Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-02, 20:25
Medlem
Jag har inte fått deklarationen än. Borde den inte kommit? Har ni andra fått era?
Citera
2016-04-02, 21:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OZ12
Jag har inte fått deklarationen än. Borde den inte kommit? Har ni andra fått era?

Nej jag har inte heller fått min än om den inte kommit denna vecka. Har inte kollat postfacket ännu denna vecka. Jag har dock redan deklarerat elektroniskt.
Citera
2016-04-03, 08:30
Medlem
Vad gäller för traktamente under en studieresa?

Är utlägg för mat avdragsgillt?
Citera
2016-04-03, 10:39
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
Vad gäller för traktamente under en studieresa?

Är utlägg för mat avdragsgillt?

Saxade lite från skatteverket:
"Arbetsgivaren ska markera det skattefria traktamentet med ett kryss på kontrolluppgiften. Den anställde behöver inte deklarera det skattefria traktamentet och får inte heller göra något avdrag."

I traktamentet har du redan fått betalt för mat/logi så det kan du inte dra av en gång till.
(du behöver inte använda traktamentet till mat om du inte vill, men däremot kan du inte komma senare och säga att du är hungrig och vill ha betald mat igen, då traktamentet ska täcka det)
Senast redigerad av Awendela 2016-04-03 kl. 10:41.
Citera
2016-04-04, 18:24
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziarro
Hej ni kunniga. Jag har en fråga om deklaration, för tre år sen fick jag en restskatt på en ganska stor summa som jag inte förstod varför jag fått. Frågade runt och ingen kunde svara så jag betalade min skatt med gnisslande tänder, men nu satt jag och läste inför årets deklaration och hittade att jag inte gjort avdrag för "fri hemresa" som jag fått under det året. Min uppfattning är att jag borde kunna rätta detta fel med en självrättelse, stämmer detta eller är mina stålar borta för all framtid?

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Du kan rätta saker i 5år + detta år. Själva blanketten är rätt lätt att förstå. Va ärlig så ska det Now gå bra.
Citera
2016-04-06, 11:30
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OZ12
ja, för 2 veckor sedan, men 15 april är sista datum, så avvakta
Citera
2016-04-07, 12:05
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Fråga:

Hur noggranna är skatteverket om man saknar kvitton för avdrag på resor till och från arbetet.
Jag har inte sparat särskilt många kvitton och betalat det mesta kontant.

Jag skrev in det i övriga upplysningar efter att ha stått i kö i 45 minuter till skatteverket, att jag saknade underlag men kan hänvisa till att jag bor och är skriven i en ort, och arbetar i en annan, likväl schema med mera.
Citera
2016-04-07, 12:47
Medlem
Funknatics avatar
Vart i deklarationen står det hur mycket avdrag man får göra för dubbelbosättning per dag?
Citera
2016-04-07, 16:56
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Dubbel bosättning, någon som vet om jag kan ta med hela hyra för den första månaden, trots att jag började anställningen mitt i månaden? jag hade ju kostnaden och kunde inte välja senare inflyttningsdatum
Citera
2016-04-08, 20:00
Medlem
Bbobis avatar
Riskerar man något genom att "råka" göra fel?

Exempelvis att man deklarerar en brf-försäljning som en äkta även om det var en oäkta.

Blir man bara korrigerad isf eller är det några påföljder? Skillnaden i det fallet vore 8%.

Tror inte det är aktuellt men nyfiken.
Senast redigerad av Bbobi 2016-04-08 kl. 20:02.
Citera
2016-04-08, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Riskerar man något genom att "råka" göra fel?

Exempelvis att man deklarerar en brf-försäljning som en äkta även om det var en oäkta.

Blir man bara korrigerad isf eller är det några påföljder? Skillnaden i det fallet vore 8%.

Tror inte det är aktuellt men nyfiken.
QUE?
Citera
2016-04-08, 20:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
QUE?

En oäkta förening har för stor andel hyresrätter för att klassas som en äkta brf. Tex om boende röstar ja för en ombildning men inte själva väljer att köpa utan bor kvar som hyresgäster vilket man kan göra.

Så länge det är en oäkta förening får man betala förmånsskatt på skillnaden mellan fd hyran och den nu lägre kostnaden samt 30% skatt på vinst vid försäljning.

Vet inte hur bra koll dom har på SKV om jag tex skulle skippa förmånsskatten. Och vad händer om dom visst har koll? Konsekvenser eller bara att pynta upp vad man skulle från början?
Senast redigerad av Bbobi 2016-04-08 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in