Citat:
han hade ju uppenbarligen vänner, varav en syns på filmen. det som den minst sagt partiske fadern lyfter fram som mobbning är filmen som ska ha cirkulerat sedan lucia. om det är det enda som utgör mobbningen så är det en mycket tunn soppa, som kokats upp väldigt snabbt.
faderns ordval går heller inte att ta miste på, hur dimmiga vänsterbrillor man än har på nästippen. ahmads "heder" skulle "upprättas". det är samma språkbruk som används av de muslimska araber som lade upp örfilsklippet och hyllade mordet, där även ahmads bror ska ha kommenterat. kristna hundar som rör en muslim, rättvisa har skipats, osv
faderns ordval går heller inte att ta miste på, hur dimmiga vänsterbrillor man än har på nästippen. ahmads "heder" skulle "upprättas". det är samma språkbruk som används av de muslimska araber som lade upp örfilsklippet och hyllade mordet, där även ahmads bror ska ha kommenterat. kristna hundar som rör en muslim, rättvisa har skipats, osv
Jag tycker inte någon i filmen framstår som vän, direkt.
Fadern är så klart partisk och är det så att det enda som egentligen skett är det som visas i filmen, så är det inte att betrakta som mobbning. Det är möjligt att det som skett mot GM råkade filmas, och att det enda egentligen är just den lilla filmen som lagts upp på Youtube, men jag vet inte om jag håller det för så sannolikt. Antagligen är det våld som GM utsätts för på filmen en del i ett större sammanhang – vad det är för sammanhang har jag ingen aning om.
Det är i och för sig också så att BO:s anhöriga och vänner är att betrakta som partiska. Antagligen skulle de inte säga "Jo det är sant att han mobbade GM. Men han förtjänade inte att dö för det.", om det nu var så att han mobbade GM. Kanske vill de inte smutsa ned den döda. Kanske uppfattade inte hans vänner konflikten mellan GM och BO som mobbning. Kanske var det inte heller mobbning, utan att GM:s upprördhet bottnade i lättkränkthet, bokstavskombination eller något annat.