2016-01-06, 19:56
Medlem
Hejsan!

Jag var i affären för några månader sen och skulle köpa tjocka revbensspjäll, en klar favorit som jag brukar glazea och sedan tillaga i ugn.

Men de var slut den gången och killen i affären rekommenderade en annan bit som inte var revbensspjäll, men skulle smaka likadant sa han (vilket den också gjorde).

Jag undrar alltså om ni vet vilken bit det kan ha varit.
Det var mycket mindre fett på den och jag har för mig att han sa att den satt bredvid revbenen eller nåt sånt. Om jag inte minns helt fel var den t.om billigare.

Om ingen vet, finns någon del som kan rekommenderas istället för tjocka revbensspjäll, som man kan tillaga på samma sätt, alltså glazea och tillaga i ugn på samma sätt.
Citera
2016-01-06, 20:12
Avstängd
Det brukar finnas bogben i samma disk, lite saftigare.
Citera
2016-01-06, 20:13
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Hejsan!

Jag var i affären för några månader sen och skulle köpa tjocka revbensspjäll, en klar favorit som jag brukar glazea och sedan tillaga i ugn.

Men de var slut den gången och killen i affären rekommenderade en annan bit som inte var revbensspjäll, men skulle smaka likadant sa han (vilket den också gjorde).

Jag undrar alltså om ni vet vilken bit det kan ha varit.
Det var mycket mindre fett på den och jag har för mig att han sa att den satt bredvid revbenen eller nåt sånt. Om jag inte minns helt fel var den t.om billigare.

Om ingen vet, finns någon del som kan rekommenderas istället för tjocka revbensspjäll, som man kan tillaga på samma sätt, alltså glazea och tillaga i ugn på samma sätt.

Karréspjäll kanske?
Citera
2016-01-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det brukar finnas bogben i samma disk, lite saftigare.
Bog känner jag igen, det kan mycket väl vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Karréspjäll kanske?
Mja, det var inte det som han i affären föreslog, jag är rätt säker på att det var något med bog i namnet. Men karrespjäll kanske funkar det med?

Vilket av dom är billigast?

Edit; Fläskkare är för övrigt ett av de godaste kötten imo, så karrespjället kanske vore något för mig...

Edit2; Biten som killen i affären föreslog hade inga ben för övrigt.
Senast redigerad av Haschpundaren 2016-01-06 kl. 20:37.
Citera
2016-01-06, 20:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Bog känner jag igen, det kan mycket väl vara det.

Mja, det var inte det som han i affären föreslog, jag är rätt säker på att det var något med bog i namnet. Men karrespjäll kanske funkar det med?

Vilket av dom är billigast?

Edit; Fläskkare är för övrigt ett av de godaste kötten imo, så karrespjället kanske vore något för mig...

Edit2; Biten som killen i affären föreslog hade inga ben för övrigt.

Kan det ha varit picnicbog han föreslog?

Både picnincbog och karréspjäll är billiga styckdetaljer. Finns ofta för typ 39,90,- kilot.
Citera
2016-01-06, 21:28
Medlem
snivlems avatar
tjocka revben är av bog. du fick säkert sidfläsk
Citera
2016-01-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kan det ha varit picnicbog han föreslog?

Både picnincbog och karréspjäll är billiga styckdetaljer. Finns ofta för typ 39,90,- kilot.
Jag tror nog att det var picnicbog faktiskt, det låter väldigt bekant!

Har den samma egenskaper som tjocka revbensspjäll fast mindre fett och inga ben?
Citera
2016-01-07, 11:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tror nog att det var picnicbog faktiskt, det låter väldigt bekant!

Har den samma egenskaper som tjocka revbensspjäll fast mindre fett och inga ben?

Om du tar bort ben och framför allt fettet så har du inte längre samma egenskaper.

Bog är betydligt magrare än spjäll och de har därmed inte samma egenskaper. Du får inte samma smak, inte samma textur och inte samma saftighet.

Vill du ha något som liknar spjäll så väljer du ett melerat kött såsom karré eller sidfläsk.
Citera
2016-01-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du tar bort ben och framför allt fettet så har du inte längre samma egenskaper.

Bog är betydligt magrare än spjäll och de har därmed inte samma egenskaper. Du får inte samma smak, inte samma textur och inte samma saftighet.

Vill du ha något som liknar spjäll så väljer du ett melerat kött såsom karré eller sidfläsk.
Jag förstår, ja det verkar ju rimligt.

Nu gick jag och köpte en bit benfri karré så får vi se hur det smakar.

Äligt talat så smakade det lite annorlunda, nu när jag tänker på det. Lite mindre saftigt och så.
Men tänkte ändå att det skulle vara smidigt eftersom man slapp benen.

När jag bildgooglar sidfläsk så ser det ju ut att vara mycket mer fett på?
Senast redigerad av Haschpundaren 2016-01-07 kl. 17:42.
Citera
2016-01-07, 21:34
Medlem
madtops avatar
Citat:

När jag bildgooglar sidfläsk så ser det ju ut att vara mycket mer fett på?

Jämfört med spjäll? Ja, jo kanske. Det beror lite på hur spjällen är styckade och putsade. Men mycket av fettet smälter bort vid tillagningen.

Jämför med bacon (som är rökt och rimmat sidfläsk) - steker du det långsamt och länge smälter fettet och fläsket blir knaprigt och gott.

Exempel på recept:
http://bbqpitboys.com/recipes/bbq-po...y#.Vo7K1VISLIU
Citat:
Place the pork on the cooler side of the grill (indirect heat) and cook, turning occasionally, until fork-tender but not falling apart, 2 hours, 30 minutes to 3 hours, brushing with the sauce occasionally during the last hour of cooking

Mums!
Citera
2016-01-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jämfört med spjäll? Ja, jo kanske. Det beror lite på hur spjällen är styckade och putsade. Men mycket av fettet smälter bort vid tillagningen.

Jämför med bacon (som är rökt och rimmat sidfläsk) - steker du det långsamt och länge smälter fettet och fläsket blir knaprigt och gott.

Exempel på recept:
http://bbqpitboys.com/recipes/bbq-po...y#.Vo7K1VISLIU

Mums!

Jag skäms för att säga det men jag kollade några av deras videos och det var nära att jag började runka :s

Hursomhelst, Jag gjorde "ribs" på benfri karre nu och det blev väldigt saftigt och gott.
Picnicbog som jag först tänkte på är nog inte alls något bra, precis som ni säger, då det är myket mindre fett. Och karrespjäll ska vara ganska dåligt kött enligt en polare.

Så det får helt enkelt bli revbensspjäll eller karré i fortsättningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in