2016-01-08, 12:08
Medlem
Hej,

Jag sitter ganska ordentligt i skiten och undrar om någon vet något om något som eventuellt kan hjälpa mig.

Jag blev arbetslös i November och gjorde som man skulle och gick till arbetsförmedlingen och a-kassan och registrerade mig. Dock kom inte mitt arbetsgivarintyg för än några veckor senare, så det gjorde så att jag inte kunde ansöka om a-kassa för än i slutet av November. Sedan 2 veckor senare fick jag höra från A-kassan (unionen) att dom behövde kompletterande information av min arbetsgivare för att vissa uppgifter saknades. Smått irriterande, men jag gick ändå snällt till min före detta arbetsgivare och påpekade detta och dom skickade sedan ut via brev kompletterande information som jag därefter kunde skicka till a-kassan. Detta skedde i slutet av December, och jag kontaktade idag a-kassan och frågade vad som hände, och jag fick kort fattat förklaringen att det kan ta flera veckor (kan dröja över 5 veckor) innan jag får någon utbetalning då handläggningen kan dröja extra i och med att det krävdes kompletterande information för att gå igenom ärendet.

Pengarna är strax slut och jag kommer knappt ha råd med hyran i slutet av denna månaden och mat är ju bara att glömma.
Det ska även påpekas att jag bor med en sambo med minimal föräldrapenning och ett barn på ca 5 månader.

Finns det något som kan göras? alla förslag välkomnas (helst inte sådana som "råna en bank")
Citera
2016-01-08, 12:11
Medlem
Du får A-kassa från första dag du registrerade dig hos AF, även om det dröjer med utbetalningen. Ta ett SMS-lån. Betala tillbaka inom 30 dagar, så kostar det inget i ränta.
Citera
2016-01-08, 12:54
Medlem
Sök försörjningsstöd (soc-bidrag). Det är ett sjuhelvete med papper som ska in och dubbelt så komplicerad process som a-kassan, däremot har de (iaf i min kommun) regler om att det bara får ta ett visst antal dagar till beslut.

Låna pengar av nära och kära.
Citera
2016-01-08, 13:19
Medlem
frank_pes avatar
Varför hade du ingen sparad buffert för nödsituationer när du ändå har jobbat ett tag för att ha rätt till A-kassa? Var själv i en liknande situation som dig där det drog ut på tiden och blev strul med A-kassan men klarade mig bra ändå innan det löste sig.

Eftersom det var ganska nyligen du blev arbetslös så kanske det går att få kreditkort med en lägre kredit om kreditgivaren bara kollar din UC ...testa med mindre nischbanker m.m. som är mer givmilda, några exempel:
Resurs Bank
Marginalen Bank
Remember

Socialen lånar ibland ut för folk i din situation som väntar på pengar.
Har du inga släktingar eller vänner som kan låna ut så ni klarar er?
Ni kan ha rätt till bostadsbidrag nu när din inkomst är lägre.
Har ni inget av värde som du kan sälja på blocket?
Citera
2016-01-08, 15:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apaten
Hej,

Jag sitter ganska ordentligt i skiten och undrar om någon vet något om något som eventuellt kan hjälpa mig.

Jag blev arbetslös i November och gjorde som man skulle och gick till arbetsförmedlingen och a-kassan och registrerade mig. Dock kom inte mitt arbetsgivarintyg för än några veckor senare, så det gjorde så att jag inte kunde ansöka om a-kassa för än i slutet av November. Sedan 2 veckor senare fick jag höra från A-kassan (unionen) att dom behövde kompletterande information av min arbetsgivare för att vissa uppgifter saknades. Smått irriterande, men jag gick ändå snällt till min före detta arbetsgivare och påpekade detta och dom skickade sedan ut via brev kompletterande information som jag därefter kunde skicka till a-kassan. Detta skedde i slutet av December, och jag kontaktade idag a-kassan och frågade vad som hände, och jag fick kort fattat förklaringen att det kan ta flera veckor (kan dröja över 5 veckor) innan jag får någon utbetalning då handläggningen kan dröja extra i och med att det krävdes kompletterande information för att gå igenom ärendet.

Pengarna är strax slut och jag kommer knappt ha råd med hyran i slutet av denna månaden och mat är ju bara att glömma.
Det ska även påpekas att jag bor med en sambo med minimal föräldrapenning och ett barn på ca 5 månader.

Finns det något som kan göras? alla förslag välkomnas (helst inte sådana som "råna en bank")

Jag har en barndomsvän som fick vänta 12 veckor på första utbetalningen. Då hade hon alla papper i ordning från dag ett. Det är några år sedan nu, men snabba var de inte.
Citera
2016-01-09, 11:50
Medlem
Konstigt att alla måste leka lärare och påtala att man hoppas att ts har undanstoppade pengar för en situation som denna

Ja vad fan trodde ni att han skrivit denna tråd i så fall tänk innan ni skriver

Självklart kan man förebygga att detta händer men det är inte det ts vill ha hjälp med.

Har inte många tips men skulle du be socialen om hjälp så kommer du nästan säkert få betala igen alla dom pengar du får av dom då du väntar på pengar , som andras tips lev snålt kolla om du kan få kredit till det allra viktigaste.
Citera
2016-01-09, 12:15
Medlem
Marionettes avatar
Räkna inte med att det bestämt kommer pengar efter 5 veckor. För min del tog det 6 månader.
Citera
2016-01-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Räkna inte med att det bestämt kommer pengar efter 5 veckor. För min del tog det 6 månader.

Fick du pengar då för alla dessa 6 månader som du stämplade ?
Citera
2016-01-10, 10:49
Medlem
Marionettes avatar
Nej men min situation var inte som din. Men ta till dig att hålla ansvar gentemot dom under hela utredningstiden, trots att du inte fått svar på om du är berättigad A-kassa eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in