, dvs om ett nytt träningspass genomförs
under den tillfälliga svackan i immunfunktionen efter föregå-
ende arbetspass (Figur 3), kan nästa svacka bli djupare, vilket
riskerar att leda till en progressiv immunfunktionsnedsättning
om den höga träningsfrekvensen bibehålls.
Citera
2016-02-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Att han blir sjuk ofta är väl en indikation på att han ligger på gränsen av vad kroppen klarar av när han tränar?

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...94/867_873.pdf

Frågan är hur kan kan träna alls när han ständigt är sjuk? Det är snarare hans barn som smittar honom därav hans återkommande isolering från mänskligheten inför viktiga lopp.
Citera
2016-02-09, 21:42
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Att det kan uppfattas som kuturellt kan vara en effekt av att det skett systematiskt och därför lättare/tydligare att hitta fler fuskare. I Sverige tror jag inte det skulle skett systematiskt som ex i Ryssland och därav svårare att upptäcka fler eller upptäcka någon alls, vad vet jag.

Mio, men nu var det ju så att under 90-talet så låg svenskarnas blodvärden på förväntade nivåer vilket inte kan sägas om alla andra nationer. Så, såvida du inte tror att svenskarna låg 10 år före och agerade förebyggande genom att använda preparat likt hemodes, för att undgå ett test som inte fanns vid den tidpunkten, kan vi nog vara rätt säkra på att de svenska åkarna var rena under den perioden. Att framgångarna sedan tog vid samtidigt som EPO-testet introducerades torde inte heller indikera på att dopning var grunden till framgången. Vidare hjälptes man av att FIS/WADA införde gränser vad gäller hemoglobinhalten i blodet.

Tolka det som du vill men jag sitter i alla fall kvar på min höga häst tillsvidare.
Citera
2016-02-14, 10:27
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Hur är det, har karln åkt ett endaste långlopp i år ?
Citera
2016-02-14, 15:55
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Hur är det, har karln åkt ett endaste långlopp i år ?

Han sparar sig till Vasaloppet där han rycker i Smågan.
Citera
2016-02-14, 21:24
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:

Den mannen har en grundkapacitet utöver det vanliga, han verkar ju kunna behålla den även fast han är sjuk ofta. Jag tror helt enkelt han hinner träna mellan sina sjukdomsperioder vilket gör att han sällan tappar, dock hinner han ju inte med att åka lopp då han gärna vill hinna träna lite inför loppen. Jag kan bara inte tänka mig att han skulle kunna vara dopad. Inför mästerskap så isolerar han sig för att inte bli sjuk och kan då formtoppa som han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in