2016-01-16, 12:29
Medlem
Hallåhallå.
Har två föräldrar som röker vattenpipa, i princip hela tiden, non-stop. Hela huset är täckt med rök hela tiden, och de vägrar öppna fönstren pga. kylan, vilket får mig att bli brutalt aggressiv.
Är själv över 18, och kan alltså flytta hemifrån, men när jag säger att jag tänker flytta ut kommer de med argument som: Är du så trött på oss? Är du inte en del av denna familjen?

Vad fan ska man göra? Kan inte flytta ut förens sommaren då jag inte har råd än, är det bara att stå ut?
De röker i princip 6 timmar varje dag.

Tränar själv, och vill slippa att de skadar mig och min lillasyster.

Har ni några tips på hur och vad man kan göra?
Senast redigerad av Epictrackz 2016-01-16 kl. 12:34.
Citera
2016-01-16, 12:36
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epictrackz
Hallåhallå.
Har två föräldrar som röker vattenpipa, i princip hela tiden, non-stop. Hela huset är täckt med rök hela tiden, och de vägrar öppna fönstren, vilket får mig att bli brutalt aggressiv.
Är själv över 18, och kan alltså flytta hemifrån, men när jag säger att jag tänker flytta ut kommer de med argument som: Är du så trött på oss? Är du inte en del av denna familjen?

Vad fan ska man göra? Kan inte flytta ut förens sommaren då jag inte har råd än, är det bara att stå ut?

Ring soc och gör en orodanmälan om du tror att din minderåriga lillasyster far illa. Det borde jag ha gjort men tänkte att nä.. så kan man inte göra.. Det gick åt helvete.
Citera
2016-01-16, 12:37
Medlem
Blanda i lite bajs i deras tobak.
Citera
2016-01-16, 14:09
Medlem
MrJoker4s avatar
Citat:
Hallåhallå.
Har två föräldrar som röker vattenpipa, i princip hela tiden, non-stop. Hela huset är täckt med rök hela tiden, och de vägrar öppna fönstren pga. kylan, vilket får mig att bli brutalt aggressiv.

Är du en blatte? Hahahah låter lite som det. Säg till de och göra det i köket nära fläkten.
Citera
2016-01-16, 14:16
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Säg att det är väldigt farligt för din lillasyster att andas in det och du gillar det inte heller. Dom får röka under fläkten i köket om ni har en vettig fläkt. Sen så är det klart att du ska flytta om du vill det, känn ingen press att bo kvar hemma. Men se till att du har ordentlig ekonomi för det bara.
Citera
2016-01-16, 14:28
Avstängd
dacks avatar
Har dina föräldrar brass i pipan? Är detta ett beteende som din familj har tagit med sig från sitt hemland eller är det svenska kulturmarxister som försöker efterlikna Mellanösterns levnadsvanor.
Citera
2016-01-20, 03:45
Medlem
Förklara för dem att man lätt kan utveckla astma, förmodligen även kol och andra andningsbesvär och lungsjukdomar av att vistas i såna miljöer. Det handlar alltså inte om att du bara stör dig på det, utan att det faktiskt kan få konsekvenser. När de börjar självömka om att du lämnar dem och "inte vill vara i deras familj längre" så kan du ju fråga om de vill att deras barn ska få kroniska fysiska men för att de inte pallar begränsa sitt rökande, öppna ett fönster eller sitta vid fläkten.

En bekants mamma hade stora astma- och konditionsproblem p.g.a. för mycket vattenpiperökande hemma i Afghanistan.
Citera
2016-01-20, 08:20
Medlem
Vet dina päron om att vattenpiperökning, och den tillhörande passiva röken, är minst lika farligt som cigarettrökning? Många gör otroligt nog inte det.

"Det är ju bilder av äpplen och andra exotiska frukter på tobakspaketen gubevars, så därför måste det vara rena hälsokuren!" (Detta är ungefär vad vissa verkar ha tagit in mentalt).

Känner ett par tandläkare/tandhyg som säger att det inte alls är ovanligt att 14-15 åringar kommer in med allvarligt rökskadat tandkött. Anledningen är ofta inte tjuvrökning utan intensivt bruk av en vattenpipa med en rejäl laddning tillhörande tobak, allt har de fått av föräldrarna just för att de inte ska börja tjuvröka cigg, och istället hålla sig till den helt ofarliga vattenpipan. (!) Riktigt farlig myt med andra ord.
Citera
2016-01-20, 09:21
Medlem
meramans avatar
Citat:
Hallåhallå.

Vänd dig till kommunen. Dom bör, om inte annat, kunna ge dig råd och information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in