2016-01-12, 22:17
Medlem
Jag har tänkt mycket kring självmord, både i allmänhet och på ett privat plan. Men jag skulle behöva andras perspektiv på det. Så, vad anser filosofin om en människas medvetna utgång ur livet?

Om jag förstått den antika filosofin (Aristoteles, Platon etc.) rätt skall människan hänge sitt liv åt filosofin. För att detta ska vara möjligt måste kroppen tas hand om och vårdas väl i världen. Då vore det väl mot filosofins allmänna intresse att människor begick självmord. Detta intygar andra jag pratat med kring mina självmordstankar.

Jag själv tänker tidvis annorlunda. Om min kropp (kropp=konkret) dör, då borde väl rimligtvis min själ (själ=abstrakt) uppgå i det som filosofin har som sitt absoluta slutmål. Den abstrakta världen. Men detta är inte möjligt så länge som min själ (med själ menar jag= mitt ''Jag'', min själ, mitt medvetande) är kvar i den konkreta världen. Ty den är det enda hindret för mig att uppgå i den abstrakta världen.

Vore det då inte rimligt att alla som vill hänge sina liv åt det abstrakta >>upphöjda<< livet tar sitt konkreta liv. Det vill säga, är det inte rimligtvis varje rationell människas största önskan att vilja ta sitt liv. En självmedveten människa är ju i allra högsta mån medveten om att det är just det konkreta som blir ett förfall av det inre livet. Exempel på detta? exempelvis är känslan (den abstrakta känslan) redan förfallen när den återges i form av ord (ord som är konkreta) och känslan känner därför ångest över att den inte står i stånd till att uttrycka sig. Kärleken är en sådan känsla, men också hat.

Ett annat exempel på hur det konkreta förhindrar det abstrakta är en kvinnlig modell som jag vill beskriva för er, denna beskrivning är helt påhittad men ändå någonting jag tänkt på länge.

Modellen heter Anna och är ung och fager som få flickor en någonsin beskådat, du är rentav tursam som fått möta hennes ögon en gång i hela ditt liv. Hon är en vacker ung kvinna med ögon som safirer och ett hår som inte ens Picasso eller Vincent Van Gogh skulle kunna återge i sin konst. Mozart skulle inte kunna skriva ett musikaliskt stycke som representerade hennes gudomliga skönhet och Shakespeare skulle inte kunna porträttera henne precis som hon är i sitt manus.

Vid 17 års ålder blir Annas ljuva kropp är uppköpt av en modellagentur som lägger ut bilder på flickor i underkläder i syfte att tjäna pengar. Annas gudomliga skönhet fångas på bild(konkret) och delas flitigt på sociala medier där hon blir ett objekt för män och kvinnor över hela världen. Ett objekt för den sexuella åtrån, ett objekt för ungdomen och ett objekt för exempelvis ett klädmärke. Nu ser alla människor Anna som ett konkret objekt. Men Anna är ju också människa som har ett medvetande och som känner någonting inne i sig själv. En abstraktion finns i Anna. Men sanningen är att numera blir hon inte återspeglad för att vara människa, nej nu blir hon återspeglad som sexobjekt. Det blir hennes sanning. Hon per definition är ett sexobjekt.

Vid 25-års ålder är Anna sliten och hennes ungdom har sinat. Hon får inga arbeten längre som modell, utan en seriös utbildning(på grund av att alla återgav hennes skönhet men aldrig uppmuntrade hennes intellekt) blir hon snart luspank. Hon tvingas kanske prostituera sig för sitt dagliga levebröds sak. Nu när människor har slutat återge hennes sanning i hennes konkreta objektiva form(kroppen) har hon milt sagt hamnat i en identitetskris. Vem är Anna? Många hårda år väntar framöver för henne och hon kan antingen börja gå i terapi, försöka hitta den inre flickan i henne som hon var som barn eller alternativ nummer två: fly verkligheten helt och hållet genom att skjuta in heroin i armen och knulla snuskgubbar för pengar.

Denna hypotetiska kvinna är inte helt otänkbar, jag tror närmare bestämt att det är ett livsöde som många unga kvinnor delar idag. Men strunt samma, detta är ingen tråd för diskussioner kring kvinnors rättigheter. Vad som hände i allt detta var att Anna blev konkret. Hon speglades av världen på ett konkret vis. Sedan skulle hon helt och hållet lita på det konkreta som sin sanning. Men ty denna konkreta sanning förtvinade vid 25-års ålder och hon stod nu helt utan identitet.

Det verkar som att Anna har insett att världen är full av förfall. Ett förfall som innebär att det konkreta förpestat det abstrakta. Vore det inte därmed fördelaktigt om vi och Anna tog våra konkreta och biologiska liv. Den är ju sannerligen vedervärdig och hemsk på alla sätt och vis.

Motargumentet torde vara ''men hur vet du om sanningen finns om du inte kan nå det abstrakta'' Jo, jag förstår det argumentet. Men jag skulle inte vilja leva utan sanningen så då blir slutresultatet för mitt rationella tänkande detsamma. Det finns bara ett val en tänkande människa av vårt moderna tidevarv kan göra för att tjäna det högre syftet. Utföra ett självmord. Vad tror ni?
Citera
2016-01-12, 23:03
Medlem
Custom_mades avatar
Shit om du ändå ska dö pga. filosofi kan du väl iaf offra ditt liv för att hjälpa andra eller liknande!

Bli en martyr så en viktig fråga förs fram i ljuset. T.ex. Sveriges inhumana behandling av sitt eget folk inom t.ex. narkotikapolitik där vi har skithöga dödstal hos missbrukare som inte vågar söka hjälp pga. stigmatisering och hunsande av snuten.

Kritiserade av WHO, EU och FN har vi blivit. Där är vi stenålder bakom alla andra länder. Ganska lustigt med tanke på att vi förstör hela landet genom en alldeles för stor och dåligt smord invandring och slår oss för bröstet som om vi skulle vara goda på något sätt, när vi egentligen SKITER i både invandrarna och missbrukarna på hemmaplan.

Så tänker jag iaf. Om jag någonsin känner att jag måste dö så tänker jag garanterat försöka göra skillnad med min bortgång för andra människor iaf!

Om fler hade detta tänk och inte var så själviska skulle vi faktiskt kunna leva i en utopi, men som det står nu är det mycket snack och lite verkstad!
Citera
2016-01-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlowerFactory
Jag har tänkt mycket kring självmord, både i allmänhet och på ett privat plan. Men jag skulle behöva andras perspektiv på det. Så, vad anser filosofin om en människas medvetna utgång ur livet?

Det har ofta varit en överföring till något annat, inte nödvändigtvis religiöst. En tanke om en yttre verklighet. Det finns som du vet inga bevis för det.

Citat:
Om jag förstått den antika filosofin (Aristoteles, Platon etc.) rätt skall människan hänge sitt liv åt filosofin. För att detta ska vara möjligt måste kroppen tas hand om och vårdas väl i världen. Då vore det väl mot filosofins allmänna intresse att människor begick självmord. Detta intygar andra jag pratat med kring mina självmordstankar.

Ja det finns ingen självmordsfilosofi. Men det finns filosofi mot självmord.

Citat:
Jag själv tänker tidvis annorlunda. Om min kropp (kropp=konkret) dör, då borde väl rimligtvis min själ (själ=abstrakt) uppgå i det som filosofin har som sitt absoluta slutmål.

Det finns inget sätt att vända ett självmord till något som är målet med filosofi. Du tänker fel här.

Citat:
Den abstrakta världen. Men detta är inte möjligt så länge som min själ (med själ menar jag= mitt ''Jag'', min själ, mitt medvetande) är kvar i den konkreta världen. Ty den är det enda hindret för mig att uppgå i den abstrakta världen.

Ok, det här är mystiskt tänkande. Jag kan inte förstå det eftersom jag saknar den modulen i min hjärna. Men jag vill att du utvecklar det så jag kan snudda vid din kunskap.

Citat:
Vore det då inte rimligt att alla som vill hänge sina liv åt det abstrakta >>upphöjda<< livet tar sitt konkreta liv. Det vill säga, är det inte rimligtvis varje rationell människas största önskan att vilja ta sitt liv.

Jag kan inte se hur det följer ur dina premisser.,

Citat:
En självmedveten människa är ju i allra högsta mån medveten om att det är just det konkreta som blir ett förfall av det inre livet. Exempel på detta? exempelvis är känslan (den abstrakta känslan) redan förfallen när den återges i form av ord (ord som är konkreta) och känslan känner därför ångest över att den inte står i stånd till att uttrycka sig. Kärleken är en sådan känsla, men också hat.

Konflikten mellan det fysiska (kroppen) och det abstrakta (tankar), är universell. Alla människor känner detta.

Citat:
Ett annat exempel på hur det konkreta förhindrar det abstrakta är en kvinnlig modell som jag vill beskriva för er, denna beskrivning är helt påhittad men ändå någonting jag tänkt på länge.

Modellen heter Anna och är ung och fager som få flickor en någonsin beskådat, du är rentav tursam som fått möta hennes ögon en gång i hela ditt liv. Hon är en vacker ung kvinna med ögon som safirer och ett hår som inte ens Picasso eller Vincent Van Gogh skulle kunna återge i sin konst. Mozart skulle inte kunna skriva ett musikaliskt stycke som representerade hennes gudomliga skönhet och Shakespeare skulle inte kunna porträttera henne precis som hon är i sitt manus.

Vid 17 års ålder blir Annas ljuva kropp är uppköpt av en modellagentur som lägger ut bilder på flickor i underkläder i syfte att tjäna pengar. Annas gudomliga skönhet fångas på bild(konkret) och delas flitigt på sociala medier där hon blir ett objekt för män och kvinnor över hela världen. Ett objekt för den sexuella åtrån, ett objekt för ungdomen och ett objekt för exempelvis ett klädmärke. Nu ser alla människor Anna som ett konkret objekt. Men Anna är ju också människa som har ett medvetande och som känner någonting inne i sig själv. En abstraktion finns i Anna. Men sanningen är att numera blir hon inte återspeglad för att vara människa, nej nu blir hon återspeglad som sexobjekt. Det blir hennes sanning. Hon per definition är ett sexobjekt.

Ok, det är ett exempel på en situation som är oönskad. Men vad har det med dig att göra. Känner du att detta tänkande bara händer i dig?

Citat:
Vid 25-års ålder är Anna sliten och hennes ungdom har sinat. Hon får inga arbeten längre som modell, utan en seriös utbildning(på grund av att alla återgav hennes skönhet men aldrig uppmuntrade hennes intellekt) blir hon snart luspank. Hon tvingas kanske prostituera sig för sitt dagliga levebröds sak. Nu när människor har slutat återge hennes sanning i hennes konkreta objektiva form(kroppen) har hon milt sagt hamnat i en identitetskris. Vem är Anna? Många hårda år väntar framöver för henne och hon kan antingen börja gå i terapi, försöka hitta den inre flickan i henne som hon var som barn eller alternativ nummer två: fly verkligheten helt och hållet genom att skjuta in heroin i armen och knulla snuskgubbar för pengar.

Det gör ont att läsa. (tänker du så här) Tänker du om kvinnor på detta hypotetiska sätt?

Citat:
Denna hypotetiska kvinna är inte helt otänkbar, jag tror närmare bestämt att det är ett livsöde som många unga kvinnor delar idag. Men strunt samma, detta är ingen tråd för diskussioner kring kvinnors rättigheter.

Hmmm ... Jag trodde du pratade om din egen dödslängtan. Vad har din saga om kvinnan ovan att göra med tråden.

Citat:
Vad som hände i allt detta var att Anna blev konkret. Hon speglades av världen på ett konkret vis. Sedan skulle hon helt och hållet lita på det konkreta som sin sanning. Men ty denna konkreta sanning förtvinade vid 25-års ålder och hon stod nu helt utan identitet.

Vilken konkreta sanning? Blev hon konkret? WTF ??

Citat:
Det verkar som att Anna har insett att världen är full av förfall.

Hur?

Citat:
Ett förfall som innebär att det konkreta förpestat det abstrakta.

Hur?

Citat:
Vore det inte därmed fördelaktigt om vi och Anna tog våra konkreta och biologiska liv.

öhhh... nej.

Citat:
Den är ju sannerligen vedervärdig och hemsk på alla sätt och vis.

Jösses ... och vad är "den"?

Citat:
Motargumentet torde vara ''men hur vet du om sanningen finns om du inte kan nå det abstrakta'' Jo, jag förstår det argumentet.

OK, det är inget bra motargument (mot vad undrar jag). Det här är väldigt grumligt.

Citat:
Men jag skulle inte vilja leva utan sanningen så då blir slutresultatet för mitt rationella tänkande detsamma. Det finns bara ett val en tänkande människa av vårt moderna tidevarv kan göra för att tjäna det högre syftet. Utföra ett självmord. Vad tror ni?

Ok. Enkelt uttryckt:
A) Du vill inte leva utan sanningen.
... för då blir ...
B) Slutresultatet för ditt rationella tänkande detsamma.
... och sen ...
C) Det finns bara ett val en tänkande människa av vårt moderna tidevarv kan göra för att tjäna det högre syftet.
... vad skulle det någonsin kunna vara?... Jo;
D) Utföra ett självmord.

Vad jag tror?

Du vet inte vad filosofi är, du kan inte resonera logiskt, du har skruvade uppfattningar om andra människor. Du har ingen empati och baserat på allt du sagt, ja jag tror du är en psykopat.

Men du ska inte ta ditt eget liv: ring 112, begär att få tala med en jourhavande psykolog och låt dig själv bli inlagd.

Och när allt det här är över vill jag att du skriver här igen och berättar hur du mår.
Senast redigerad av Proprioception 2016-01-12 kl. 23:23.
Citera
2016-01-14, 14:22
Medlem
Det var en väldigt insiktsfull och genomtänkt reflektion du bjöd på i trådstarten. Hinner inte tillföra något utförligt just nu så tänker återkomma till denna tråd lite senare, men en av de viktigaste tankarna kring självmord jag själv letts till genom årens lopp är att det tycks finnas 4 huvudsakliga perspektiv här:

Första är den allmänna neutrala som pga ovisshet väljer det säkra i att leva vidare eftersom de tycker detta vore vettigt utifall döden på nåt oklart sätt vore nåt man helst sköt på; vi dör ju till slut ändå, lika bra att leva! Egentligen verkar dock denna "rationalitet" bara utgöra en fasad för en fundamental rädsla.

Andra är den genuint lyckliges motiv att fortsätta existera i sitt lycksaliga rus.

Tredje är den förtvivlade människans motiv att ta avsluta denna kroppsliga existens oavsett vad som eventuellt följer. Detta anser jag är en mycket mera rationell hållning än första, pga tydligheten i motivet.

Fjärde är det filosofiska vilket förstås i sin tur förgrenar sig i vitt skilda inriktningar. Ett tillräckligt uppriktigt fört resonemang av en tillräckligt "frikopplad" tänkare tänker jag mig skulle kunna resultera i ett helt friskt, lugnt och genomtänkt utfört självmord.
Citera
2016-01-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det har ofta varit en överföring till något annat, inte nödvändigtvis religiöst. En tanke om en yttre verklighet. Det finns som du vet inga bevis för det.
Jag är medveten att det inte finns några konkreta bevis för den abstrakta världens existens. Det finns inga empiriska bevis för det som exempelvist att 1+1=2. Den vetenskap som engagerar sig i det abstrakta är just filosofin som inte bara ser att 1+1=2 utan också frågar sig varför, vad är 1 och hur kan två 1: or sluta existera för att uppgå i en 2:a.

Citat:
Ja det finns ingen självmordsfilosofi. Men det finns filosofi mot självmord.
Historien är full av människor som använder filosofiska ideologier i syfte att offra sina liv medvetet.

Citat:
Men jag vill att du utvecklar det så jag kan snudda vid din kunskap.

Det finns en konkret värld som upplevs genom våra sinnen. Det är den värld som vi orienterar oss i men den upplevs endast genom våra sinnen. Ett spädbarn suger på allting, smakar på saker för att förstå objektet. I ett senare skedde kan vi flexibelt använda flera sinnen tillsammans med ett självmedvetet tänkande, det vill säga om man uppnått ett självmedvetet tänkande - många människor lever sina liv helt i en bubbla av att tillfredställa sinnena. Exempel på detta är sex, mat och liknande. Alla dem sakerna som vi åtrår är konkreta i syfte att tillfredställa det konkreta inom oss. Det är exempelvist skillnad på ömsesidigt sex och en våldtäkt, fast det egentligen är samma sak. En våldtäkt eller knullkompis är ju bara till för oss rent konkret, medan ett ömsesidigt samlag med någon man älskar är någonting mer. Någonting abstrakt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för att du ska förstå. Jag förstod inte heller först men en bra början är att analysera sig själv.

Citat:
Det gör ont att läsa. (tänker du så här) Tänker du om kvinnor på detta hypotetiska sätt?
Nej, det gör jag inte. Men jag förstår att dem sexuella begären inom oss skapar en sådan idealkvinna. För hon är lika mycket människa som alla andra människor. Om du ger någon hypotetisk människa beröm för exempelvist hur duktig den är på att sparka boll. Det vore väl då inte helt i sin oordning om den här människan växer upp till att bli en fotbollsspelare eller dylikt. Vad som är universiellt för alla människor är att vi blir reflekterade genom andra, därmed tog jag upp Anna som exempel. Eftersom Anna blir uppmuntrad för sin bedårande skönhet blir hon så småningom en riktigt bra modell. Men en modell är ju som du säkert förstår endast en produkt och människan bakom spelar mindre roll. När senast läste du en reklamannons med en kvinna där det ens kommer fram vad kvinnan heter? Nej, för det spelar ingen roll. Hon är vacker. Hon säljer. Det är själva idén. Ingen bryr sig om henne bara att bli henne. Idealet av skönhet, ungdom och åtråvärd.

Citat:
Vilken konkreta sanning? Blev hon konkret? WTF ??
Ja hon blev konkret. Hon har alltid varit delvist konkret, som en människa är. Men i branschen som tjänade pengar på henne som ett objekt för åtrån är hon onekligen endast konkret.
Citat:

Men du ska inte ta ditt eget liv: ring 112, begär att få tala med en jourhavande psykolog och låt dig själv bli inlagd.

Ska en psykolog bemöta mig i det som jag upplever som abstrakt och få mig på bättre vägar genom att bli inlagd på sjukhus. Jag har varit på psyket och vilket lidande det är där för själen. Om man inte är galen när man kommer dit så är man det definitivt efter en vecka eller två. Nej, jag tror inte du förstår riktigt vad jag pratar om, filosofi behandlar det abstrakta och förkastar det empiriska. Filosofin bryr sig inte om vad sinnena uppfattar, filosofin går utanför det kända och ut i det okända. Filosofin finns för att vi ska kunna förstå det abstrakta.
Senast redigerad av FlowerFactory 2016-01-14 kl. 16:12.
Citera
2016-01-18, 21:04
Medlem
derivats avatar
Det går att rationalisera vad som helst i princip, även självmord.
Men varför sitta och grubbla på det, varför inte ägna sig åt något mer produktivt?
Citera
2016-01-19, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Det går att rationalisera vad som helst i princip, även självmord.
Men varför sitta och grubbla på det, varför inte ägna sig åt något mer produktivt?

Varför är det så svårt för så många att inse hur ett omvänt perspektiv hade vänt på frågan?

Rätt idiotiskt att tala om något mer produktivt i relation till dödskonceptet som om man tog sin grundlösa föreställning därom för verklig... Bekväma fyrkanter i denna fråga som min far och du ställer sig självbelåtet denna fråga avslutningsvis, när de i förbifarten nån gång i mitten av livet kontemplerar självmord och mysteriet varför vissa väljer detta spår. Tilläggas bör dock att de saknar erfarenhet av att genomgått en gedigen period av självmordsbenägenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in