Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
I någon mån måste väl ändå tingen i sig vara objektiva, annars skulle de inte kunna vara just tingen i sig, eller? Tingen i sig måste i någon mån vara fristående, oberoende entiteter och således objektiva ting. Är du med på hur jag tänker?
Varför skulle de nödvändigtvis behöva vara fristående, oberoende entiteter? Tingen i sig är något som är postulerat
a priori i och med det faktum att vi resonerar kausalt och därmed föreställer oss att det nödvändigt existerar en bakomliggande orsak till varför sinnesförnimmelser uppstår.
Vi upplever en tredimensionell verklighet fylld med föremål och en kropp när vi drömmer och tänker att "detta beror på hjärnaktivitet". När vi vaknar tänker vi oss att "det som fanns där när jag drömde var helt avhängigt min upplevelse av det och har nu upphört".
Vi upplever en tredimensionell verklighet när vi är vakna och tänker att "detta beror på ting i sig själva, vilka, filtrerade genom mina sinnesorgan och kognitiva förmåga, skapar detta subjektiva universum". Detta är då en förlängning på resonemanget kring drömvärldens grund i den vakna världens hjärnaktivitet.
Det finns emellertid åtminstone två förklaringsmodeller:
1. Det finns något sådant som ting i sig själva.
2. Begrepp som 'kausalitet', 'regelbundenhet', 'växelverkan mellan elementarpartiklar' etc - vilka är de historier vi berättar för varandra - är, likt begreppen 'Gud', 'högre makter' etc, av oss själva påhittade förklaringsmodeller utan reellt sanningsvärde; det finns inget ting i sig självt, (1) allt uppstår spontant; eller, (2) allt är, i grunden, fullkomligt ovetbart.
För att konkretisera med ett exempel: säg att du sitter i ett Word-dokument på datorn. Detta är hela din verklighet. Kan du utifrån programmets funktioner avgöra huruvida det existerar (1) annan mjukvara, (2) hårdvara som gett upphov till programmet? Nej, allt du känner till är dokumentet och dokumentets verktyg kommer aldrig ge dig kunskap om hur du konstruerar en CPU eller ett kretskort.
Vårt universum - sinnesintryck <-> materia/medvetande; tankar <-> teoretiska modeller för materien/medvetandet - är, i enlighet med analogin, Word-dokumentets innehåll. Märk väl att materien och medvetandet är identiskt: det existerar (i vår upplevelse av världen) ingen materia skild från medvetenhet
om materien och inget medvetande utan medvetenhet
om något (i.e. materia).
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Jag tänker såhär: Betrakta alla ting som en mängd, universum. Beståndsdelarna i universum kan då ses som delmängder till denna mängd. Du argumenterar för att alla dessa mängder kan ses som objektiva ting i sig. Jag håller både med och inte med. Delmängder i sig är objektiva i meningen delmängder till universum. Däremot kan en delmängd definieras som {alla subjektiva ting i universum}, vilken per definition endast består av subjektiva ting. I den meningen är delmängden subjektiv.
Precis. Min poäng är blott att en dylik uppdelning är en konstruktion som är användbar i vissa sammanhang, men som inte ger en nyanserad bild av någon slags "yttersta sanning". Att någonting är avgränsat (t.ex. Ett sinnesintryck till ett medvetande, en atom till en viss molekyl) innebär inte att det är mindre en del av samma objektiva existens kallad universum.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
För att följa upp din tanke om människan som en komplex enhet i universum kan vi definiera mängden {alla delmängder som utgör en människa}. Denna mängd skulle i sin tur innehålla både objektiva och subjektiva delmängder, beroende på vilket perspektiv på objektivitet och subjektivitet du väljer att förhålla dig till.
Sedan kan man röra till det ytterligare. Utifrån den subjektiva betraktarens perspektiv kan dess upplevelse anses objektiv, eftersom det för personen är det enda som personen kan uppleva. Den subjektiva upplevelsen är för den inre betraktaren hos personen oberoende alla andra ting och således objektiv för denna person. För utomstående betraktare i universum är däremot upplevelsen subjektiv, eftersom dessa betraktare inte kan uppleva samma sak som personen själv.
Den subjektiva upplevelsen är ett objektivt uttryck av universum. Är det subjektivt att natrium- och kloridjoner binder ett salt? Nej, det är en funktion av universum. Är det subjektivt att det mänskliga medvetandet varseblir tankar gällande universum? Nej, det är en funktion av universum.
Ingen funktion av universum existerar någonsin i isolation; "oberoende" är en term som inte applicerar reellt på världen, utan blott konventionellt på den socialt formade makronivån vi använder till vardags - vilken
inte innehåller några djupare sanningar av det slag vi här diskuterar.