Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Det beror väl lite på hur beroende du är av positiva omdömen från din nuvarande arbetsgivare för att få ett nytt jobb. Arbetsgivaren uppskattar det knappast. Det är nog värre ju mindre företag du jobbar på är.
Å andra sidan lär du få ett nytt jobb innan du säger upp dig. Är du underbetald kanske du kan se kursen som en kompensation. Hur dyr är kursen? En kurs blir ju oftast inte jättedyr för arbetsgivaren eftersom den betalas med oskattade pengar.
Gissar att den kostar ca 17k.
Tack för input alla. Alltså denna arbetsgivare har fått för sig att inte ge nån direkt löneutveckling till sin personal, vilket de själva förlorar på. Jag hade uppskattat denna kurs då jag nästan kunnat tänka mig betala och gå på den på semestern. Det jag är rädd för är om jag själv hamnar i någon form av tacksamhetsskuld till arbetsgivaren, att jag får dåligt samvete om jag lämnar, att jag känner mer lojalitet eller vad man ska kalla det.
Det är inte ens säkert att jag hittar något annat, arbetsmarknaden för det jag sysslar med är rätt liten, rätt spetsspecifikt.
Tar jag dock inte kursen kommer jag få frågor från chefen varför inte då jag pratat om den länge, jag kan nog där inte säga något annat än sanningen, och det kanske leder till att de absolut inte satsar på mig senare, eller tvärt om. Sen om jag talar om det så kanske jag inte byter jobb och då kan det ju bli konstigt.
Samtidigt kanske man ska sätta sitt personliga varumärke och värderingar främst, bara köra rakryggat, fel att bekosta dem om man ändå lämnar, säga det rakt ut, sen se vad som händer.
När jag tänker efter har jag eg viktigare mål nu än med denna kurs, kanske inte rätt att låta den stå i vägen, bli ett hinder för framtida byten, för framtida relationer med arbetsgivaren. Hm, svårt det där, skulle vara enklare om jag startat jobbsökningsprocessen tidigare, nu har i princip sökt upp kontaktuppgifter.