2016-01-13, 00:22
Bannlyst
Hur vet jag om jag har en vanlig ugn eller en varmluftsugn?
Citera
2016-01-13, 00:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
När du startar ugnen ska du höra en pysande känsla - varmluften kommer igång.
Citera
2016-01-13, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
När du startar ugnen ska du höra en pysande känsla - varmluften kommer igång.
Det verkar som om jag har detta. För den släpper ut varmluft eller det är i alla fall varm runt om kring ungen och på det stället som den finns på, den låter lite.
Citera
2016-01-13, 00:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsplatsbajsare
Det verkar som om jag har detta. För den släpper ut varmluft eller det är i alla fall varm runt om kring ungen och på det stället som den finns på, den låter lite.
Jag har vanlig ugn nu men hade varmluftsugn i min tidigare lägenhet och den lät som en ångmaskin när den startade.
Citera
2016-01-13, 00:53
Medlem
syns ju om den har utsäpp för varm luft...typ flens eller ngt
Citera
2016-01-13, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
syns ju om den har utsäpp för varm luft...typ flens eller ngt
Aha okej! Nej men då är det nog vanlig ugn!
Citera
2016-01-13, 07:50
Medlem
RostigHinks avatar
En varmluftugn har i de flesta fall en synlig fläkt bakom galler i bakväggen inne i ugnen.
Citera
2016-01-13, 18:57
Bannlyst
Det kanske är en sådan. Men fan va den är ett elände. Den stänger inte av sig när jag ställer in allt på 0. Utan den fortsätter bara ge ut varmluft sedan stängs den av efter 20 min typ
Citera
2016-01-13, 19:41
Medlem
Citat:
Det kanske är en sådan. Men fan va den är ett elände. Den stänger inte av sig när jag ställer in allt på 0. Utan den fortsätter bara ge ut varmluft sedan stängs den av efter 20 min typ

Detta att den fortsätter "ge ut varmluft", det är inte någon sorts avsvalningsfunktion för att hålla spisens ugnslucka sval?
Har svårt att tro att ugnen skulle stå på och ventilera ut ugnsvärmen till köket.
Min varmluftsugn tystnar iofs helt när jag stänger av den.
Citera
2016-01-13, 20:59
Medlem
Japp, högst troligt kylfläkt. Sök på modellnumret och se om den har varmluftsfunktion är väl enklast?
Citera
2016-01-14, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Detta att den fortsätter "ge ut varmluft", det är inte någon sorts avsvalningsfunktion för att hålla spisens ugnslucka sval?
Har svårt att tro att ugnen skulle stå på och ventilera ut ugnsvärmen till köket.
Min varmluftsugn tystnar iofs helt när jag stänger av den.
Det kan mycket väl vara så. Det är inte direkt varmluft, den är mer som ljummen... Saken är att min ugn tystnar inte, utan man hör när fäkten är på fast än att jag stänger av den. Har använt den två gånger, och fått panik när den låter så fast än att jag stänger av den... riktigt obekvämt. Känns om att det ska börja brinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Japp, högst troligt kylfläkt. Sök på modellnumret och se om den har varmluftsfunktion är väl enklast?
Tro mig, jag hittar ingen info om den här jävla satans skiten. Är så less på IKEA, de står inget nummer ingenting. Tror att denna ingick med köket eller något. Har inte ens någon manual. Förjävligt alltihopa!
Citera
2016-01-14, 21:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara så. Det är inte direkt varmluft, den är mer som ljummen... Saken är att min ugn tystnar inte, utan man hör när fäkten är på fast än att jag stänger av den. Har använt den två gånger, och fått panik när den låter så fast än att jag stänger av den... riktigt obekvämt. Känns om att det ska börja brinna.

Tro mig, jag hittar ingen info om den här jävla satans skiten. Är så less på IKEA, de står inget nummer ingenting. Tror att denna ingick med köket eller något. Har inte ens någon manual. Förjävligt alltihopa!
Varmluftsugn är ju en jäkla benämning, precis som att andra ugnar skulle köra med kall luft. Nåväl, nu kom någon dåre på att det skulle kallas så en gång i tiden så det är väl bara att gilla läget.

Om du hör en fläkt så är det en s.k. varmluftsugn, det är fläkten som är själva grejen som sätter luften inne i ugnen i rörelse så värmeöverföringen till maten förbättras. Modellbeteckning hittar du säkert på någon skylt om du drar fram eländet och tittar på sidorna eller baktill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in