2016-01-07, 09:13
Medlem
knokkelmanns avatar
Hej! Mitt band har haft spelning och nu vill spelstället betala ut pengar till oss. Företaget vill att vi skriver en faktura men iom att bandet inte är något företag och därför inte momsförpliktigat kan vi inte skriva någon faktura. Finns det några alternativ? Kan man skriva något "fakturaliknande" som privatperson? Hjälp mig, nu hör ju själva hur grön jag är på detta.
Citera
2016-01-07, 09:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knokkelmann
Hej! Mitt band har haft spelning och nu vill spelstället betala ut pengar till oss. Företaget vill att vi skriver en faktura men iom att bandet inte är något företag och därför inte momsförpliktigat kan vi inte skriva någon faktura. Finns det några alternativ? Kan man skriva något "fakturaliknande" som privatperson? Hjälp mig, nu hör ju själva hur grön jag är på detta.

Det finns företag som erbjuder tjänster där du kan fakturera utan eget företag. Rent praktiskt anställer företaget dig och betalar ut det fakturerade beloppet som lön (minus skatter, avgifter och deras del). https://www.frilansfinans.se/
Citera
2016-01-07, 09:47
Medlem
knokkelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det finns företag som erbjuder tjänster där du kan fakturera utan eget företag. Rent praktiskt anställer företaget dig och betalar ut det fakturerade beloppet som lön (minus skatter, avgifter och deras del). https://www.frilansfinans.se/

Några andra alternativ? Detta låter overkill för oss
Citera
2016-01-07, 09:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är möjligt att ni kan köra det som hobbyverksamhet och bara redovisa beloppet i deklarationen. http://www.skatteverket.se/privat/sj...680007485.html

Citat:
Ursprungligen postat av knokkelmann
Några andra alternativ? Detta låter overkill för oss

Nja, typ Frilansfinans är nog det smidigaste alternativet om inte hobbyverksamhet. Som privatpersoner måste sociala avgifter o.s.v betalas. Jag antar att ingen av er har FA-skatt. Fakturerar ni då företaget privat måste företaget betala sociala avgifter o.s.v. Detta innebär en del krångel för dem och de kommer antagligen bli lite irriterade. Frilansfinans är nog den bästa lösningen för er.

Om ni kommer fortsätta ha spelningar kan det vara bra att starta ett företag.
Citera
2016-01-07, 11:02
Medlem
http://www.musikerforbundet.se/medle...rvice-ama.html
Citera
2016-01-07, 13:02
Medlem
BorgeHs avatar
Förstår inte problemet?

Det är ju bara att köra på. Skicka en faktura. Eftersom du (ni) inte är momsredovisningsskyldiga så behöver ni inte ta moms av dem. Höj er kostnad istället!

Vid nästa deklaration kan ni bestämma er om ni skall köra det hela som hobbyverksamhet eller företag. Samla på alla kvitton, ni kan ju dra av kostnaden för rep-lokalhyra, instrument, noter mm. mot intäkterna. Jag tror inte ni behöver betala så mycket skatt! Med momsredovisning drar ni av momsen på allt ni köper i bandet mot den moms ni får av arrangörer. Mellanskillnaden betalar ni in eller får ut av staten! Det är en fördel att redovisa moms!

Skall ni hålla på med flera spelningar, så kör det hela som enskild firma eller om det hela blir stort aktiebolag. Krångla aldrig med handelsbolag. Det är enkelt att starta en enskild firma. Enklare än många tror. Skicka in också om att bli momsredovisningsskyldig och få FA-skattsedel (Fördel: Du kan ha vanligt arbete där arbetsgivaren drar skatt, för spelningarna kör ni företaget och hanterar ekonomin där!). Förmodligen drar ni inte in så mycket pengar i början, så det räcker att redovisa momsen en gång per år.

Det hela är inte "high-tech", det är ju ekonomer som håller på med sånt här!

Så varför dyrt betala en kassör för att göra något ni klarar själva?
Citera
2016-01-07, 16:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Förstår inte problemet?

Det är ju bara att köra på. Skicka en faktura. Eftersom du (ni) inte är momsredovisningsskyldiga så behöver ni inte ta moms av dem. Höj er kostnad istället!

Vid nästa deklaration kan ni bestämma er om ni skall köra det hela som hobbyverksamhet eller företag.

Om de kan ta det som hobbyverksamhet är det OK. Annars kan de inte fakturera. De kan inte fakturera och ta det på ett företag som inte finns nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in