2016-01-16, 16:02
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Småsparar lite i några fonder i min bank. Börsårset har ju inletts med lite nedgång och andelarna blir således billigare, vilket brukar vara då man ska fortsätta stoppa in lite pengar.
Jag har dock lån också som jag betalar av och min spontana känsla är att betala av mer på lånet än sparandet.

Har tyvärr lite tajt i ekonomin (även om det är på väg att stabiliseras) så jag får välja mellan spara eller betala av lån.

Som sagt så är min spontana känsla att bli av med lånet så fort som möjligt.
Vad tycker ni?
Citera
2016-01-16, 16:31
Medlem
Beror sig ju på vad det är för lån du har? Bolån hade jag inte betalat av mer än nödvändigt på men är det blancolån hade jag betalat av pga den högre räntan.

Men när börsen går ner är det ju läge att gå in i "säkra" bolag snarare än när det bara går uppåt☺
Citera
2016-01-18, 21:02
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKnut
Beror sig ju på vad det är för lån du har? Bolån hade jag inte betalat av mer än nödvändigt på men är det blancolån hade jag betalat av pga den högre räntan.

Men när börsen går ner är det ju läge att gå in i "säkra" bolag snarare än när det bara går uppåt☺
Det är blancolån, dock med förhållandevis låg ränta (cirka 4,9%).
Men det känns nånstans som att det är mer värt att betala av sina skulder till att börja med.
Citera
2016-01-18, 21:10
Medlem
Jag hade valt att amortera och få en bättre ekonomi. Samtidigt är börsen billig idag så hade valet stått mellan bolån och börs hade jag valt börsen.
Citera
2016-01-19, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Det är blancolån, dock med förhållandevis låg ränta (cirka 4,9%).
Men det känns nånstans som att det är mer värt att betala av sina skulder till att börja med.

Tycker du resonerar rätt, 5% är visserligen inte katastrof men om du inte kan både spara och amortera hade iallafall jag amorterat om jag var du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in