• 1
  • 2
2016-01-09, 14:46
Medlem
Martensites avatar
När jag var på ICA idag så såg jag att en burk hjortronsylt med 410 g kostade 65 kronor. I jämförelse kostade hallonsylt, jordgubbssylt, lingonsylt och blåbärssylt ca. 25 kronor för samma mängd. Hur kommer det sig att hjortronsylt är så mycket dyrare än andra typer av sylt? Är hjortron ett mer ovanligt bär i de svenska skogarna i jämförelse med t.ex. hallon och blåbär? Eller beror det på att produktionen av hjortronsylt är mer komplicerad? Jag läste aldrig innehållsförteckningen, så hjortronsylt kanske innehåller något dyrt tillsatt smakämne som höjer priset?
Citera
2016-01-09, 14:49
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
När jag var på ICA idag så såg jag att en burk hjortronsylt med 410 g kostade 65 kronor. I jämförelse kostade hallonsylt, jordgubbssylt, lingonsylt och blåbärssylt ca. 25 kronor för samma mängd. Hur kommer det sig att hjortronsylt är så mycket dyrare än andra typer av sylt? Är hjortron ett mer ovanligt bär i de svenska skogarna i jämförelse med t.ex. hallon och blåbär? Eller beror det på att produktionen av hjortronsylt är mer komplicerad? Jag läste aldrig innehållsförteckningen, så hjortronsylt kanske innehåller något dyrt tillsatt smakämne som höjer priset?
Ja, det är betydligt svårare att hitta bra hjortronställen i skogen jämfört med lingon eller blåbär.
Citera
2016-01-09, 14:54
Medlem
acerblazerlols avatar
För att 10 liter lingon plockar man på 20 min på ett bra ställe, en timme på ett sämre. oftast är det lättplockade kladdfria bär på bra mark.

10 liter hjortron kräver enormt mycket större ansträngning, kladdigt, blött, mitt på nån jävla myr så det är skittungt att gå, två miljarder mygg, man måste plocka dom en och en
Citera
2016-01-09, 14:57
Medlem
För att hjortron växer i mark som får mordor att verka som ett semesterparadis och de skiljer sig från övriga bär som oftast växer i klungor, hjortron är mer som två magneter som stöter ifrån varandra och återfinns med typ en kilometer mellan varje bär.

Kanske en smula överdrivet beskrivet men så tycker iaf jag det känns när jag plockat hjortron!
Citera
2016-01-09, 15:04
Medlem
BewilderedHulders avatar
Dom har också visat sig vara väldigt svåra om inte nästan omöjliga att odla.
Citera
2016-01-09, 15:05
Medlem
Hjortronsylt är inte speciellt dyrt om du köper det i rätt förpackning eller storlek. Köpte själv en burk i norra ändan på landet i en turistbutik som jag senare fann till nästan halva priset på City Gross hemma. Ungefär som att köpa fina skinkor på ICA eller Lidl, samma skinka men olika priser.
Citera
2016-01-09, 15:18
Medlem
Hjortron handplockas på myrarna i Norrland.

Sen beror det på om det varit regn och mycket snö, mindre hjortron, då stiger priset ännu mer.

Hallon kan du alltid odla,
blåbär och lingon kan du plocka med plockare, det styr också av vädret och snömängden.
Citera
2016-01-09, 15:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hjortronsylt är inte speciellt dyrt om du köper det i rätt förpackning eller storlek. Köpte själv en burk i norra ändan på landet i en turistbutik som jag senare fann till nästan halva priset på City Gross hemma. Ungefär som att köpa fina skinkor på ICA eller Lidl, samma skinka men olika priser.

City Gross brukar ha 30% bär i sina syltsorter. Riktig hjortronsylt innehåller minst 65% bär.
Citera
2016-01-09, 17:28
Medlem
Är kanske orsaken till att hjortron kallas för skogens guld!
Citera
2016-01-09, 20:26
Medlem
Den som någon gång plockat hjortron vet att det är ett jävla skitjobb.
Citera
2016-01-09, 20:44
Medlem
mainfurers avatar
Jag äter bara hemkokt hjortronsylt från Jämtland. Inte ofta men ett par ggr/år får jag skickat. 250 gram kostar runt 160:- men sen är det kvalitet också!
Citera
2016-01-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
För att hjortron växer i mark som får mordor att verka som ett semesterparadis och de skiljer sig från övriga bär som oftast växer i klungor, hjortron är mer som två magneter som stöter ifrån varandra och återfinns med typ en kilometer mellan varje bär.

Kanske en smula överdrivet beskrivet men så tycker iaf jag det känns när jag plockat hjortron!

Bästa målande beskrivningen nånsin!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in