2005-11-11, 00:11
Medlem
peajempes avatar
Som bekant så utvecklas svenska språket hela tiden. Har ni några ord som kan placeras under kategorin "nya ord 2005"? Skulle vara intressant.

Citera
2005-11-11, 00:20
Medlem
Kalla Kåres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Som bekant så utvecklas svenska språket hela tiden. Har ni några ord som kan placeras under kategorin "nya ord 2005"? Skulle vara intressant.

"Snackis" och "Vinballe" känns nya. Annars kommer nog svenska språknämnden med en lista framåt jul.
Citera
2005-11-11, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalla Kåre
"Snackis" och "Vinballe" känns nya. Annars kommer nog svenska språknämnden med en lista framåt jul.
... som sedan inbakas i den nya upplagan av SAOL.
Citera
2005-11-11, 10:01
Medlem
dallassallads avatar
I år tror jag att Aftonbladet har uppfunnit det sammansatta ordet "penisskandal."

...och folk säger att de inte gör något för kulturen!
Citera
2005-11-12, 23:25
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
I år tror jag att Aftonbladet har uppfunnit det sammansatta ordet "penisskandal."

...och folk säger att de inte gör något för kulturen!

Nästan, i alla fall. Snopprörschock.
Citera
2005-11-13, 06:57
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Nästan, i alla fall. Snopprörschock.
Underbar tidning, det där.
Myntar fler ord är Shakespeare!

Mycket bra att de myntar ett så allmänt ord som behövs varje dag på våra arbetsplatser, i våra kolgruvor, på våra gator och i våra bordeller.
Citera
2005-11-14, 22:39
Medlem
CharlieRs avatar
Det känns som att 9 av 10 nya ord är totalt meningslösa.
Citera
2005-11-15, 17:27
Medlem
vättes avatar
Var det inte några ord på invandrarslang som språknämnden plockade in i SAOL för att tjäna multikultipoäng? Kommer dock inte ihåg vilka ord det var (eller vad de betydde för den delen).
Citera
2005-11-16, 09:36
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Var det inte några ord på invandrarslang som språknämnden plockade in i SAOL för att tjäna multikultipoäng? Kommer dock inte ihåg vilka ord det var (eller vad de betydde för den delen).

Keff, guzz och eventuellt något mer. Läste om det i Metros bilaga Gringo för någon dag sen.
Citera
2005-11-16, 20:21
Medlem
Bekna o aina borde väl tillhöra de nya orden
Citera
2005-11-17, 05:37
Medlem
Bekna har man ju fört förut. "Kisen beckna´ bara ner efter slaget" eller "jag är så jävla sur att jag becknar"

Men jag kan tänka mig att nysvenskarna har kommit på nya användingsområden på samma ord. Aina hajar jag inte, och det ska väl mycket till innan någon man känner använder ett sådant ord. Har det något med pengar, rån, våld, knark att göra?
Citera
2005-11-17, 17:35
Medlem
scitors avatar
Gringo undrar dessutom vad denna "nya svenska" ska kallas. På deras hemsida kan man välja mellan "Miljonsvenska", "Shosvenska" och "Svenska 2". Inget av det låter attraktivt, va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in