2005-11-11, 08:17
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedro Citron
1 Har du vomerat än?
Fy för att äta ruttna ägg och härsket bacon.

2 Prova att laga mat efter vad som finns i kylskåpet ibland.
Se då till att använda ägg som håller på att gå ut etc.

Mvh
C.C

1 Nej, men det känns itne så rba i magen. Det var nog lite ofräscht det där!
2 Tack för tipset. Jag måste ha bättre koll. Kanske göra som en slags inventering då och då för att se hur läget på mat/dryckfronten är så att säga...
Citera
2005-11-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Varför låter det hemskt?

Jag vet inte, det låter så maffigt sätta i sig bacon och ägg till frukost. Det är verkligen inte den typ av mat jag är sugen på på morgonen (nu är jag visserligen aldrig sugen på bacon & ägg, men ändå). Jag har svårt få i mig nån mat överhuvudtaget på morgonen, men föredrar müsli, nyponsoppa eller nåt liknande.
Citera
2005-11-11, 08:24
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Jag vet inte, det låter så maffigt sätta i sig bacon och ägg till frukost. Det är verkligen inte den typ av mat jag är sugen på på morgonen (nu är jag visserligen aldrig sugen på bacon & ägg, men ändå). Jag har svårt få i mig nån mat överhuvudtaget på morgonen, men föredrar müsli, nyponsoppa eller nåt liknande.

Du kanske blev undrande över min hälsa också...Det låter ju ej så bra kanske att ha sådana matvanor...håller annars med dig, när jag jobbade/pluggade brukade jag itne få i mig något. Nu har jag vart uppe hela natten så det är ej det där att pressa i sig mat. Jag har svårt få i mig mat direkt när jag vaknat. Är det samma för dig alltså?
Citera
2005-11-11, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ledsen blir jag kanske inte, men jag får tårar i ögonen åtminstone. Tycker det låter så hemskt att äta sånt till frukost.
Hemskt!? Det är väl så mycket kosher det bara går.
Citera
2005-11-11, 08:34
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Du kanske blev undrande över min hälsa också...Det låter ju ej så bra kanske att ha sådana matvanor...håller annars med dig, när jag jobbade/pluggade brukade jag itne få i mig något. Nu har jag vart uppe hela natten så det är ej det där att pressa i sig mat. Jag har svårt få i mig mat direkt när jag vaknat. Är det samma för dig alltså?
He he, jag satt precis och sög på ett svar om att det är nog inte hans frukost utan snarare middag, nattuggla som han är.

Betr ölen du slängde så kanske du gjorde ett misstag. Bästföredatum på öl är inget att bry sig om. De kan rent av bli godare av att lagras länge. Samma princip där som med allt annat: lukta och smaka, ok = ok.
Citera
2005-11-11, 08:34
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K. Freigedenk
Hemskt!? Det är väl så mycket kosher det bara går.

???
Citera
2005-11-11, 08:41
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
He he, jag satt precis och sög på ett svar om att det är nog inte hans frukost utan snarare middag, nattuggla som han är.

Japp, jag har bara en röra av massa tid (ja jag har hämtat det uttrycket från Winnerbäck...) i princip. Inga fasta tider eller nån dygnsrytm.

Citat:
Betr ölen du slängde så kanske du gjorde ett misstag. Bästföredatum på öl är inget att bry sig om. De kan rent av bli godare av att lagras länge. Samma princip där som med allt annat: lukta och smaka, ok = ok.

Det var brorsan som had smakat en och sa att den smakade fan. Kanske skulle provat själv eg då jag är mindre kräsen. jaja nästa gång provar jag själv.

Edit: Fan vad illa jag mår nu, det där var ingen bra föda... :thumbsdow jag är en idiot.
Citera
2005-11-11, 10:02
Medlem
Citat:
Edit: Fan vad illa jag mår nu, det där var ingen bra föda... :thumbsdow jag är en idiot.

Nej, du är ingen idiot, du bad om råd. Allt är ju Tippi Hedrens fel!!
Citera
2005-11-11, 10:20
Medlem
icys avatar
Citat:
Nej, du är ingen idiot, du bad om råd. Allt är ju Tippi Hedrens fel!!

Japp. Det kan vi nog komma överens om, allt är Tippi Hedrens fel. Undrar om man kan starta tråden: "Allt är Tippi Hedrens fel" i loungen, eller om det skull tolkas som personangrepp!

Citat:
???

Har du missat att Padme är judisk?
Tror inte bacon och judendomen riktigt går ihop.

Ok, nu har jag varit enormt off topic, så då måste jag ju återkomma till topic.
Nu är visserligen frågan utagerad när det gäller dina ägg. Men jag brukar alltid kasta mat där bäst före datum gått ur, känns dumt att chansa. Men egentligen är det väl ganska dumt, bättre att lukta på maten, och se så det inte flyter klumpar, mögel och liknande och bedöma efter det, då bäst före datum inte är tillförlitliga. Men tror dock jag kör efter min egna beprövade metod. Ett tips är ju att inte köpa mer än du tror du kan äta, hur mycket handlar du egentligen åt gången? Och har du två månader gamla ägg, så kan du inte vara speciellt förtjust i ägg, alternativt köpa flera kilo ägg åt gången. Och jag kan tänka mig att mat blir lite gammalt, men två månader är ju jättegammalt. Personligen tycker jag du är modig och käkar det, så vidare det inte är chansartat självmordsförsök.
Citera
2005-11-11, 10:47
Medlem
För att testa ägg finns det ett klassiskt sätt.

Lägg ägget i vatten. Är det färskt sjunker det till botten (jmf med när man kokar ägg). Är det dåligt så flyter det.
Citera
2005-11-11, 11:44
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Har du missat att Padme är judisk?
Tror inte bacon och judendomen riktigt går ihop.

Citat:
Ett tips är ju att inte köpa mer än du tror du kan äta, hur mycket handlar du egentligen åt gången? Och har du två månader gamla ägg, så kan du inte vara speciellt förtjust i ägg, alternativt köpa flera kilo ägg åt gången. Och jag kan tänka mig att mat blir lite gammalt, men två månader är ju jättegammalt. Personligen tycker jag du är modig och käkar det, så vidare det inte är chansartat självmordsförsök.

Jag köper 6-pack ägg. Minsta möjliga. Men det bruakr ändå förgås av tiden. Överlag förgåsmycket av min mat. Men jag provar ofta äta för det räckerofta längre än datumen, men detta var nog lite väl, det smakade ej bra. Men jag är ej sjuk i a f så det är nog lugnt. Illamående ett tag där men nu okej igen.
Citera
2005-11-11, 11:47
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså, grundtipset är:

Luktar det - eller smakar det - illa - så skall man inte äta eller dricka det.

Sen spelar det ingen roll om det är köpt i dag eller för tre år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in