2016-01-08, 10:42
Medlem
Vet ni om Wise IT (bemanningsföretag)har någge konstiga regler i sina kontrakt när det gäller att bli anställd hos företaget man är uthyrd hos? Jag skrev på kontrakt hos Wise under 2015 men har tyvärr tappat kontraktet.

Någge konstigt = Du får inte bli anställd av företaget du är uthyrd hos under 6 månader efter att ditt uppdrag hos dom är avslutat eller dylikt.
Citera
2016-01-08, 10:49
Medlem
loliravers avatar
Hur är det konstigt?

Dom tjänar pengar på att erbjuda/sälja arbetskraft till dom företag som behöver mer arbetskraft

Om du börjar jobba för företaget som har hyrt in dig förlorar dom pengar
Citera
2016-01-08, 11:12
Medlem
För att vem vill hyra konsulter i framtiden som man aldrig får köpa in om de är bra.
Jag skulle sluta använda mig av ett sådant företag då jag skulle bli låst som kund. Kortsiktigt förstår jag din tankegång, men långsiktigt gör det att man vill undvika såna företag.
Sen är det där en åsiktsfråga och inget som jag behöver få svar på. Så lägger inte mer tid på det.
Citera
2016-01-08, 13:20
Medlem
nedboys avatar
Det är ganska vanligt att företag har såna kontrakt att du inte får gå rätt över. Jag kan förstå det då konsultbolaget ligger ute med en rekryteringskostnad som kan vara en bra bit över hundratusen kronor. Att då förlora intäkter från den konsulten redan efter 1-2 år lönar sig inte.

Men några av de stora bolagen har skippat det och tar helt enkelt den förlusten bara för att de ska ge det som en säljfördel. Sen så fokuserar de på att vara en så bra arbetsgivare så den anställda vill stanna kvar hos dem. Företaget som köper in konsulten kan ändå lätt tänka sig att fortsätta då de vill ha personen.

Generellt så brukar man säga att alla är förlorare av hela cirkusen med konsultbranschen, utom de som hyr ut konsulterna och tjänar miljoner. Men det finns så mycket plus med konsultfirmorna och så mycket minus att det är svårt att säga om det i slutändan är bra eller dåligt. För arbetstagaren så handlar det om att hitta en bra konsultfirma. En bra kan ge dig en fin karriär och en dålig sätter dig i skiten.
Citera
2016-01-08, 14:42
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpojke
Vet ni om Wise IT (bemanningsföretag)har någge konstiga regler i sina kontrakt när det gäller att bli anställd hos företaget man är uthyrd hos? Jag skrev på kontrakt hos Wise under 2015 men har tyvärr tappat kontraktet.

Någge konstigt = Du får inte bli anställd av företaget du är uthyrd hos under 6 månader efter att ditt uppdrag hos dom är avslutat eller dylikt.
Det ligger i allas intresse att bemanningsföretaget och kundföretaget har en bra relation.

Vad jag skulle förvänta mig är att det finns någon typ av villkor som innebär att företaget som man är uthyrd hos har möjlighet att ta över anställningen av personen mot en viss kompensation till bemanningsföretaget om alla parter är överens om detta. Då kan övergången ske på ett smidigt sätt och ingen känner sig blåst.

Kontakta bemanningsföretaget och låt dem tillhandahålla en kopia av ditt anställningsavtal.
Citera
2016-01-08, 15:03
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpojke

Har du fått antydningar om att ditt kontrakt skulle innehålla en sådan klausul? Jag antar att du är väldigt ung eftersom du inte klarar av att hålla reda på en så viktig sak som ett anställningskontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in