2016-01-11, 20:19
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Har du någonsin undrat om det finns djur som använder droger eller om det finns djur som kan användas som droger?

Här är resultatet av tre veckors faktasamlande som jag sammanställt i ett par artiklar. Allt från människor som injicerar ormgift och röker myror till alkoholiserade fåglar, lemurer som blir helt apatiska av tusenfotingsgifter och kängurur som gör räder i opiumplantagen.

Hoppas ni lär er något nytt!

Ämne för diskussion: Har ni sett något djur som frivilligt tagit droger, eller har ni knarkat någon djurdrog?

Länkar till artiklarna:
Djur som använder droger
Djur som innehåller droger

Varning: De flesta drogerna är starka och livsfarliga gifter, don't try this at home!
Citera
2016-01-11, 21:28
Medlem
LennartLuskams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Har du någonsin undrat om det finns djur som använder droger eller om det finns djur som kan användas som droger?

Här är resultatet av tre veckors faktasamlande som jag sammanställt i ett par artiklar. Allt från människor som injicerar ormgift och röker myror till alkoholiserade fåglar, lemurer som blir helt apatiska av tusenfotingsgifter och kängurur som gör räder i opiumplantagen.

Hoppas ni lär er något nytt!

Ämne för diskussion: Har ni sett något djur som frivilligt tagit droger, eller har ni knarkat någon djurdrog?

Länkar till artiklarna:
http://wiki.magiskamolekyler.org/Djur_som_anv%C3%A4nder_droger
http://wiki.magiskamolekyler.org/Djur_som_inneh%C3%A5ller_droger

Varning: De flesta drogerna är starka och livsfarliga gifter, don't try this at home!

Tack för roliga sidor. Har själv bara sett fåglar som blir fulla på jästa bär. Trodde dock inte att de kunde dö av det...

www.sydsvenskan.se/omkretsen/burlov/fulla-faglar-dog-av-jasta-bar/

Citat:
Några har dött av alkoholförgiftning men de allra flesta nyktrar till.
Citera
2016-01-15, 18:15
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Citat:
Har själv bara sett fåglar som blir fulla på jästa bär.
Har du sett det i Sverige?

Hur betedde sig de då? Vet du vad det var för fåglar och bär de ätit av?

I artiklarna jag läst om detta påstås det att det sker en fermentering i magen på fåglarna vilket jag tycker verkar lite märkligt. Mina invändningar är att fåglar borde ha magsyra som bryter ner jäst eller tar upp sockret snabbt innan alkoholhalten har börjat byggas upp. Alternativt borde bären passera ut den naturliga vägen inom loppet av någon dag eller två ändå. Men jag är inte biolog så jag vet inte...

Just när det gäller älgar och fåglar verkar det inträffa främst på senhösten då bären/frukten har fryst någon gång så att skalet spricker och jästen får fri tillgång till innehållet, då kan alkoholhalten byggas upp på någon vecka eller två kanske.
Citera
2016-01-15, 18:18
Medlem
Synatts avatar
Hörde om en häger som sades vara hembrännare, men ingen visste var han bodde så det föll på bristande bevis.
Så visst finns det grund att ta detta på allvar.

Mvh
Citera
2016-01-15, 20:49
Medlem
beardbraids avatar
Som ung, omoralisk och dum brukade jag och några kompisar mata brännvinsdoppat bröd i fiskmåsarna på Salutorget i Helsingfors. Dessa är oerhört fräcka och försöker sno mat hela tiden. De slutar med det om de störtdyker rakt i marken på fyllan....

Fast det var ju inte frivilligt drogande...
Citera
2016-01-15, 20:53
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Jaguarer i Sydamerika trippar på hallucinogenen yage (ayahuasca).

Citat:
Assumably the use of herbs and trees in cases of wounds and ailments was, as has been observed in several other cultures, partly based on the observation of animals.
This is mentioned by several classic European authors (such as Plinius and Aristoteles) and cited and confirmed by medieval authors such as Brunfels. The study of this kind of phenomena has long been neglected but it has recently gained new interest and a new name: Zoofarmacognosy

This is an interesting clip borrowed from the "Peculiar Potions" episode of BBC's series "Weird Nature" - A Jaguar in the Peruvian rain forest eats Yage (banisteriopsis caapi), a vine containing hallucinogenic chemical harmaline and other beta carbolines, used by natives in a ritualistic ceremony involving Ayahuasca. (it's the one of the two ingredients, the other contains usually DMT)

https://www.youtube.com/watch?v=OqGDv0KCJl8
Citera
2016-01-15, 21:03
Medlem
Älgar som äter jäst fallfrukt är väl rätt vanligt, undrar hur de reagerar på benso/imovane insstuckna i äpplena. En kaxig ungtjur riskerar nog att bli aggressiv. Älgfäktning vore något! Balanssvårigheter är inget att leka med, älgen riskerar dessutom benbrott. För sportens skull bör därför även matadoren vara flödderfull.

Pete Doherty byggde väl en pipa åt sin katt, den fick smaka husses crack.
Katter på ketamin är rätt kul, kan knappt stå upp men likt förbannat ska de upp och gå i cirklar och väsa åt ingenting. De verkar inte gilla det.
Senast redigerad av Wookiedoodle 2016-01-15 kl. 21:32.
Citera
2016-01-15, 23:59
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Har du sett det i Sverige?

Hur betedde sig de då? Vet du vad det var för fåglar och bär de ätit av?

Jag har sett när fåglar ätit rönnbär och blivit berusade på det. De kunde knappt flyga och sean började de att spy. Vilken fågelart vet jag dock inte, men det var små fåglar iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in