2016-01-05, 22:14
Medlem
Enligt Traderas marknadsföring behöver man inte betala för annonser om varorna inte blir sålda. Detta stämmer inte alltid. Om man lägger upp fler annonser eller förnyar gamla kan man ändå bli debiterad. Detta framgår förvisso under deras prisuppgifter, men är de inte lite falsk marknadsföring att skriva att man aldrig behöver betala för en osåld vara?

Anledningen till varför jag frågar är följande:

Min flickvän fick en faktura på 1400kr från dem på upplagda annonser. I normal fall brukar den ligga på mellan 50-100 så självklart reagerade hon.
Enligt deras prisuppgifter på hemsidan får man betala en uppläggningsavgift för annonser eller förnyelser efter den 100 annonsen, 3-10kr/st.

I min värld tycker jag de kan kännas rimligt att man får en typ "varning" eller notering vid annons 101 att nu kommer de kosta pengar. Framförallt när dom trycker på att de alltid är kostnadsfritt att annonsera om varan inte blir såld.

Så vad tycker ni? Jag har bestridit fakturan men skulle vilja veta om någon finner att jag har rätt i sak rent juridiskt eller får dom göra så här?
Citera
2016-01-05, 22:19
Medlem
Ja, det låter ju helt tokigt.

Jag slutade sälja på Tradera efter att jag fick en faktura på flera tusen kronor då jag ville sälja min negerslav. Dom tog också bort annonsen fort, så jag fick inte ens sålt honom.
Citera
2016-01-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
I min värld tycker jag de kan kännas rimligt att man får en typ "varning" eller notering vid annons 101 att nu kommer de kosta pengar. Framförallt när dom trycker på att de alltid är kostnadsfritt att annonsera om varan inte blir såld.

De gjorde en ny version av Översikten någon gång under förra året och där ser man tydligt hur många man har lagt upp under månaden.
Citera
2016-01-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
De gjorde en ny version av Översikten någon gång under förra året och där ser man tydligt hur många man har lagt upp under månaden.

Jo men de framgår inte när man lägger upp annonser efter 100 att man kommer bli debiterad. Utan detta ska man läsa sig till i priser. Är de inte falsk marknadsföring att skriva att annonser är gratis om dem inte är de?
Citera
2016-01-05, 22:57
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Jo men de framgår inte när man lägger upp annonser efter 100 att man kommer bli debiterad. Utan detta ska man läsa sig till i priser. Är de inte falsk marknadsföring att skriva att annonser är gratis om dem inte är de?

Om du vill använda en tjänst så tycker du på fullaste allvar att du inte ska behöva läsa dom fullständiga villkoren?
Citera
2016-01-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Om du vill använda en tjänst så tycker du på fullaste allvar att du inte ska behöva läsa dom fullständiga villkoren?

De har jag väl aldrig skrivit? Detta hade ju ju givetvis inte inträffat om min sambo läst den fliken. Men hon tog (kan tyckas ganska korkat jag vet) för givet att eftersom dem marknadsför tjänsten som gratis om man inte säljer några produkter, att de också var de.
Nu åter till frågan. Måste man inte på något sätt godkänna dessa kostnader mer än att de finns i någon prislista? De finns ju hundra olika gratis tjänster där man bara bockar i användarvillkoren och om de skulle uppstå kostnader blir man informerad och måste godkänna dessa. I min värld låter de mer logisk, framförallt när man marknadsför tjänsten som gratis, eller?
Citera
2016-01-06, 15:53
Medlem
shouldbetrusteds avatar
La själv upp en annons precis och då står det ju under "Lägg upp annons-knappen"
Jag ser det som en upplysning/varning

Citat:
Om du lägger upp fler än 100anonnser/månad kan en uppläggningsavgift tillkomma

länk till bild
Citera
2016-01-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
La själv upp en annons precis och då står det ju under "Lägg upp annons-knappen"
Jag ser det som en upplysning/varning

länk till bild

Du de var som fan, man ska aldrig lita på tjejer.... De får bli lärdomen av detta. Tack för upplysningen.
Citera
2016-01-08, 17:15
Medlem
ChristianXs avatar
Då var det besvarat, och det har inget med Företagsskvaller att göra.

Företagsskvaller --> Papperskorgen
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in