Miguel Angel López Astana Pro Team 14
Maken till hypead cyklist ser man sällan. Hade Kruijswijk först men känns inte som att profilen passar honom alls.
Alberto Contador Tinkoff 24
Storfavorit, 100% på Vueltan. Jinxjinx.
Gianluca Brambilla Etixx - Quick Step 8
Sagt att han ska gå för GC, kanske passar med kortare, brantare klättringar. Men min förhoppning är att han ska köra för etappvinster.
Johan Esteban Chaves ORICA - BikeExchange 18
Tror på Chaves som tvåa efter Conta, explosiv så borde kunna ta en del etappoäng också.
Kristian Sbaragli Dimension Data 8
Tror inte på någon av sprutarna. Stod mellan Sbargali och Bonafazio.
Hugh Carthy Caja Rural - Seguros RGA 6
En till cyklist som kommer in med stor hype. Ingen aning om hur bra han egentligen är men han bör kunna vara med och utmana om etapper.
Magnus Cort ORICA - BikeExchange 4
Med den svagaste sprut uppställningen i en WT i mannaminne kan Cort överraska tror jag.
Alexandre Geniez FDJ 8
Äntligen slipper han stå bakom sopan Pinot.
Pierre Latour AG2R La Mondiale 10
Ingen aning om vad man ska förvänta sig. Luktar flopp.
Miguel Angel López
Lite vågat med en GT-debutant, men fräshhet och motivation brukara stå högt i kurs på vueltan. Och Vinokourov tillåter knappast två GTs i rad utan Astana på pallen. Alejandro Valverde
Uttagningen som går emot fräshetsteorin, men Valverde brukar inte ställa sig på en startlinje och vara dålig. Johan Esteban Chaves
Var bra i Vueltan ifjol, bättre i Girot iår, nubäst i Vueltan?
Pierre Latour Det nya franska hoppet troligen ingen för GC, men kanske kan ta ngn etapp.
Nikias Arndt Högst rankad av spurtarna borde vara självskriven, non? Thomas De Gendt Lär väl sitta i utbrytning igen Dries Devenyns Bra sensommar form, frågan om det finns passande etapper. Peter Kennaugh Får väl ngra assistpoäng om Vroome går bra. Simon Yates Var väl bästa jag hade råd med av wildcarden
Har fem ryttare som jag delar med SuperHank. Fy sören vad det kommer gå bra för mig!
Mitt lag
Christopher Froome - Efter hans TdF vågar jag inte hålla honom utanför laget. Blivit farlig på så många olika typer av etapper. Tror att han kommer att plocka fler etappoäng än Conta, därför föll valet på Chris även om Conta kanske är GC favorit
Alejandro Valverde - Han ska alltid med i mitt lag. Känns som en bana som kommer att passa honom bra. Främst med som etappvinnare men såklart hoppas man på top7 i GC.
Johan Esteban Chaves - Inte haft honom i mitt lag sen man kunde få honom för 6 credits. Han var värd det då, tror han är prisvärd även nu. Bra avslutare på branta etapper och hoppas på top5 i GC.
Gianluca Brambilla - Var inte så sugen på de dyrare i Climbers Cat så blev ett budgetalternativ. Hoppas Luca kan stöka till det på några etapper, tror dock inte på många GC poäng när vi ska summera.
Jean-Pierre Drucker - Sprutare som visat god form på sistone. Fått för mig att han klarar lite backar också vilket kommer vara ack så viktigt för sprutarna under Vueltan.
Rubén Fernández - 4 credits val. Visat god form på sistone, men blir nog inte mer än assistpoäng.
Ben Hermans - Det här kan sluta lite hur som. Visat god form på sistone och efter att Teejay gör bort sig i vanlig ordning kommer han få fria tyglar. Spännande val.
Magnus Cort - Given i 4 credit kategorin. Kan nog få till någon eller några top10 på de lättare etapperna.
Miguel Angel López - Jag har gått på hypen. Kan verkligen bli fågel eller fisk när en 22 åring ska ge sig på en GT. Men var otroligt imponerande i TdS och känns väldigt komplett för att vara så pass ung.
Jag satsade på att enbart ha ryttare som inte har någon GT i benen. Förhoppningsvis kan någon av dom överraska (antagligen blir det Contador, negativt).
Tror Contador sopar hem detta. Chaves är högst troligt med i kampen om en topp-3. Valverde brukar jag peta, fast får krypa till korset denna gång. Lär vara många målgångar som passar han. En annan anledning är att Quintana är ett frågetecken.
Klättrarna blev billiga Bennett och Atapuma. Hade tänkt mig att Atapuma möjligtvis hade fått köra i rött efter ett par tre etapper efter BMC TTT-seger (som tyvärr uteblev). Samuel S och Steven K ser jag också som frågetecken så mina klättrare kan få mer utrymme än beräknat. Mitt säkraste kort i truppen är Felline, strålande i Polen nyss och en stabil spurtare på lite småknixiga etapper. Kan han bara hålla fingrarna i styr och inte plocka skräp som fastnat i hjulet så ska allt gå hur fint som helst.
Wyss och Hermans är lite utfyllnad så alla poäng är välkomna, tyvärr så vann inte BMC nyss som sagt. Sist men inte minst Sicard, väntat på ett rejält genombrott under året för Romain. Varför inte nu bland alla slutkörda och omotiverade ryttare.
Quintana
Valverde
Chaves
Talansky
Felline
Hermans
Pardilla
Bilbao
Carthy
Kanske det ändå blir Contador och Froome som gör upp om slutsegern. Talanskys form har väl sett rätt lovande ut, hoppas att han gör en stabil Vuelta. Tre cyklister från Caja Rural, som förstås vill hävda sig på enstaka etapper i Vueltan.
Sedär ja, inleder direkt med en etappvinst i ligan. Väldigt trevligt på köpet att Kruijswijk tappade 28 sekunder och Conta hela 52 sekunder.
Kommer nog dröja innan Conta kommer in i top10, men lär bli bra körning tidigt i loppet. Hoppas det blir ett bättre race än TdF som Team Sky "fördärvade".
Miguel Angel López Astana Pro Team 14
Maken till hypead cyklist ser man sällan. Hade Kruijswijk först men känns inte som att profilen passar honom alls.
Alberto Contador Tinkoff 24
Storfavorit, 100% på Vueltan. Jinxjinx.
Gianluca Brambilla Etixx - Quick Step 8
Sagt att han ska gå för GC, kanske passar med kortare, brantare klättringar. Men min förhoppning är att han ska köra för etappvinster.
Johan Esteban Chaves ORICA - BikeExchange 18
Tror på Chaves som tvåa efter Conta, explosiv så borde kunna ta en del etappoäng också.
Kristian Sbaragli Dimension Data 8
Tror inte på någon av sprutarna. Stod mellan Sbargali och Bonafazio.
Hugh Carthy Caja Rural - Seguros RGA 6
En till cyklist som kommer in med stor hype. Ingen aning om hur bra han egentligen är men han bör kunna vara med och utmana om etapper.
Magnus Cort ORICA - BikeExchange 4
Med den svagaste sprut uppställningen i en WT i mannaminne kan Cort överraska tror jag.
Alexandre Geniez FDJ 8
Äntligen slipper han stå bakom sopan Pinot.
Pierre Latour AG2R La Mondiale 10
Ingen aning om vad man ska förvänta sig. Luktar flopp.
den dagen han levererar i närheten av Pinot gjort så kanska han slipper stå bakom han...när rätt många mil kvar mellan dom i prestation
den dagen han levererar i närheten av Pinot gjort så kanska han slipper stå bakom han...när rätt många mil kvar mellan dom i prestation
Varför kör inte Pinot Vueltan egentligen?
Angående Geniez så har ju han haft tre raka försök i Girot, så kan egentligen inte klaga. Trenden tycks hur som helst vara att ryttare lämnar FDJ. Man får onekligen intrycket av att Marc Madiot är så odräglig som han ger sken av samtidigt som Vincent Lavenu är värsta schysstaste killen.
Hur många mil är Vueltan?
Visst är Pinot en mycket bättre GC-cyklist. Men jag vill ändå tro att Geniez kan lyckas med något. Han är en favorit hos mig av någon oförklarlig anledning.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!