Citat:
Ursprungligen postat av
Dav0di
Tack för svaren.
Jag köpte lägenheten och renoverade den sedan för 200k. Så avdrag kan man göra, men den görs väl helt av leverantören eller finns det något jag måste skriva in i deklarationen i framtiden?
Jag betalade inte lägenheten kontant. Finns det fastighetsskatt på lägenheten och när betalas i så fall den?
Samt hur fungerar ränteavdraget, sker det automatiskt?
Förlåt mig men jag skojade bara med mitt inlägg.
Har du haft en hantverkarfirma som har renoverat din lgh så har du rätt till rot avdrag och det är hantverkaren som ansöker för detta så du borde ju veta om du fått rotavdrag eller ej.
Vad stod det på din offert/faktura och vad har du fått gjort.
Rut är städhjälp osv och det är såklart även här firman i fråga som begär ut från Skatteverket .
Du får papper på att avdrag gjorts av Skatteverket. Eftersom du undrar om detta så anar jag att du haft polacker som gjort saker hos dig svart och nej.. Då får man inte rot /rut avdrag
Nej man betalar inte fastighetsskatt på lgh, däremot betalar du vinstskatt på eventuell vinst vid försäljning för detta låter nu mer som att du undrar om pappersarbetet vid försäljning och ej vid köp eftersom du redan har köpt och renoverat.
Normalt tar mäklare hand om papperexercis och med tanke på dina funderingar så är nog detta inget tillfälle att frångå denna praxis. Min mäklare hjälpte mig med både deklaration och avdrag osv efter att han sålt min bostad, Nåt ska dom fan göra för arvodet och dom vill ju ha dig som kund igen så dom hjälper ofta.