2016-01-11, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Då är det alltså som jag hävdar två sidor av samma mynt - en våldskultur som i vissa fall yttrar sig i form av våld mot andra män och i andra fall yttrar sig som sexuellt våld mot kvinnor, men samma fenomen i grunden: Vissa män, företrädesvis unga män i grupp, tar sig friheten att använda våld för att skaffa sig status, d.v.s. makt. Alltså handlar det i vanlig ordning om makt, varför då enbart fokusera på det sexuella våldet inom en specifik kultur?

För att det är mer problematiskt i vårt samhälle. I andra kulturer hade det kanske ansetts som acceptabelt att lättklädda, alkoholpåverkade - som man ju kan gissa på att det rör sig om på nyårsafton - kvinnor "sätts på plats" för sin bristande moral, men så är det knappast här. Vad som är "acceptabel" våldsanvändning styrs av kulturen. Sedan kan man ju dessutom argumentera för att fotbollshuliganers våld är mer "sportsligt" - det drabbar vanligtvis inte oskyldiga, och det håller sig vanligtvis på en "rimlig" nivå.

Mäns våldspotential är ett naturligt drag. Det vi kan påverka är hur det tillåts yttra sig (idrott tex, är ju ett klassiskt konstruktivt utlopp för kampvilja). Och den biten är i allra högsta grad kulturell. Då är det väl rimligare att vi diskuterar det än att - som vissa feminister - drömmer om att göra män till icke-män?
Citera
2016-01-11, 03:53
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Kan du belägga det fetade, eller är det en generalisering?
Inte för att jag tror du bryr dig, men om du verkligen är intresserad kan du börja här:
Citat:
Egyptian Centre for Women's Rights (ECWR) has called the problem "social cancer" and suggested that dress code is not deterrent at all. ECWR carried out a survey in 2008 which found that 83 percent of Egyptian women and 98 percent of foreign women within Egypt had experienced sexual harassment at some time, and only 12% had gone to police for complaining such issue. Over 62% of Egyptian men admitted harassing women, and 53% of Egyptian men have blamed women for 'bringing it on.'[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Egypt

Du kan fortsätta här (om nordafrika):
Citat:
North Africa holds the dubious “honour” of being among the world’s worst regions for gender-based discrimination, sexual harassment and violence against women.
http://nsnbc.me/2015/11/24/north-africa-small-glimmers-of-light-in-bid-to-stop-harassment-of-women/

Vill du läsa vidare kan du fortsätta med CIA factbook. Du hittar den om du googlar.

Men du är ju inte intresserad egentligen, eller hur? Du är mer inne på att bortförklara och skaffa dig orsaker att blunda för denna del av verkligheten. Sån är du, helt enkelt. Du ser ner på och föraktar kvinnor, särskilt kvinnor från utsatta delar av världen. Ganska äckligt egentligen, håller du inte med? Tänk dig att sitta på ett forum och förneka att kvinnosynen i mellanöstern och nordafrika är under all kritik. Vilket jävla kräk beter sig så?
Senast redigerad av Japhy 2016-01-11 kl. 04:00.
Citera
2016-01-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Inte för att jag tror du bryr dig, men om du verkligen är intresserad kan du börja här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Egypt

Du kan fortsätta här (om nordafrika):

http://nsnbc.me/2015/11/24/north-africa-small-glimmers-of-light-in-bid-to-stop-harassment-of-women/

Vill du läsa vidare kan du fortsätta med CIA factbook. Du hittar den om du googlar.

Men du är ju inte intresserad egentligen, eller hur? Du är mer inne på att bortförklara och skaffa dig orsaker att blunda för denna del av verkligheten. Sån är du, helt enkelt. Du ser ner på och föraktar kvinnor, särskilt kvinnor från utsatta delar av världen. Ganska äckligt egentligen, håller du inte med? Tänk dig att sitta på ett forum och förneka att kvinnosynen i mellanöstern och nordafrika är under all kritik. Vilket jävla kräk beter sig så?

Tack för länkarna, jag tar det till mig.

Resten av ditt utspel var däremot trams och hör inte hemma i en diskussion. Hade jag varit lite mer osäker i mig själv hade jag låtit det gå ut över min förmåga att ta till mig information. Håll den aspekten i åtanke nästa gång du vill utbilda andra.
Citera
2016-01-11, 14:29
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Tack för länkarna, jag tar det till mig.

Resten av ditt utspel var däremot trams och hör inte hemma i en diskussion. Hade jag varit lite mer osäker i mig själv hade jag låtit det gå ut över min förmåga att ta till mig information. Håll den aspekten i åtanke nästa gång du vill utbilda andra.
För mig är det oerhört underligt att en i annat vaken feminist är så obildad att hen inte känner till den muslimska kvinnosynen. Det kan inte handla om okunskap, utan måste handla om aktiv förnekelse. Den aspekten är jag oerhört medveten om. Jag förväntar mig absolut ingenting av dig och räknar kallt med att du snart uppvisar samma ignorans som du gjort tidigare.

Edit: Regentia har just meddelat att hen tar avstånd från feminismen. Jag ber hen om ursäkt.
Senast redigerad av Japhy 2016-01-11 kl. 14:44.
Citera
2016-02-10, 21:06
Medlem
Muslimska män är ungefär ett 10^99999 större hot mot feminismens ideologi än vad gemene svensk man är. Detta kommer dock alltid förnekas, oavsett vilken otvetydig statistik som presenteras, som säger emot deras egen världsbild. Ta aldrig en feminist på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in