2016-01-06, 23:08
Medlem
SpoonyOnes avatar
Kanske en dum fråga, men kan man ha vilken CE märkt hjälm som helst när man åker moped (EU)? Typ hockeyhjälm, cykelhjälm eller liknande?
Citera
2016-01-06, 23:16
Medlem
Sereenas avatar
Som förare måste du väl ha en riktig hjälm (dv mc hjälm ECE 22:05) ?

Passagerare under 7år kan ha CE cyckelhjäln/ridhjälm eller liknande.
Citera
2016-01-06, 23:17
Bannlyst
Ingen dum fråga alls, huvudet är ju det viktigaste vi har att skydda! Av vad jag kan minnas av mopedteorin så var man tvungen att ha en E-märkning (E4) kanske. Cykelhjälm, ridhjälm samt hockeyhjälm är inte tillåtet. Däremot får dessa användas på moped klass 2 och vid cykling.
Citera
2016-01-06, 23:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ingen dum fråga alls, huvudet är ju det viktigaste vi har att skydda! Av vad jag kan minnas av mopedteorin så var man tvungen att ha en E-märkning (E4) kanske. Cykelhjälm, ridhjälm samt hockeyhjälm är inte tillåtet. Däremot får dessa användas på moped klass 2 och vid cykling.

För passagerare under 7år på klass 1 moped så är dom tillåtna, men inte för föraren och äldre passagerare.

Men ingen ide att tumma på hjämlen, köp en riktig MC Integralhjäm direkt, ev en Jet-hjälm på sommaren om man bara ska slöglida.
Citera
2016-01-06, 23:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsomIpolis
Ja visst öppen hjälm på sommaren är perfekt för då kan man inte bli påkörd eller klota med hojen

Bättre en Jet än att göra som så många gör, skita i hjälmen för att det blir "för varmt" i lägre hastigheter.
Citera
2016-01-06, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ja visst öppen hjälm på sommaren är perfekt för då kan man inte bli påkörd eller klota med hojen
Beror väl på var man slöglider, i stan är det kanske inte så lämpligt och då bör man ha en ordentlig hjälm. På vischan där varken folk eller polis befinner sig så kan en jet-hjälm fungera alldeles utmärkt. Perfekt om man åker på en småväg till picknicken eller badplatsen där man sällan möter andra trafikanter.
Citera
2016-01-06, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
För passagerare under 7år på klass 1 moped så är dom tillåtna, men inte för föraren och äldre passagerare.

Men ingen ide att tumma på hjämlen, köp en riktig MC Integralhjäm direkt, ev en Jet-hjälm på sommaren om man bara ska slöglida.
När jag tänker efter så stämmer det du skriver. Var ett tag sen jag hade stenkoll på dessa regler
Citera
2016-01-06, 23:47
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte vad det är som är så bökigt med en integral, nu åker jag lite snabbare tvåhjulingar men även om jag skulle åka moped så skulle jag välja den modellen integral eller crosshjälmsmodellen, jag har bägge.
Jag har väl inte menat att det är bökigt? En jethjälm ger föraren en större känsla av frihet och lukterna som förekommer på sommaren. Sedan kanske man inte har tid/lust att handla en integralhjälm om en annan typ av hjälm redan finns. Men visst har du rätt, säkerhetsmässigt är en integralhjälm att föredra. Säkrast är att låta bli att åka tvåhjuling överhuvudtaget.
Citera
2016-01-07, 00:24
Bannlyst
Citat:
Vad är det för argument, du vet att det går att öppna visiret va, kan garantera dig att det är ingen rymdhjälm vi snackar om, men att öppna visiret och känna luftdraget från en varm solig sommardag eller en varm regnig sommardag är jävligt gott!

Inte tid pft det skulle vara då som du säger att man har en öppen hjälm och inte har råd med någon annan.

Säkrast är väl att låsa in sig i hemmet och aldrig gå ut men visst fan finns det risker med moped/mcåkning det har jag bittert fått erfara.

Men jag är nog lite säkerhetsnazist gällande tvåhjulingsåkning då jag varit med om en jobbig olycka själv.
Du fortsätter att hävda att jag sagt saker som jag inte sagt. Ingenstans i mitt förra inlägg nämner jag argumentet att man inte har råd med en ny hjälm. Tid och lust var faktorerna!

Enligt din retorik skulle jag kunna säga att du varit på månen eftersom du talar om rymdhjälmar. Då kan jag hävda att jag talat med en astronaut
Senast redigerad av ilpobre 2016-01-07 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in