2016-01-07, 13:44
Medlem
Hej,

Jag försöker få lite klarhet i vilket upplägg som är det mest effektiva för mig skattemässigt och hoppas på er hjälp.

Jag har nyligen blivit erbjuden jobb av ett amerikanskt företag som inte har fast driftställe i Sverige och tyvärr finns ingen möjlighet att jobba som konsult (fakturera dem) då det begränsar möjligheten att få equity i bolaget.

Företaget har kontor i USA, UK, Irland, Tyskland, Estland, Hong Kong och Singapore och jag får själv välja var jag vill vara anställd.

Jag har hört att det tidigare var möjligt att skriva sig som resident i UK och då arbetet är internationellt och inte ett fokus på UK behöver dessa pengar ej skattas i UK eller Sverige. Detta skulle falla under skatteverkets 1års regel. Eftersom man max får besöka Sverige privat 6 dagar i månaden är jag lite orolig om det håller då jag har familjen kvar i Sverige.

En annan tanke var att se om företaget kan tänka sig registrera verksamhet i Danmark för att utnyttja skattelättnaden mellan länderna samt det faktum att jag inte befinner mig i Danmark gör att ett s.k. expertavtal skulle kunna appliceras och minimerar skatten.

Finns det någon annan kreativ lösning som skulle göra det enkelt för mig att befinna mig på hemmaplan men inte behöva betala mer skatt än nödvändigt?

Tacksam för alla svar och kommentarer!
Citera
2016-01-07, 13:54
Avstängd
Krångla inte till det. Bli anställd i Tyskland.
Citera
2016-01-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Krångla inte till det. Bli anställd i Tyskland.

Förklara gärna närmare hur du tänker här?
Om jag förstått det rätt är Tyskland inte ett land man vill skatta i.
Senast redigerad av Crille82 2016-01-07 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in