2020-11-13, 21:13
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Din oortodoxa uppfattning om USAs militära potential baserar sig alltså helt på hemmasnickrade teorier och glada amatörgissningar?

Konkluderar således att du tror att världen år 2020 fungerar likadant som den fungerade under mitten av 1800-talet. Tur att du inte styr i USA.

Han har som sagt haft fyra år på sig och inte försökt med någonting. För övrigt: https://youtu.be/33QdTOyXz3w

Det var som sagt precis vad jag skrev. Det är bara att gå tillbaka och läsa om, om du inte förstod det första gången. Naturligtvis har reklamsnutten sanktionerats uppifrån. Jag konstaterar avslutningsvis att Jack Ma var med och konstruerade Kinas Social Credit System och att han sitter i styrelsen för World Economic Forum. En teori om varför de inte gick hårdare åt honom kan ju vara att hans post där är betydelsefull för Kina.

Det här börjar dock bli tjatigt eftersom du inte har annat än rena gissningar att komma med, som du presenterar som obestridlig fakta snarare än som teser så jag ska försöka lämna diskussionen nu.

Din omskrivning för verkligheten låter betydligt mer hemsnickrad. För i verkligheten har USAs militära anseende sjunkit som en sten sedan 1960-talet. Det skulle iofs vara intressant att se hur USA rent militärt skulle klara sig mot en fiende vars tunga eldkraft de inte klarar att bomba sönder innan de skickar in marktrupper.

Vill du förneka att USAs exportberoende är extremt lågt och att de har en enorm hemmamarknad? Vad är det ditt gnäggande om frihandelsavtal ska innebära i termer av fördelar för amerikaner? Billigare skräpprodukter från Asien? Som inte kommer att kunna kompensera den negativa inkomsteffekten på aggregerad nivå.

Hur skulle Trump rent konkret ha gått tillväga menar du för att komma åt big tech och deras vänstervridna censur? Jag är genuint nyfiken eftersom jag anser att det är ett jätteproblem.

Varför envisas du med att säga att ”det var precis det du skrev” när du fortsätter tjata om att Alibabas bögreklam sanktionerats av kommunistpartiet? Det har du ju inte tillstymmelse av belägg för. Men ja, fakta är att Kinas kommunistparti har satt mäktiga kinesiska affärsmän på plats tidigare. Riktigt rejält också när de inte förstått vem som bestämmer. Mot bakgrund av detta ter det sig absurt att Alibabas bögreklam på något sätt skulle ha godkänts av kommunistpartiet. Helt obeaktat att Jack Ma är representerad i WEF.
Citera
2020-11-14, 04:03
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Din omskrivning för verkligheten låter betydligt mer hemsnickrad. För i verkligheten har USAs militära anseende sjunkit som en sten sedan 1960-talet. Det skulle iofs vara intressant att se hur USA rent militärt skulle klara sig mot en fiende vars tunga eldkraft de inte klarar att bomba sönder innan de skickar in marktrupper.

Som jag misstänkte så har du inte en susning om amerikansk militär kapacitet. Nej deras anseende har inte alls sjunkit sedan 60-talet. Det är bara att läsa t ex General Schwarzkopf's självbiografi i vilken han totalt sågar USAs militära kapacitet under Vietnamkriget (vari han själv deltog) men han berättar också om insikten om hur dåligt det låg till och uppbyggnaden efteråt. Operation Desert Storm (som han ledde) var däremot ett militäriskt mästerverk (Har däremot för mig att Franska Främlingslegionen körde vilse i öknen så de utmärkte sig på ett annat vis). Jag lyssnar på en massa diskussioner om fr a relationen Kina/USA och alla är överens om att Kina inte har en chans militärt mot USA. Hävdar man sånt nonsens så förtjänar man inte att tas på allvar.

Citat:
Vill du förneka att USAs exportberoende är extremt lågt och att de har en enorm hemmamarknad? Vad är det ditt gnäggande om frihandelsavtal ska innebära i termer av fördelar för amerikaner? Billigare skräpprodukter från Asien? Som inte kommer att kunna kompensera den negativa inkomsteffekten på aggregerad nivå.

Återigen har du inte en aning om vad du pratar om. Majoriteten av världens mediciner och mineraler kommer från Kina.

https://youtu.be/cX7A1kD9pnk
https://en.wikipedia.org/wiki/Rare_e...ustry_in_China

Trump hade definitivt en poäng när han ville producera mer hemmavid, men naturligtvis förlorar USA på att inte vara med i världens största handelsavtal. Biden kommer definitivt att hoppa på tåget i efterhand.

Citat:
Hur skulle Trump rent konkret ha gått tillväga menar du för att komma åt big tech och deras vänstervridna censur? Jag är genuint nyfiken eftersom jag anser att det är ett jätteproblem.

T ex på detta vis: https://www.theguardian.com/technolo...hreat-big-tech

Varför händer detta nu när det är för sent? Varför la de inte allt krut på detta från början? Min misstanke är att Trumps hybris gjorde att han kände sig säker på att bli omvald ändå.

Citat:
Varför envisas du med att säga att ”det var precis det du skrev” när du fortsätter tjata om att Alibabas bögreklam sanktionerats av kommunistpartiet? Det har du ju inte tillstymmelse av belägg för. Men ja, fakta är att Kinas kommunistparti har satt mäktiga kinesiska affärsmän på plats tidigare. Riktigt rejält också när de inte förstått vem som bestämmer. Mot bakgrund av detta ter det sig absurt att Alibabas bögreklam på något sätt skulle ha godkänts av kommunistpartiet. Helt obeaktat att Jack Ma är representerad i WEF.

Det finns inget som pekar emot det jag skrivit. Och eftersom det är allmänt känt att partiet styr allt i Kina så är det tämligen uppenbart att partiet sanktionerat reklamsnutten. Deras attityd mot homosexualitet har förändrats över tid så reklamsnutten är helt i linje med den förändrade attityden.

Reklamsnutten om homosexualitet har inget att göra med att Xi Jinping läxade upp Jack Ma. Det hade att göra med att Jack Ma kritiserat Kinas ekonomiska system öppet istället för att försöka påverka via partiet (Jack Ma är själv partimedlem).

Du nonchalerar fortfarande att Jack Ma sitter i styrelsen för World Economic Forum. Är det helt betydelselöst att Kinas rikaste man (och designern bakom det kinesiska Social Credit-Systemet) sitter i en global maktklubb liknande Bilderberg?

Du får ta och uppdatera dig om The Great Reset. Deras plan för global dominans.

Klaus Schwab (grundare och ledare): https://en.wikipedia.org/wiki/Klaus_Schwab

Kritik: https://news.bitcoin.com/a-look-at-t...ot-propaganda/
Senast redigerad av Sinestro 2020-11-14 kl. 04:06.
Citera
2020-11-14, 14:25
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Som jag misstänkte så har du inte en susning om amerikansk militär kapacitet. Nej deras anseende har inte alls sjunkit sedan 60-talet. Det är bara att läsa t ex General Schwarzkopf's självbiografi i vilken han totalt sågar USAs militära kapacitet under Vietnamkriget (vari han själv deltog) men han berättar också om insikten om hur dåligt det låg till och uppbyggnaden efteråt. Operation Desert Storm (som han ledde) var däremot ett militäriskt mästerverk (Har däremot för mig att Franska Främlingslegionen körde vilse i öknen så de utmärkte sig på ett annat vis). Jag lyssnar på en massa diskussioner om fr a relationen Kina/USA och alla är överens om att Kina inte har en chans militärt mot USA. Hävdar man sånt nonsens så förtjänar man inte att tas på allvar.

Återigen har du inte en aning om vad du pratar om. Majoriteten av världens mediciner och mineraler kommer från Kina.

https://youtu.be/cX7A1kD9pnk
https://en.wikipedia.org/wiki/Rare_e...ustry_in_China

Trump hade definitivt en poäng när han ville producera mer hemmavid, men naturligtvis förlorar USA på att inte vara med i världens största handelsavtal. Biden kommer definitivt att hoppa på tåget i efterhand.

T ex på detta vis: https://www.theguardian.com/technolo...hreat-big-tech

Varför händer detta nu när det är för sent? Varför la de inte allt krut på detta från början? Min misstanke är att Trumps hybris gjorde att han kände sig säker på att bli omvald ändå.

Det finns inget som pekar emot det jag skrivit. Och eftersom det är allmänt känt att partiet styr allt i Kina så är det tämligen uppenbart att partiet sanktionerat reklamsnutten. Deras attityd mot homosexualitet har förändrats över tid så reklamsnutten är helt i linje med den förändrade attityden.

Reklamsnutten om homosexualitet har inget att göra med att Xi Jinping läxade upp Jack Ma. Det hade att göra med att Jack Ma kritiserat Kinas ekonomiska system öppet istället för att försöka påverka via partiet (Jack Ma är själv partimedlem).

Du nonchalerar fortfarande att Jack Ma sitter i styrelsen för World Economic Forum. Är det helt betydelselöst att Kinas rikaste man (och designern bakom det kinesiska Social Credit-Systemet) sitter i en global maktklubb liknande Bilderberg?

Du får ta och uppdatera dig om The Great Reset. Deras plan för global dominans.

Klaus Schwab (grundare och ledare): https://en.wikipedia.org/wiki/Klaus_Schwab

Kritik: https://news.bitcoin.com/a-look-at-t...ot-propaganda/

Vad jag kan om militär kapacitet vet du föga om. Däremot kan jag se att du bara agerar papegoja åt amerikansk militärpropaganda. Irak var just en sådan enkel fiende som USA klarar av att expediera. Konventionell krigföring mot en motståndare som är tekniskt och resursmässigt underlägsen. Mot fiender som bedriver icke-konventionell krigföring som talibaner har USA haft mycket svårare att hävda sig. Någon fiende med anti-missilsystem, stark eldkraft och betydande resurser har USA inte stött på sedan WWII. Hur bra tror du amerikaner idag tar massiva förluster av soldater jämfört med då?

Jag kan ämnen som handel och frihandel oerhört mycket bättre än du. Först och främst bör du lära dig att skilja på handel och frihandel. USA har inte isolerat sig bara för att man ratat frihandel utan givetvis kvarstår möjligheten att importera och exportera. Men vad jag säger är att USAs utlandsberoende är exceptionellt lågt. Det är ovedersägliga statistiska fakta.

Problemet är att oavsett om Trump tidigare skickat justititedepartementet på big tech så hade man tvingats tröska det genom kongressen för att få något synbart resultat. Vi talar om flera år. Jag gissar att Trump spelade högt och satsade på att hot om lagstiftning skulle räcka för big tech att skärpa sig. Hade Trump kört hårt omgående så fanns risken att big tech bedrivit en än värre censur tills dess ny lagstiftning kom på plats.

Bevisbördan ligger som vanligt på den som gör ett påstående. I detta fall dig när du hävdar att Kinas kommunistparti sanktionerat Alibababas homofilreklamsnutt. Det har du inga som helst belägg för. Inte heller att kommunistpartiets attityd till homofili skulle ha ändrats. Att Jack Ma är framgångsrik och förmögen ger honom möjligen extra frihetsgrader. Inte mer. Och nej, det är inte relevant att Jack Ma är representant i WEF. Min artikel om kommunistpartiets uppläxning av Jack Ma har förvisso inte med homofili att göra men den åskådliggör vem som bestämmer i Kina.
Citera
2020-11-14, 15:37
Citat:
Irak var just en sådan enkel fiende som USA klarar av att expediera. Konventionell krigföring mot en motståndare som är tekniskt och resursmässigt underlägsen.

Irak var vid tillfället världens femte starkaste militärmakt.

Citat:
Jag kan ämnen som handel och frihandel oerhört mycket bättre än du. Först och främst bör du lära dig att skilja på handel och frihandel. USA har inte isolerat sig bara för att man ratat frihandel utan givetvis kvarstår möjligheten att importera och exportera. Men vad jag säger är att USAs utlandsberoende är exceptionellt lågt. Det är ovedersägliga statistiska fakta.

Majoriteten av världens medicin och mineraler kommer som sagt från Kina (vilket du nu låtsas att du kände till). Noterar således att du föredrar att betala tull framför att slippa betala tull. Jo jag märker att du kan mycket om handel och frihandel.

Citat:
Problemet är att oavsett om Trump tidigare skickat justititedepartementet på big tech så hade man tvingats tröska det genom kongressen för att få något synbart resultat. Vi talar om flera år. Jag gissar att Trump spelade högt och satsade på att hot om lagstiftning skulle räcka för big tech att skärpa sig. Hade Trump kört hårt omgående så fanns risken att big tech bedrivit en än värre censur tills dess ny lagstiftning kom på plats.

Trump led av hybris och trodde han skulle vinna iaf. Han underskattade sin fiende och nu vet vi resultatet.

Citat:
Bevisbördan ligger som vanligt på den som gör ett påstående. I detta fall dig när du hävdar att Kinas kommunistparti sanktionerat Alibababas homofilreklamsnutt. Det har du inga som helst belägg för. Inte heller att kommunistpartiets attityd till homofili skulle ha ändrats. Att Jack Ma är framgångsrik och förmögen ger honom möjligen extra frihetsgrader. Inte mer. Och nej, det är inte relevant att Jack Ma är representant i WEF. Min artikel om kommunistpartiets uppläxning av Jack Ma har förvisso inte med homofili att göra men den åskådliggör vem som bestämmer i Kina.

https://thediplomat.com/2020/07/can-...ts-reputation/

Övrigt har jag redan besvarat.
Citera
2020-11-15, 15:15
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Irak var vid tillfället världens femte starkaste militärmakt.

Majoriteten av världens medicin och mineraler kommer som sagt från Kina (vilket du nu låtsas att du kände till). Noterar således att du föredrar att betala tull framför att slippa betala tull. Jo jag märker att du kan mycket om handel och frihandel.

Trump led av hybris och trodde han skulle vinna iaf. Han underskattade sin fiende och nu vet vi resultatet.

https://thediplomat.com/2020/07/can-...ts-reputation/

Övrigt har jag redan besvarat.

Femte starkaste militärmakt? Vilket säger exakt vad? Men berätta gärna om hur ett så splittrat och demoraliserat land som USA ska kunna föra krig mot riktiga motståndare?

Du inbillar dig att det hjälper om du rapar samma sak en gång till? Genom att du tycks tro att protektionism utesluter handel så kan jag bara dra slutsatsen att du inget kan om ämnet. Vad tror du egentligen att frihandel är?

Ja, det är möjligt att Trump underskattade sin fiende. Men frågan är om han ens hade en teoretisk chans att göra det?

Att du inte har några belägg för ditt påstående att Kinas kommunistpartiet godkänt Jack Ma’s bögreklam är pinsamt tydligt.
Citera
2020-11-15, 15:50
Medlem
Att Irak vid tillfället var världens femte starkaste militärmakt är inget argument. En mycket stor del av deras vapen bestod av värdelösa kopior av värdelösa kopior och billiga Sovjetiska exportmodeller.
Citera
2020-11-15, 20:03
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alertio
Att Irak vid tillfället var världens femte starkaste militärmakt är inget argument. En mycket stor del av deras vapen bestod av värdelösa kopior av värdelösa kopior och billiga Sovjetiska exportmodeller.

Exakt. Möjligen borde de som påstår att USA är världens starkaste militärmakt reflektera över att Iraks dito var rankad som världens femte starkaste. Hade förresten inte USA förklarat krig mot Iran för länge sen ifall man trott att det landet kunde besegras ungefär lika lätt som Irak?
Citera
2020-11-15, 21:13
Medlem
Dorniers avatar
Under 70-talet med Vietnamkrigets slutskede och efter det kriget var moralen botten i US Army. Sen avvecklade man draft-systemet och gick över till yrkearmé istället. Och när Reagan blev president på 80-talet började man satsa mer på försvaret. Moralen och andan blev mycket bättre.

Även det amerikanska samhället i övrigt fick en mer positiv inställning till försvaret under 80-talet. Under 60/70-talet fanns det mycket hippies och pacifister. Kändisar som t.ex skådespelerskan Jane Fonda gjorde sig känd som motståndare till Vietnamkriget. Under Reagan-eran på 80-talet blev det istället populärt med Rambo-filmer och andra krigspatriotiska filmer.

Iraks armé var väl kanske den femte starkaste när det gällde numerär. Men USA-koalitionens teknologiska överlägsenhet gjorde att man vann det första gulfkriget så snabbt och med så små egna förluster.

Men att kriga mot talibaner i Afghanistan är svårt vilket ju även ryssarna fick lära sig när de var där 1979-1989.
Citera
2020-11-17, 14:37
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Säga vad man vill om Trump men en sjuhelvetes kämpe är han. Det som sker just nu i USA är oerhört intressant. Trump utmanar nu öppet den djupa staten och globalisteliten. Genom att omgående och utan reservationer anklaga demokraterna för massivt valfusk och piska upp stämningen gentemot kolportörerna så har Trump satt skräck i alla sina fiender. De hundratusentals MAGA-supportrar som nyligen slöt upp i Washington måste ha orsakat mer än en svettpärla hos handgnidarna och deras lakejer.

Trump representerar en typ av ledare som vi inte sett på väldigt länge från ”högern”. Åtminstone inte på högre politisk nivå. Han är en närmast dionysisk inkarnation i motsats till de blodlösa och servila torrbollar som figurerat i västvärlden sen WWII i den pseudohöger som därefter blev ”kosher”. Vinner Trump kampen mot det fuskande etablissemanget har han skaffat sig mandat för att gå riktigt hårt fram. Lyckas han inte besegra de korrupta strukturerna nu så kan han ändå bli en symbol och katalysator för radikal opposition framgent...kanske även revolution.
Citera
2020-12-16, 04:52
Medlem
Är detta något värt att gräva i? Påstående: Dominion (som tillverkar maskinerna som räknar röster) indirekt uppköpt av kina en månad innan presidentvalet?
https://billlawrenceonline.com/china-bought-dominion/

Vad vet vi för övrigt om svenska valsystemet och ägande längs vägen? Ett tag tillbaka ryktades det om att rösträknarna i Sverige utses av rekryteringsbolag som ägs av banker och investmentbolag (allt ägs ju i princip av banker och investmentbolag), något som kan vara väldigt problematiskt. Förekommer maskinell räkning också i Sverige och med vilka system i så fall? (I Sverige är garanterat det största valfusket ändå, oavsett valfusk i räkningen etc, importen av vänsterväljare.)
Senast redigerad av ledigtnamn46 2020-12-16 kl. 05:01.
Citera
2020-12-16, 09:05
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Säga vad man vill om Trump men en sjuhelvetes kämpe är han. Det som sker just nu i USA är oerhört intressant. Trump utmanar nu öppet den djupa staten och globalisteliten. Genom att omgående och utan reservationer anklaga demokraterna för massivt valfusk och piska upp stämningen gentemot kolportörerna så har Trump satt skräck i alla sina fiender. De hundratusentals MAGA-supportrar som nyligen slöt upp i Washington måste ha orsakat mer än en svettpärla hos handgnidarna och deras lakejer.

Trump representerar en typ av ledare som vi inte sett på väldigt länge från ”högern”. Åtminstone inte på högre politisk nivå. Han är en närmast dionysisk inkarnation i motsats till de blodlösa och servila torrbollar som figurerat i västvärlden sen WWII i den pseudohöger som därefter blev ”kosher”. Vinner Trump kampen mot det fuskande etablissemanget har han skaffat sig mandat för att gå riktigt hårt fram. Lyckas han inte besegra de korrupta strukturerna nu så kan han ändå bli en symbol och katalysator för radikal opposition framgent...kanske även revolution.

Kan bara hålla med. Han är den vite mannens sista hopp. Även om han inte ställer upp nästa gång så kanske han kan inspirera någon liknande figur. Han har ju närmast startat en folkrörelse i USA som onekligen behövs.
Citera
2020-12-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan bara hålla med. Han är den vite mannens sista hopp. Även om han inte ställer upp nästa gång så kanske han kan inspirera någon liknande figur. Han har ju närmast startat en folkrörelse i USA som onekligen behövs.

Sista hopp? Gifte bort sin dotter med en jude och fjäskar för Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in