2016-01-06, 21:39
Medlem
Idag testade jag att göra pommes av rättika (äter Lchf så potatis går bort) för att se om det gick.
Jag skar rättikan i ganska tunna pommes-liknande stavar och förkokade en stund, de fick ånga av sig och så ner i oljan. Jag friterade två gånger.
De blir goda att äta, men det blev inte krispig yta även om de fick fin färg.
Beror detta på att det är mindre stärkelse (typ ingen alls) jämfört med potatis? Eller ska man se till att de blir riktigt kalla och köra dem i kylen en stund mellan friteringarna?
Nån som har nån idé?
Citera
2016-01-06, 22:41
Medlem
kublai.khans avatar
Kul idé! Aldrig testat detta. Testa att ugnsbaka dem tillsammans med skirat smör och torriven parmesan. Så gör jag med hasselbackspotatis och det blir riktigt bra. Liknande resultat som med ströbröd. Lchf-batter? En rättika består mest av vatten så det är svårt att få en karameliserad yta på den i sin enkelhet.
Citera
2016-01-06, 22:54
Medlem
redbull72s avatar
Inte provat rättika, men däremot kålrot, blev sådär, kallna fort o blev mjuka, föredrog o skära gurka i stripsform o steka i olja med finhackad chili o havssalt
Citera
2016-01-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kublai.khan
Kul idé! Aldrig testat detta. Testa att ugnsbaka dem tillsammans med skirat smör och torriven parmesan. Så gör jag med hasselbackspotatis och det blir riktigt bra. Liknande resultat som med ströbröd. Lchf-batter? En rättika består mest av vatten så det är svårt att få en karameliserad yta på den i sin enkelhet.
Det ska jag testa.
Hm. Skulle man kanske kunna prova att köra rättikapommesen i ugnen på lite låg värme, typ att man torkar den? Och sedan fritera!
Jag vill ha krisp.
Citera
2016-01-07, 07:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Idag testade jag att göra pommes av rättika (äter Lchf så potatis går bort) för att se om det gick.
Jag skar rättikan i ganska tunna pommes-liknande stavar och förkokade en stund, de fick ånga av sig och så ner i oljan. Jag friterade två gånger.
De blir goda att äta, men det blev inte krispig yta även om de fick fin färg.
Beror detta på att det är mindre stärkelse (typ ingen alls) jämfört med potatis? Eller ska man se till att de blir riktigt kalla och köra dem i kylen en stund mellan friteringarna?
Nån som har nån idé?
Du behöver nog inte förkoka dem alls.
Fritera på hög värme i en typ 4-5 minuter och låt dem torka på hushållspapper.
Samma princip som när du knapersteker bacon.

http://www.cokefarm.com/recipes/fried-black-radishes
Senast redigerad av MeanME 2016-01-07 kl. 07:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in