Ska snart införskaffa en rätt ordentlig dator med dubbla skärmar till mitt företag. Detta kommer vara ett hemmabygge, så jag kommer köpa alla datordelar för sej och bygga ihop datorn själv. Detta är kortfattat för att kunna anpassa datordelarna så de matchar mitt yrke bäst.
Frågan är bara om detta kan köpas in som förbrukningsinventarier, eller om de är avskrivningsinventarier som gäller?
Allt som allt kommer datorn med skärmar gå på 17000-18000 kr eller så inkl moms, så sammanlagda summan hamnar ju utanför riktlinjerna för förbrukningsinventarier, som är 5000-15000 kr om jag minns rätt.
Men å andra sidan sker ju troligtvis alla köp separat, med olika kvitton, så de dyraste kommer bara upp i 5000 kr inkl moms.
Grejen är den att jag är inget fan av bokföring, och jag vill gärna bespara mej en massa avskrivningar om de går (bryr mej inte om jag skulle spara pengar på avskrivningarna, vill bara bespara mej de besväret).
Är de möjligt att ta de hela som enskilda förbrukningsinventarier, då jag beställer prylarna separat, eller blir de ändå avskrivningsinventarier då syftet för alla prylar är desamma?
Kanske kan jag sprida ut beställningarna med ett par dagar så kanske de går bättre?
Så jag kan bokföra hela köpet som en förbrukningsinventarie? Gäller det även när man är enskilt företag?
Gränsen är ju långt högre än vad jag lärde mej på ekonomin på gymnasiet
Eftersom köpet sker inom mitt företag så får jag ju tillbaka momsen, men när sker detta? Har planerat och köpa in allt i Februari, och momsdeklarationen sker ju i Mars eller nåt.
Kommer jag få tillbaka denna momsen redan i deklarationen i vår, eller kommer jag få behöva vänta till våren 2017 för detta?
Eftersom köpet sker inom mitt företag så får jag ju tillbaka momsen, men när sker detta? Har planerat och köpa in allt i Februari, och momsdeklarationen sker ju i Mars eller nåt.
Kommer jag få tillbaka denna momsen redan i deklarationen i vår, eller kommer jag få behöva vänta till våren 2017 för detta?
Om du har årsmoms är det 2017 du redovisar all moms för 2016.