2016-01-14, 13:53
Medlem
SvaMp_s avatar
Hej

Tänkte höra folks input i frågan. Har länge velat gå en kurs som skulle vara givande för mig. Nu har tillfälle kommit där jag kan gå den, det är en kurs på en vecka.
Samtidigt har jag under tiden vart i tankarna att lämna arbetsplatsen, främst för att få en löneutveckling, vart på stället i snart tre år. Jag trivs annars på arbetsplatsen och skulle gärna komma tillbaks nån annan gång.

Så vad tycker ni, är det fel att gå kursen om det blir så att man lämnar om kanske 6mån? Förstör man framtida relationer? Eller är det skitsamma, det är ett spel, arbetsgivare kontra tagare, man gör det som är bäst för en själv oavsett.

Intresserad av input.

Jobbet är hyfsat kvalificerat som jag har, är ingenjör i grunden.

Mvh
Citera
2016-01-14, 13:56
Medlem
Sebzors avatar
Bara ta utbildningen och var glad!
Citera
2016-01-14, 13:56
Medlem
FelixSotizs avatar
Om du nu erbjuds att gå kursen känns det ju som att dom vill satsa på dig och i längden generera en löneökning? Är du dock redan inställd på att lämna så hade jag inte gått utbildningen då du bränner dina relation med den arbetsgivaren + att du tappar en blytung referens.
Citera
2016-01-14, 13:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Det beror väl lite på hur beroende du är av positiva omdömen från din nuvarande arbetsgivare för att få ett nytt jobb. Arbetsgivaren uppskattar det knappast. Det är nog värre ju mindre företag du jobbar på är.

Å andra sidan lär du få ett nytt jobb innan du säger upp dig. Är du underbetald kanske du kan se kursen som en kompensation. Hur dyr är kursen? En kurs blir ju oftast inte jättedyr för arbetsgivaren eftersom den betalas med oskattade pengar.
Citera
2016-01-14, 13:58
Medlem
James91s avatar
Ta den. Gratis är gott.
Citera
2016-01-14, 14:03
Moderator
tobess avatar
Om det bara är högre lön du är ute efter så gå kursen och efter den är avklarad så sätter du dig ner och tar ett lönesamtal med chefen.

Om de just plöjt ner dyra pengar på att utbilda dig så finns det förstås övervägande chanser att du kan få din löneförhöjning.

Hur du än gör så gå kursen du bara, om det är så att du kommer att ha nytta av den även på andra arbetsplatser. Om det är något som är företagsspecifikt så kan du ju ta dig en funderare om det är någon poäng med det om du ändå eventuellt tänker lämna ditt jobb inom en snar framtid.
Citera
2016-01-14, 14:04
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Samtidigt har jag under tiden vart i tankarna att lämna arbetsplatsen, främst för att få en löneutveckling, vart på stället i snart tre år. Jag trivs annars på arbetsplatsen och skulle gärna komma tillbaks nån annan gång.

Så vad tycker ni, är det fel att gå kursen om det blir så att man lämnar om kanske 6mån? Förstör man framtida relationer? Eller är det skitsamma, det är ett spel, arbetsgivare kontra tagare, man gör det som är bäst för en själv oavsett.
Du blåser arbetsgivaren som med 1000% kommer känna sig sviken av dig och tror du är välkommen tillbaka med öppna armar? Att gå kurser är ofta rätt dyrt för företagen och används på personal som de vet har kompetens och som de vill satsa på. Hur tänker du? Hade du själv velat ha en anställd som betett sig såhär? Är du måhända en curlad 90-talist utan konsekvenstänk i hur dina handlingar påverkar din relation med andra?
Citera
2016-01-14, 14:23
Medlem
Känns omoraliskt tycker jag om du är ganska säker på att lämna.

Alt. lägg korten på bordet för din chef. Ärlighet kan ofta fungera bättre än väntat, även om budskapet inte är det som man önskat... .
Citera
2016-01-14, 14:59
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det beror väl lite på hur beroende du är av positiva omdömen från din nuvarande arbetsgivare för att få ett nytt jobb. Arbetsgivaren uppskattar det knappast. Det är nog värre ju mindre företag du jobbar på är.

Å andra sidan lär du få ett nytt jobb innan du säger upp dig. Är du underbetald kanske du kan se kursen som en kompensation. Hur dyr är kursen? En kurs blir ju oftast inte jättedyr för arbetsgivaren eftersom den betalas med oskattade pengar.

Gissar att den kostar ca 17k.

Tack för input alla. Alltså denna arbetsgivare har fått för sig att inte ge nån direkt löneutveckling till sin personal, vilket de själva förlorar på. Jag hade uppskattat denna kurs då jag nästan kunnat tänka mig betala och gå på den på semestern. Det jag är rädd för är om jag själv hamnar i någon form av tacksamhetsskuld till arbetsgivaren, att jag får dåligt samvete om jag lämnar, att jag känner mer lojalitet eller vad man ska kalla det.

Det är inte ens säkert att jag hittar något annat, arbetsmarknaden för det jag sysslar med är rätt liten, rätt spetsspecifikt.

Tar jag dock inte kursen kommer jag få frågor från chefen varför inte då jag pratat om den länge, jag kan nog där inte säga något annat än sanningen, och det kanske leder till att de absolut inte satsar på mig senare, eller tvärt om. Sen om jag talar om det så kanske jag inte byter jobb och då kan det ju bli konstigt.

Samtidigt kanske man ska sätta sitt personliga varumärke och värderingar främst, bara köra rakryggat, fel att bekosta dem om man ändå lämnar, säga det rakt ut, sen se vad som händer.

När jag tänker efter har jag eg viktigare mål nu än med denna kurs, kanske inte rätt att låta den stå i vägen, bli ett hinder för framtida byten, för framtida relationer med arbetsgivaren. Hm, svårt det där, skulle vara enklare om jag startat jobbsökningsprocessen tidigare, nu har i princip sökt upp kontaktuppgifter.
Citera
2016-01-14, 15:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Gissar att den kostar ca 17k.

17k är ingenting för ett företag med hyfsad snurr på verkamheten. Gå du kursen.

Om vi antar att du är 32, och har tjänstemannakollektivavtal och tjänar 32' per månad kostar du företaget drygt 46,5 TKR varje månad. Kursen motsvarar således en engångskostnad motsvarande en halv månadslön.
Citera
2016-01-14, 15:30
Medlem
Måhända att jag bara arbetat hos dåliga arbetsgivare. Men mina erfarenhet säger att du ska passa på medans möjligheten finns. Arbetsgivare brukar ta tillfället i åkt och utnyttja arbetstagare väldigt ofta varför inte göra detsamma?
Citera
2016-01-14, 16:00
Medlem
SvaMp_s avatar
Tog just nu samtalet med en annan arbetsgivare, lär har en intervju med dem i närtid. de verkar söka folk och det jag sitter med är det rätt få som har kompetens inom. Får se, får sova på saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in