2016-01-09, 08:53
Medlem
Många har fixat via försäkring någon slags klumpsumma för deras adhd/add besvär. Reoaktigt tror jag det hette.. att man typ haft svårt i skolan och haft det svårare än andra. Vet ni hur det funkar och vilka bolag? Jag har Add men är så sjukt seg att leta upp fakta. Tacksam över svar 👍
Citera
2016-01-09, 09:02
Medlem
Detta förutsätter förstås att dina föräldrar tecknade en försäkring för dig när du var liten, barnförsäkring brukar det kallas. Har/hade du ingen sådan så får du ingen ersättning från något försäkringsbolag.

Sedan heter det retroaktivt och inte reoaktigt.
Citera
2016-01-09, 09:30
Medlem
haha ja korrekt info som ovanstående skrev.. Jag har också add och är nu inne på sjukskrivning på 1,5 år.. blir inte fett i plånboken det kan jag meddela! :/ Tyvärr har jag inte försäkring som ja kan plocka ut skadestånd ifrån eller försäkringspengar för fastställd diagnos..För jag har förlorat hyfsat mycket casch på att inte kunna jobba hittills under detta året!

Och för att inte tala om pensionspoängen..
Citera
2016-01-09, 11:27
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janara
Många har fixat via försäkring någon slags klumpsumma för deras adhd/add besvär. Reoaktigt tror jag det hette.. att man typ haft svårt i skolan och haft det svårare än andra. Vet ni hur det funkar och vilka bolag? Jag har Add men är så sjukt seg att leta upp fakta. Tacksam över svar 👍
Så det finns alltså försäkringar som täcker det?
Ordet du letar efter är retroaktivt btw.

Jag har själv ADHD och Asperger. Men jag tycker det verkar riktigt löjligt att försöka casha ut försäkringspengar för det.

Vad är det ens försäkringen ska täcka? Skolan är ju gratis så du lider inte ekonomiskt av att inte kunna plugga. Förutom att man får mindre från CSN. Men det löser man enkelt genom att träffa en läkare och begära sjukskrivning, det är bara att hänvisa till diagnosen!

Att man sedan skulle få ut pengar för förlorad inkomst vid arbete känns väldigt absurt.

Man är den man är helt enkelt. Behöver man extrastöd i och med diagnoserna så står samhället för det här i Sverige! Varför ska man få ut en massa pengar bara för att man har ADHD/ADD?
Citera
2016-01-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Så det finns alltså försäkringar som täcker det?
Ordet du letar efter är retroaktivt btw.

Jag har själv ADHD och Asperger. Men jag tycker det verkar riktigt löjligt att försöka casha ut försäkringspengar för det.

Vad är det ens försäkringen ska täcka? Skolan är ju gratis så du lider inte ekonomiskt av att inte kunna plugga. Förutom att man får mindre från CSN. Men det löser man enkelt genom att träffa en läkare och begära sjukskrivning, det är bara att hänvisa till diagnosen!

Att man sedan skulle få ut pengar för förlorad inkomst vid arbete känns väldigt absurt.

Man är den man är helt enkelt. Behöver man extrastöd i och med diagnoserna så står samhället för det här i Sverige! Varför ska man få ut en massa pengar bara för att man har ADHD/ADD?

Då frågar jag dig.. VARFÖR i hela helvete är det ABSURT? Jag har varit sjukskriven nu i 1 år och jag har add. Och har förlorat grymt mycket pengar under den sjukskrivnings perioden pga att jag inte kunnat jobba pga just ADD. Då bör det ju för mig vara ganska rimligt att kunna cascha ut om man nu verkligen vill jobba men det går inte pga sjukdom.
Citera
2016-01-10, 14:41
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Då frågar jag dig.. VARFÖR i hela helvete är det ABSURT? Jag har varit sjukskriven nu i 1 år och jag har add. Och har förlorat grymt mycket pengar under den sjukskrivnings perioden pga att jag inte kunnat jobba pga just ADD. Då bör det ju för mig vara ganska rimligt att kunna cascha ut om man nu verkligen vill jobba men det går inte pga sjukdom.

Det är absurt dels för att det inte är en riktig sjukdom, finns inga blodprover eller annat objektivt test för att testa sig för add. Något som en psykolog tycker att du har beroende på vad du berättar. Vår feber är Lika mycket sjukdom som add.

Du klarar inte att jobba säger du, varför? Vad är hindret? du får ju hitta något som passar dig eller bara slita som resten av befolkningen. Den starka vinner svaga försvinner.

Rekommenderar att jobba med dig själv, och lära dig härda ut istället för att kräva pengar för att du inte är som alla andra psykiskt.
Citera
2016-01-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det är absurt dels för att det inte är en riktig sjukdom, finns inga blodprover eller annat objektivt test för att testa sig för add. Något som en psykolog tycker att du har beroende på vad du berättar. Vår feber är Lika mycket sjukdom som add.

Du klarar inte att jobba säger du, varför? Vad är hindret? du får ju hitta något som passar dig eller bara slita som resten av befolkningen. Den starka vinner svaga försvinner.

Rekommenderar att jobba med dig själv, och lära dig härda ut istället för att kräva pengar för att du inte är som alla andra psykiskt.

Hm det är bättre att du är tyst om du inte har något vettigt att flika in om. Du snackar med en person som har vandrat igenom 3 olika Svenska fack och fasta anställningar. Och jag har tagit x antal olika prover på Vårdcentralen innan jag fick fastställd diagnos + diverse andra tester. Självklart vill jag jobba och kunna bidra med mycket skattepengar till samhället givetvis! Och jag försöker göra allting för att göra det möjligt faktiskt.

Med andra ord. DU är en idiot.
Citera
2017-01-14, 12:56
Moderator
TheLuckys avatar
Tråd rensad. Tillbaks till topic.

/Mod
Citera
2017-11-20, 18:44
Medlem
Ichmids avatar
Bumpar

Mina föräldrar tecknade barnförsäkring på mig när jag föddes.
Har diagnosen ADD, sen långt tillbaks. Har inte sökt nån ersättning eller försäkringspengar. Visste inte ens att man fick pengar för sånt.

Tills en bekant berättade att han fick ut närmare 120 lopper, pga av ADD!
Och nu ska han testa sig om han har fler diagnoser, bl.a Asperger & Borderline.
Nu undrar jag, kommer han få mer pengar för det här? Eller är det samma "ersättning" så att säga?
Det är ju helt sjukt om han får samma pengar igen.
Vad går ADD under? Är det medicinsk eller ekonomisk invaliditet?

Både jag och min bekant har Folksam.
Citera
2017-11-20, 19:11
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22

Så du menar att röntgen av hjärnan inte är en kvalitativ undersökning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in