2016-01-15, 21:27
Medlem
Hegamons avatar
Kläder kan innehålla 1000-tals olika kemiska restprodukter. Många går inte tvättas bort.

Vill undvika kläder som innehåller giftiga färger och kemikalier. Kända klädmärken ska tydligen vara att föredra då dom brukar vara försiktigare då dom tillverkar kläder. Men stämmer det?

Jag letar efter kläder utan giftiga färger och kemikalier, vart finns dom?

En artikel om saken:
http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12869592.ab
Senast redigerad av Hegamon 2016-01-15 kl. 21:32.
Citera
2016-01-15, 21:41
Medlem
AndrewBernards avatar
[b]Kläder och skor: Allmänt --> Kläder och skor: Köpråd

/Moderator/B]
Citera
2016-01-15, 22:21
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om jag nu skulle vara elak, kunde jag börja hojta om foliehattar, men jag väljer det snälla spåret idag:

1. Ja, det finns kläder som har spår av antimögelmedel när de kommer till affären.

2. Det som inte din tvättmaskin gnuggat loss efter en tvätt kommer heller inte att fastna på din kropp.

Tvätta därför allt innan det används.

Att använda Aftonbladet som källa är som att torka sig i arslet innan man går på toaletten. Nästan lika illa som Newsvoice eller Vaken.
Citera
2016-01-16, 07:38
Medlem
sucuks avatar
Det är fel att avfärda TS klart berättigade undran med referenser till foliehattar då det är välbelagt att det finns mycket skit i kläderna vi köper.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3853378.ece

I brist på riktigt miljövänliga kläder (till mänskliga priser) så tvättar jag alltid nya plagg två gånger innan jag bär dem men det är också ungefär allt man som konsument kan göra idag.

De stora kedjorna har lite enklare basplagg som skall vara ekologiska men det sortimentet passar möjligen en tonåring.
Citera
2016-01-21, 17:09
Medlem
En snabb googling på "ekologiska kläder" gav t.ex. den här: http://www.ekoklader.se/ som är en guide till var du kan hitta ekologiska kläder.

Dock är jag inte säker på vad "ekologisk" *exakt* betyder. *Generellt* brukar det väl betyda att de är certifierade av något organ, t.ex. GOTS (Global Organic Textile Standard) men jag vet inte om man får använda sig av benämningen "ekologisk" hur som helst eller om det finns regler för vad som får kallas ekologiskt. Exakt vilka kriterier GOTS eller andra organ har vet jag inte heller, men om du hittar några kläder som är certifierade av nåt organ kan du ju googla det för att se vad de har för kriterier. Om någon vet mer om reglerna kring vad som får kallas ekologiskt får de gärna rätta mig!!

Alltså, t.ex. den här tunikan från LotusEco ( https://lotuseco.se/shop/tunika-linbomull-marinbla ) är certifierad från GOTS. Googla då GOTS och kolla vilka kriterier för produktionen av kläder de har.

Det är mitt bästa tips. Hoppas någon mer insatt svarar också, jag vill veta mer hehe
Citera
2016-01-24, 09:09
Medlem
Knowledge Cotton Apparel kör bland annat ekologiskt bomull och linne. Jag har bland annat skjortor o t-shirts från dem och materialmässigt känns de bra. Vet dock inte hur de står sig sett till ex. kemikalier i tygerna
Citera
2026-07-03, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Brukar köpa ekologiska strumpor och kallingar och annat på semestern i europa.

Möjligt att infärgningen inte är ekologisk men man gör sitt bästa.
Bomullen är iallafall ekologisk.

Konventionell bomull är alltid giftig genmanipulerad bomull + med massa extra kemikalier +roundup osv.

Tyvärr försöker vissa företag kopiera hm och andra skitföretag och blandar in skitig plast som kroppen blir sjuk av i bomullskläder,strumpor,jackor och annat så man får se upp att de inte blandat i 20% plast osv för att spara pengar.

Finns numera också 100% plastjackor och svinen försöker marknadsföra det som miljövänligt bara för plast inte kostar nåt att tillverka.
Hur kan du vara säker på att kläder som marknadsförs som organic utomlands verkligen lever upp till samma standarder som ekologiskt? I Sverige innebär ekologisk krav på giftfri odling och att produkten bär specifika märkningar som KRAV eller det gröna EU-lövet.
Citera
2026-07-03, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larus470
Hur kan du vara säker på att kläder som marknadsförs som organic utomlands verkligen lever upp till samma standarder som ekologiskt? I Sverige innebär ekologisk krav på giftfri odling och att produkten bär specifika märkningar som KRAV eller det gröna EU-lövet.

Inget är 100% säkert i livet.

Men du köper alltså hellre garanterat supergiftiga strumpor och kläder,kallingar för att du är osäker på om nån av de ekologiska producenterna eller underleverantörer fuskar ibland.
Totalt ologiskt.

Vll du minimera risken med fusk undviker du att köpa produkter (och mat) från länder som argentina,indien,kina,bangladesh och andra högriskländer för fusk)

De som fuskar brukar efter en tid bli uthängda och uteslutna precis som svenska bönder som plågar djuren tillslut får ögonen på sig.
Dock så tillåter svenska myndigheter av nån anledning djurplågare ofta fortsätta med sin bondeverksamhet.

Extra viktigt att stötta svenska ekologiska bönder och odlare och försöka få bort oseriösa personer men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-03 kl. 16:26.
Citera
2026-07-03, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Men du köper alltså hellre garanterat supergiftiga strumpor och kläder,kallingar för att du är osäker på om nån av de ekologiska producenterna eller underleverantörer fuskar ibland.
Hur kan jag veta att organic verkligen betyder ekologiskt, speciellt när det inte finns någon märkning? Utomlands är det också mycket vanligare med förfalskade märkeskläder. Beteckningen organic kan också tolkas brett. All bomull i grunden är organisk, även om de använder bekämpningsmedel. Det känns konstigt att det är så svårt att hitta ekologiska kläder i Sverige, om de finns mycket utomlands som också är billigare?

Jag köper ofta kläder med OEKO-TEX-certifiering. Även om det inte är samma sak som ekologiskt, garanterar det att textilierna kontrolleras för att inte innehålla höga nivåer av skadliga ämnen.
Senast redigerad av Larus470 2026-07-03 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in