Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-06, 00:59
  #1
Medlem
Darkwing Ducks avatar
I förrgår dog tydligen chefen för GRU (militära underrättelsetjänsten) Igor Sergun. Bara en dryg vecka tidigare avled Aleksander Sjusjukin, ställföreträdande chef för VDV (luftburna styrkorna). Två personer som var djupt inblandade i Rysslands övergrepp på Ukraina. Jag har inte lyckats hitta några förklaringar om dödsorsakerna.

Jag kanske är överdrivet konspiratorisk, men jag anar ett mönster här. En gång är ingen gång. Två gånger är en gonggong. Vilka tänkbara förklaringar kan de här två dödsfallen ha, tror ni?

(eller de tre dödsfallen: http://www.themoscowtimes.com/busine...ne/548764.html )
Citera
2016-01-06, 01:31
  #2
Medlem
kobents avatar
Svårt att säga men det kan finnas ett samband absolut.

Känner man ryssarna rätt så är det säkert Natos fel alltihop och de startar tredje världskriget.
Citera
2016-01-06, 01:39
  #3
Medlem
Vem eller vilka har vinning på att någon dör/dödas? Vem hade anledning till hämnd samt kapabel till att få någon att få hjärtattack på något vis?

", "hell-for-leather guy," who as press minister from 1999-2004 broke the hold of oligarchs on Russia's media and asserted state power over the airwaves, Lesin was found dead on Nov. 5 in a Washington hotel, aged 57. According to relatives quoted by Russian media, he died of a heart attack"

Var det oligarker som kanske hade Agg mot Lesin ?
Citera
2016-01-06, 01:56
  #4
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
I förrgår dog tydligen chefen för GRU (militära underrättelsetjänsten) Igor Sergun. Bara en dryg vecka tidigare avled Aleksander Sjusjukin, ställföreträdande chef för VDV (luftburna styrkorna). Två personer som var djupt inblandade i Rysslands övergrepp på Ukraina. Jag har inte lyckats hitta några förklaringar om dödsorsakerna.

Jag kanske är överdrivet konspiratorisk, men jag anar ett mönster här. En gång är ingen gång. Två gånger är en gonggong. Vilka tänkbara förklaringar kan de här två dödsfallen ha, tror ni?

(eller de tre dödsfallen: http://www.themoscowtimes.com/busine...ne/548764.html )



Fanns ju en artikel som jag inte minns vart jag läste det om att Putin rensar upp i sitt egna led pga MH17, för att mörka det ännu mer. Det var mest "lyckosökande" eller vad man ska kalla det för, men det skulle inte förvåna mig. Ryssland är ju som Ryssland är och tar kål på sina egna för "Landets bästa".
Citera
2016-01-06, 05:14
  #5
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Fanns ju en artikel som jag inte minns vart jag läste det om att Putin rensar upp i sitt egna led pga MH17, för att mörka det ännu mer. Det var mest "lyckosökande" eller vad man ska kalla det för, men det skulle inte förvåna mig. Ryssland är ju som Ryssland är och tar kål på sina egna för "Landets bästa".
Snarare troligt att Mossad, CIA och de oligarker som lever utomlands (ffa judiska) ligger bakom dessa dödsfall. De kommer snart att få betala dyrt.
Citera
2016-01-06, 11:18
  #6
Medlem
Båda dog i hjärtinfarkt, båda var >50 år och förmodligen något överviktiga.

Igor Sergun: omfattande (hjärt)infarkt ("обширного инфаркта")

Alexander Shushukin: blodpropp i hjärtat ("тромба в сердце")

Oklart om den förre hade några kända hjärtproblem, men den senare sägs ha haft det.
Citera
2016-01-06, 13:55
  #7
Medlem
Att orsaka "naturliga" dödsfall är väl FSB:s specialitet. Med det sagt kan det ju givetvis vara naturliga dödsfall. Men men som sagt fler "naturliga" dödsfall får det ju inte bli.
Citera
2016-01-06, 13:57
  #8
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Båda dog i hjärtinfarkt, båda var >50 år och förmodligen något överviktiga.

Igor Sergun: omfattande (hjärt)infarkt ("обширного инфаркта")

Alexander Shushukin: blodpropp i hjärtat ("тромба в сердце")

Oklart om den förre hade några kända hjärtproblem, men den senare sägs ha haft det.

Det verkar vara en av metoderna som FSB använder...

Citat:
In November 1961 a Soviet intelligence officer, Bogdan Stashinskiy, surrendered to the West German police, stating that he had, acting under official orders, assassinated two individuals during the previous few years: Lev Rebet, a Ukrainian emigré writer, and Stepan Bandera, a leader of the Ukrainian Nationalist movement. In both cases, a similar type of weapon had been used: a gun which fired vaporized poison which killed almost instantly upon being inhaled. The properties of the killing agent were such that, until the defection of the assassin, both victims were officially believed to have died from heart attacks.

https://www.cia.gov/library/center-f...3a01p_0001.htm
Citera
2016-01-06, 14:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Det finns väl ingen anledning att dra till med långsökta förklaringar, även om "allt" är teoretiskt möjligt, inte minst i Ryssland där makten är absolut och människovärdet relativt. Kanske blev det bara för mycket av den goda julmaten och "det lilla vattnet".
Citera
2016-01-06, 14:28
  #10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Båda dog i hjärtinfarkt, båda var >50 år och förmodligen

Oklart om den förre hade några kända hjärtproblem, men den senare sägs ha haft det.
Hjärtinfarkt står det i många dödsattester, sen vad som orsakat detta är en annan sak. Att just dessa två, plus skaparen av RT som dog under skumma omständigheter inte länge sedan skulle vara ett sammanträffande är inte troligt för fem öre. Litvinenko polonium, Jusjtjenko polonium, Nemtsov skjuten, de ryska misslyckade marionetterna i Ukraina Pavel Dremov, Aleksei Mozgovoy, Aleksei Bednov mördade av GRU eller FSB.

De ryska fascisterna likviderar de som vet för mycket.
Citera
2016-01-06, 15:10
  #11
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det finns väl ingen anledning att dra till med långsökta förklaringar, även om "allt" är teoretiskt möjligt, inte minst i Ryssland där makten är absolut och människovärdet relativt. Kanske blev det bara för mycket av den goda julmaten och "det lilla vattnet".

De sköt oppositionsledaren utanför Kreml i Moskva på öppengata. Jo det finns all anledning att analysera dödsfall som gynnar ledningen i Ryssland. De har en tradition av döda motståndare, och deras medlöpare har en tradition av att försöka smutsa ner de som inte håller med dem.

De dödar journalister som inte går i deras ledband, de invaderar länder som inte gör som de säger, de följer inte internationella lagar och avtal. För att korta ner det: De är gangsters som styr Moskva. Så jo det finns all anledning att tro att de flesta ledande 50åringar som dör i Moskva just har blivit mördade. Och vi vet alla vilka som är ansvariga för detta. Det intressanta är att förstå hur detta går till samt vad det leder till. Då kan man se ett mönster och förstå hur ledningen tänker. Men mord är det nog ingen som egentligen inte tror att det är. Frågan är nog mer hur och varför.
Citera
2016-01-06, 15:29
  #12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
De sköt oppositionsledaren utanför Kreml i Moskva på öppengata. Jo det finns all anledning att analysera dödsfall som gynnar ledningen i Ryssland. De har en tradition av döda motståndare, och deras medlöpare har en tradition av att försöka smutsa ner de som inte håller med dem.

De dödar journalister som inte går i deras ledband, de invaderar länder som inte gör som de säger, de följer inte internationella lagar och avtal. För att korta ner det: De är gangsters som styr Moskva. Så jo det finns all anledning att tro att de flesta ledande 50åringar som dör i Moskva just har blivit mördade. Och vi vet alla vilka som är ansvariga för detta. Det intressanta är att förstå hur detta går till samt vad det leder till. Då kan man se ett mönster och förstå hur ledningen tänker. Men mord är det nog ingen som egentligen inte tror att det är. Frågan är nog mer hur och varför.
Frågan är om Kreml nu skaffat sig mäktiga fiender inom armén, vilket stöd de mördade hade. Sitter Putin och hans oligarker säkert och vad kommer ersättarna till de mördade vara för några? Kommer de överleva på sin post eller hämnas GRU? Spetznaz mot FSB?
__________________
Senast redigerad av Xelious 2016-01-06 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback