2016-01-07, 21:47
Medlem
Kastenzs avatar
Hej hallå,

Jag tänkte precis slänga ihop en liten pastarätt men ingredienserna jag var sugen på var inte tillgängliga. Så paprika dök upp som ett alternativt, dessvärre var den från Spanien och tanken "Hur i hela friden äter jag svenskt på vintern" dök upp. Är det kanske bara att bita ihop och knapra på rotfrukter under den kalla delen av året? Eller är det ur miljöperspektiv okej att käka spansk paprika? Det hade varit intressant att diskutera ämnet, är det lite okej att käka utländsk mat eller är det bara att njuta av det något begränsade svenska utbudet?
Senast redigerad av Kastenz 2016-01-07 kl. 21:50.
Citera
2016-01-07, 22:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastenz
Hej hallå,

Jag tänkte precis slänga ihop en liten pastarätt men ingredienserna jag var sugen på var inte tillgängliga. Så paprika dök upp som ett alternativt, dessvärre var den från Spanien och tanken "Hur i hela friden äter jag svenskt på vintern" dök upp. Är det kanske bara att bita ihop och knapra på rotfrukter under den kalla delen av året? Eller är det ur miljöperspektiv okej att käka spansk paprika? Det hade varit intressant att diskutera ämnet, är det lite okej att käka utländsk mat eller är det bara att njuta av det något begränsade svenska utbudet?

De svenska grönsakerna är ju ungefär desamma året runt, tomat, gurka, isbergssallad. Odlas i växthus vinter som sommar. Andra grönsaker kommer nästan uteslutande från utlandet, iaf om man handlar på Coop, ICA o.s.v.

Svenska rotfrukter finns nästan alltid att tillgå.

Sedan beror det på vad du väger in i begreppet "miljömedvetet".
Citera
2016-01-07, 22:25
Medlem
Under vintern så äter man bara inläggningar, sylt, fruset, jordkällarförvarat och andra konserveringar av olika saker.

Inte testat på vintern med olika skott, typ ärtor och solros, borde gå att odla själv även på vinterhalvåret.

Semiskämt åsido. Jag har själv haft samma funderingar, främst utifrån vad sjutton jag ska ja på mackan på morgonen istället för tomat (som förvisso inte smakar något på vintern ändå), nästa test är rotselleri på mandolin i en 1-2-3 lag. Jag tror det blir super...
Citera
2016-01-07, 22:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
De svenska grönsakerna är ju ungefär desamma året runt, tomat, gurka, isbergssallad. Odlas i växthus vinter som sommar. Andra grönsaker kommer nästan uteslutande från utlandet, iaf om man handlar på Coop, ICA o.s.v.

Svenska rotfrukter finns nästan alltid att tillgå.

Sedan beror det på vad du väger in i begreppet "miljömedvetet".

Det finns inga svenska gurkor eller isbergssallad i November, december, januari eller februari. Mycket begränsat med tomater.
Citera
2016-01-07, 22:52
Medlem
PolarenPerras avatar
Citat:
Hej hallå,

Vi står inför ett inbördeskrig och ekonomisk kollaps, och du tänker på hur mycket din paprika från spanien skadat miljön? Snacka om att spela god för gallerian
Citera
2016-01-07, 22:54
Medlem
Citat:
Hej hallå,

Om du vill vara riktigt strikt: mjölksyrade svenska grönsaker som skördades i augusti-september. Mycket näringsrika och kryllar dessutom av probiotika. Finns i hälsokosten och på nätet.
Citera
2016-01-07, 23:35
Medlem
cacas avatar
Torkade linser, ärtor, bönor etc,
Burk konserver ärtor, morot, sparris etc
Inlagda saker som rödbetor, gurka, mm
Citera
2016-01-08, 00:38
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns inga svenska gurkor eller isbergssallad i November, december, januari eller februari. Mycket begränsat med tomater.

Hur kommer det sig att "min" ICA-butik hade svenska gurkor och isberg senast för några dagar sedan?
Var svenska flaggor och allt på isbergsförpackningarna och gurkorna.

Fulspel?
Citera
2016-01-08, 02:58
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPerra
Vi står inför ett inbördeskrig och ekonomisk kollaps, och du tänker på hur mycket din paprika från spanien skadat miljön? Snacka om att spela god för gallerian

Vad tycker du att man ska äta på vintern?
Citera
2016-01-08, 12:26
Medlem
Kastenzs avatar

Det är väl ganska svårt att definiera vad jag i det här fallet menar med miljövedtetet. Det enklaste sättet är kanska att tala om hur mycket CO2 som släpps ut under framställning och transport. Det bästa hade väl varit att kunna sätta en siffra på hur mycket extra utsläpp man skapar av att välja färsk, spansk paprika istället för svensk "lagrad" vitkål.

Citat:
Torkade linser, ärtor, bönor etc,
Burk konserver ärtor, morot, sparris etc
Inlagda saker som rödbetor, gurka, mm

Som ganska ny inom området känns det verkligen som att det är hit man måste försöka sträva.
Citera
2016-01-08, 18:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hej hallå,

Du äter upp maten på din tallrik och kastar inte bort något.
Sedan lägger du ner ovan idiotiska tankegångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in