2016-01-15, 11:55
Medlem
Hur är det egentligen med rekryterare som ringer referenser? Är det positivt om dom ringer MINA referenser om jag sökt jobb hos dom? Betyder det att dom är intresserade av just mig eller ringer dom allas referenser för att sedan gallra bort dom som är "dåliga"?
Citera
2016-01-15, 12:05
Medlem
Man ringer referenser för de kandidater som man anser bäst uppfyller de ska och bör-krav man ställt upp.
Att kontakta referenserna tar tid, ibland mycket tid, så man prioriterar.
Om det endast är ett fåtal som överhuvudtaget sökt (2-4) kan det hända att man kontaktar för alla.
Citera
2016-01-15, 12:09
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozztie
Hur är det egentligen med rekryterare som ringer referenser? Är det positivt om dom ringer MINA referenser om jag sökt jobb hos dom? Betyder det att dom är intresserade av just mig eller ringer dom allas referenser för att sedan gallra bort dom som är "dåliga"?

Beror la lite på hur många sökande det är och vad för slags tjänst det är... Av min erfarenhet så har de ringt mina referenser efter att de har hållit intervjuer med de 4-5 aspiranter de plockat ut. Då har det handlat om relativt många sökande till tjänster med krav på erfarenhet och utbildning. Jag har sökt en hel del jobb och där jag inte blivit kallad på intervju har de vad jag vet inte kontaktat någon tidigare chef
Citera
2016-01-17, 15:50
Medlem
I min erfarenhet ringer de bara referenserna på den/de man tänkt erbjuda anställning. Bra respons = jobb, dålig respons = nästa kandidat på listan.
Det är som sagt vansinnigt tidsödslande och inget en rekryterare ägnar sig åt bara för att det är skoj.
Citera
2016-01-17, 22:39
Medlem
Min erfarenhet är att de kontaktar referenserna för de personer som varit på intervju och fortfarande är möjliga kandidater för jobbet.
Citera
2016-01-20, 00:52
Medlem
Askenars avatar
Hur kommer det sig att forskartjänster vill att man ska ange referenser innan intervju, dvs under ansökningsprocessen? Känns ju drygt med tanke på att de tillsätts innan utlysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in