• 4
  • 5
2007-11-07, 22:20
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Fått Nyår av Stig Larsson utläst nu och blev väldigt tagen av boken, mestadels för hans sätt att beskriva med små medel och korta meningar att bygga upp hela handlingen kring huvudpersonen Kenneth som känns väldigt melankolisk. Även om hebefilitemat är ytterst litet och begränsat känns det som en frisk liten fläkt i bokens depressiva faser, fanns visserligen en del obscena scener just där huvudpersonen spanar på dotterns könshår då hon sitter och bajsar på toa. Hela den scenen kändes lite väl provocerande även för mig, mestadels för det var hans dotter det handlar om.

Nu ska jag läsa Autisterna, är det någon hebefili i den?

I Komedin 1 är just detta scenario boken slutklimax, när huvudpersonen - Stig Larssons åldrade alter ego - får följa med den tolvåriga grannflickan Alice på toaletten när hon sitter och skiter. Genom hela boken har han dragits till henne, dock utan att det kommer till fysiska närmanden. Autisterna är det länge sen jag läste... minns inte riktigt om temat dyker upp där också.

Rekommenderar även att du ser Larssons film Kaninmannen, en av de bästa som gjorts i Sverige enligt min mening. Sent glömmer man Leif Andrées gestaltning av den trackade gympaläraren "Fittis" vars åtrå efter pubertala flickor går överstyr.
Citera
2007-11-07, 22:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
I Komedin 1 är just detta scenario boken slutklimax, när huvudpersonen - Stig Larssons åldrade alter ego - får följa med den tolvåriga grannflickan Alice på toaletten när hon sitter och skiter. Genom hela boken har han dragits till henne, dock utan att det kommer till fysiska närmanden. Autisterna är det länge sen jag läste... minns inte riktigt om temat dyker upp där också.

Rekommenderar även att du ser Larssons film Kaninmannen, en av de bästa som gjorts i Sverige enligt min mening. Sent glömmer man Leif Andrées gestaltning av den trackade gympaläraren "Fittis" vars åtrå efter pubertala flickor går överstyr.

Komedin 1 hade inte mitt lokala bibliotek men tror att Stadsbiblioteket här i Stockholm har boken inne så jag får åka dit och kolla någon dag, men tror att den är bra då Nyår var nästintill fantastisk och Autisterna var bra, lite medelmåttig och mysko emellanåt men innehåll ändå en del intressanta grejjer. Det enda av "pedofili" som fanns med i boken var någon scen där huvudpersonen ritade bilder av barn som hade sex med varandra.

Kaninmannen har jag velat se ett tag, före jag visste ens att det var Larsson som låg bakom regin. Vet att Cinemateket här i stan visade den för några år sen då jag var som mest aktiv besökare hos dom men missade den då, kanske får hoppas att den dyker upp i livet förr eller senare.
Citera
2008-01-20, 18:21
Medlem
Eremitens avatar
Portugisen José Luiz Pacheco (1925-2008)
Citat:

A bisexual libertine, ever poor, he loved very young women. Getting a fifteen year-old pregnant, he was forced to marry her; the only one who was close in age to his. After a year, he turned to her younger sister. The three of them lived together during a spell, plus other lovers and all his children. He then wrote A Comunidade (The Community), his centrepiece; it portrays that period. His women were always his intellectual inferiors, the first two were peasants. He loved to teach them to read. He lived of his friends' goodwill; he classified them by the amount of money he could borrow each time.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Luiz_Pacheco
Citera
2008-04-17, 13:17
Medlem
"Maddog"s avatar
Historien om Alibech i Decameron avhandlar Hebefili.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Decameron
Citera
2010-05-26, 18:44
Medlem
Rakiis avatar
I boken Frälsaren av Jo Nesbø har en av bokens mördade en relation med en femtonårig jugoslavisk flykting. Framkommer även att han har hebefila böjelser.
Citera
2010-05-26, 20:02
Medlem
saftad_burks avatar
Av de äldre författarna, som levde innan det blev tabu att dras till unga kvinnor, känns det väldigt vanligt. Iallafall att låta vissa av sina karaktärer dras till yngre kvinnor. Hur de var själva vet jag inte med säkerthet, men nämn den femtioåring som tänder mer på femtio åringar än tjugoåringar.

Kommer spontant att tänka på Dostojevskij, Hamsun, Maupassant och Frans G Bengtsson.
Citera
2010-05-27, 10:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Kommer spontant att tänka på Dostojevskij, Hamsun, Maupassant och Frans G Bengtsson.

Var det inte så att Marmeladovs dotter i Brott och straff var prepubertal och prostituerad såväl?
Citera
2010-05-27, 17:47
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Var det inte så att Marmeladovs dotter i Brott och straff var prepubertal och prostituerad såväl?
Jo, Sonja Marmeladov gick på gatan, men jag fick aldrig den uppfattningen att hon var prepubertal, snarare i senare tonåren.

På tal om ryska författares skildringar av prepubertala prostituerade flickor borde Gorkijs novell Flickan (om jag inte minns titeln fel, möjligtvis att det var Dockan) nämnas.
Citera
2010-05-27, 17:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jo, Sonja Marmeladov gick på gatan, men jag fick aldrig den uppfattningen att hon var prepubertal, snarare i senare tonåren.

Du har nog rätt, det var en del år sedan som jag läste boken sist, men fick uppfattningen om att hon är relativt ung.

Sen har ju Vladimir Nabokov skrivit en annan bok med hebefili som tema, Förföraren.
Citera
2010-05-28, 18:26
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Du har nog rätt, det var en del år sedan som jag läste boken sist, men fick uppfattningen om att hon är relativt ung.

Sen har ju Vladimir Nabokov skrivit en annan bok med hebefili som tema, Förföraren.
Och så har vi Nikolaj Ljeskovs novellserie Den gamla goda tiden, vars första del handlar om en gammal hebefil vid namn Pladomasov.
Pladomasov är en rik och vild rövare långt ute på den ryska landsbygden och har med sina amoraliska suputundersåtar skapat sina egna lagar, sedan rysslands inte når längre än till städerna och deras kringliggande trakter. På ett av sina rövartåg får han syn på en ung flicka som han bestämmer sig för att kidnappa och gifta sig med.

De är ena rediga hebefiler, de där ryssarna.
Citera
2010-05-29, 11:04
Medlem
dumburkens avatar
En annan hebefil är André Gide. Han ska ha insett sin homosexualitet med en prostituerad pojke i norra Afrika. I Den omoraliske så ligger en hel del antydningar om hebefili/homosexualitet, i princip hela delen i Afrika kändes som ett hyllande till estetiken hos små pojkar...

På wikipedia citeras denna del ur Gides självbiografi:

Citat:
If It Die: Autobiographical Memoir by Andre Gide (first edition 1920) (Vintage Books 1935 translated by Dorothy Bussy: "but when Ali - that was my little guide's name - led me up among the sandhills, in spite of the fatigue of walking in the sand, I followed him; we soon reached a kind of funnel or crater, the rim of which was just high enough to command the surrounding country". . ."As soon as we got there, Ali flung the coat and rug down on the sloping sand; he flung himself down too, and stretched on his back". . ."I was not such a simpleton as to misunderstand his invitation". . ."I seized the hand he held out to me and tumbled him on to the ground."[p.251]
Citera
2010-05-29, 16:34
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
OT: Var det inte stackars Ruskin som på sin bröllopsnatt djupt äcklad upptäckte, att kvinnor inte ser ut som den Capitolinska Venus i skrevet utan att de har fitthår och en kladdig skåra, varpå han aldrig förmådde sig att fullborda sitt äktenskap?
För att fyra år senare gå ännu mer off-topic: ströläser för tillfället lite i Herbert Tingstens 'Viktoria och viktorianerna', å jag fastnade särskilt för chefredaktörens finkänsliga beskrivning av Ruskins (och Carlyles) libido:
Citat:
Man förstår att klarläggandet av dessa kraftkarlars eländiga sexuella liv väckt både glädje och bestörtning. Att Ruskin var impotent eller i varje fall aldrig hade ett normalt sexuellt förhållande och att han långt uppe i medelåldern var en ångerfull onanist (!) har definitivt uppvisats i den levnadsteckning, som skrivits av den utmärkte kritikern Peter Quennell 1949. Ruskin gifte sig vid 29 års ålder med en ung flicka, men äktenskapet kunde inte fullbordas och blev av detta skäl efter några år upplöst. En långt senare passion för en ännu yngre flicka, nästan ett barn, kom - kanske på grund av föräldrarnas motstånd - inte längre än till glödande och en aning äckliga brev.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in