2016-01-08, 13:15
Medlem
cc_zeros avatar
Jag har idag, efter ngra mnaders problem, ftt nog av att mitt internet lgger av i tid och otid.

I brjan trodde jag det berodde p min router, men efter lite googlande verkar det som att El Capitan r boven i dramat.

Jag fljde OSX dailys guide, men det resulterade hastigheter p 0.42mbits/sek om jag ens fick internet access.

Det enda som lser problemet r att stnga av modem, router och wifi och sedan starta upp dem en t gngen med ngra minuters mellanrum. Men eftersom detta sker s regelbundet s brjar det bli ohllbart helt enkelt.

Jag drar mig verkligen fr att formatera datorn, s jag tnkte se om det ngon eventuellt sitter p ngon fix?
Citera
2016-01-08, 18:47
Medlem
Det kommer en uppdatering ganska snart (den r ute hos beta testarna )
Har haft samma problem eller iallafall ngt liknande
min inkopplade diskar till min TMC frsvinner titt som ttt agnsak irriterande d jag har filmer musiks mm p dessa
Citera
2016-01-08, 18:59
Medlem
Jag har en ZTE H368N gateway/router och har inte haft ngra problem med ngon version av El Capitan. Ibland undrar man vart grnsen gr mellan vad ett operativsystem ska kunna och vad alla trdlsa sndarenheter ska kunna. Jag r osker.
Senast redigerad av Redax 2016-01-08 kl. 19:01.
Citera
2016-01-09, 00:44
Medlem
PeterForsbergs avatar
Kan detta vara samma problem som jag sttt p tro? Startade en egen trd om mina problem men fick inga svar tyvrr. S hr skrev jag:

Citat:
Hej!

Hade lite internetproblem i min lgenhet fr ngra veckor sedan d min dator ofta tappade internatkontakten (ven fast kontakten mot routern fungerade). Stngde jag bara av WIFI och startade igng det igen funkade det vanligtvis fint igen i ca 30 min eller s, tills det hnde igen. Eftersom routern var vldigt gammal utgick jag ifrn att det var den det var fel p, s kpte en ny (dlink dir-810L).

Det knns som att wifi oftast slutar fungera nr datorn varit i vilolge eller att jag inte aktivt anvnt internet (t.ex. Netflix). Nu r det dock s att jag bara kan koppla ver p 2,4 GHz-bandet s funkar det bra igen. Gr jag tillbaka till 5 GHz funkar det vanligtvis fint ven dr. Allts r vl problemet fortfarande detsamma och jag antar att det drfr sitter i min dator.

Kan ocks tillggas att min Apple TV och Xbox one som jag kr p kabel funkar finfint i 99% av fallen.
Har aldrig upplevt ngot liknande p min iPhone eller iPad heller...

S vad kan vara fel? Ngon instllning angende vilolge/wifi? Eller ngon instllning i routern?

Tack p frhand fr hjlpen och frga grna om ni undrar ngot ytterligare!

Med vnlig hlsning,
Peter "Foppa" Forsberg

Tror du jag ocks rkat offer fr El Capitan?
Citera
2016-01-09, 12:49
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle70
Det kommer en uppdatering ganska snart (den r ute hos beta testarna )
Har haft samma problem eller iallafall ngt liknande
min inkopplade diskar till min TMC frsvinner titt som ttt agnsak irriterande d jag har filmer musiks mm p dessa

Bara att hlla tummarna fr att de har lyckats fixa det d. De senaste uppdateringarna har vl fokuserat just p WiFi-problem?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsberg
Kan detta vara samma problem som jag sttt p tro? Startade en egen trd om mina problem men fick inga svar tyvrr. S hr skrev jag:

Tror du jag ocks rkat offer fr El Capitan?

Ser onekligen ut som det. Mitt problem dyker upp i 95% fallen nr datorn sttt fr sig sjlv i ngra timmar. Jag mrker dock ingen frbttring av att byta till 2.4ghz bandet. Provade du osxdailys fix?
Citera
2016-01-19, 04:31
Medlem
PeterForsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Bara att hlla tummarna fr att de har lyckats fixa det d. De senaste uppdateringarna har vl fokuserat just p WiFi-problem?

Ser onekligen ut som det. Mitt problem dyker upp i 95% fallen nr datorn sttt fr sig sjlv i ngra timmar. Jag mrker dock ingen frbttring av att byta till 2.4ghz bandet. Provade du osxdailys fix?

Sorry fr sent svar, men n det har jag inte. Vad gr det ut p? Ftt stil p problemet nnu?
Citera
2020-04-19, 22:49
Medlem
Gammal trd. Liknande problem.

Macbook Pro frn 2016.
OSX Catalina 10.15.4
Problem: Wifi droppade lite nu och d, bde p 2.4G och 5G. Mjligen ngot smre p 5G.

Det verkar som att problemet dyker upp (ibland) nr routern byter kanal. Efter att ha bytt frn auto-kanal till fast kanal p 5G har problemet frsvunnit.

Jag vet inte om root cause r OSX/Mac eller min ASUS router.
Citera
2020-04-21, 20:13
Moderator
Rassas avatar
Programvara: macOS > Mac och macOS /Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in