2016-01-05, 16:48
Medlem
jag fick 50 tusen i cash i julklapp d folk tycjte synd om mig som ftt cncer, nu undrar jag hur jag br investera dom. ngra sger kp guld nn sa biycoibs, fler frsag mottages tacksamt.
Citera
2016-01-05, 16:50
Avstngd
Har du ftt cancer s ska du vl leva livet fr pengarna. ..
Citera
2016-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBarra
jag fick 50 tusen i cash i julklapp d folk tycjte synd om mig som ftt cncer, nu undrar jag hur jag br investera dom. ngra sger kp guld nn sa biycoibs, fler frsag mottages tacksamt.

Jag tycker du ska frska hitta ngra bra aktier i 2-3 olika branscher. Kika frmst p aktier som ger utdelning.
Citera
2016-01-05, 17:06
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBarra
Phase Holographics. Reas just nu ut fr ca 40 kronor styck. Funderar sjlv p att peta in ngra tiotusenlappar till.
Citera
2016-01-05, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du ftt cancer s ska du vl leva livet fr pengarna. ..

Hller med och skert s de tnkt som gav bort pengar, syftet var nog inte att kpa vrdepapper utan gra livet ljusare.
Citera
2016-01-05, 18:26
Medlem
MyskooMojss avatar
Hej

Om du inte r erfaren inom aktier tycker jag att du ska undvika sm och hgrisk bolagen samt frhoppningsbolag, tyvrr gr brsen ganska skit nu men det finns fortfarande fina aktier att kpa. Gr ungefr lika mycket research som du hade gjort om du skulle kpa en ny tvttmaskin kanske.

Ta t.ex. reda p vad fr typ av bolag det r:

Slow grower (ganska typiskt storbolag som inte presterar bttre n index vilket r dligt just nu men har bra utdelning).
Medium growers (Du kan antagligen frvnta dig allt frn 10-40 % med dessa,
Fast grower (20-X % kanske, vldigt svrt att sga men det r hr du kan hitta dubblare, tripplare etc, dremot hgrisk och krver lite nerver och testies. Typiskt smbolag, det r dessa som dremot r de stora vinnarna om du prickar rtt. Men ack s nerviga nr s pass mycket kan hnda p kort tid, om du dock har en portflj med en rad smbolag och sprider ut riskerna borde det g bra men tnk p att det ltt kan falla nra hausandet och brspsykologin tar slut fast s lnge som t.ex. de fundamentala krafterna finns kvar och du tror p bolaget borde det g bra om du ligger i lngsiktigt.

Cykliska bolag/aktier r de bolag/aktier som gr bra i cyklier, de faller och kar i relativt frutsgbara tillfllen. EX. kan du kolla p Clas Ohlsons historik p avanza, om jag inte minns fel har de gtt bra i stort sett 7 r i rad vid november-februari tid, ungefr 10-15 % upp kanske. Flygbolag kan ofta ocks vara cykliska, de brukar g bra i tider d oljan r lg och geo/politiken passar dem, Finnair och SAS har t.ex. gtt riktigt bra de senaste mnaderna/ret men dremot inte Norwegian.
Turnarounds aktierna/bolagen, de har varit deprimerade en lngre tid men kan "ltt" ta igen frlorad mark snabbt vid t.ex. strre nyheter, avtal och s vidare. Du behver bara vara tlmodig, hlla koll p nyheterna och vara kall. Kan dock ta tid och risken r att det aldrig gr tillbaka igen, denna variant krver lite kunskap.
The asset play, lite flumig men http://www.investopedia.com/terms/a/assetplay.asp

Lite frgor du kan stlla dig innan du investerar i smbolagen

Unik/ny metod/teknik

Rtt marknad avseende kommersiell potential

Starka/lnga patent

Erfaren ledning

Stora mjligheter till utlicensiering

Uppkp/partnerskap i tidigt skede

Viktigt r det ocks att kolla p rapporterna inom alla bolag men smbolagen gr inte alltid med plus resultat, srskilt "frhoppningsbolagen" typiskt lkemedelsbolag. En frbttring varje kvartal r i alla fall vldigt viktig.

Jag vill inte haussa mina egna aktier men hll koll p lite forum s som DI.se, de har ett brsforum ven fast att det frekommer mycket haussande dr och kortsiktiga bolag, anvnder det mest fr att hitta nya, brsraketer och nynoterade aktier om jag vgar. Det finns mnga bra twitter konton och brspoddar ocks. Brspodden, Fill or kill etc.

Jag hoppas min kladdiga text har gett ngot i alla fall, finns mycket mer att sga men fr bli bra hr. Avslutar med lite inspiration. https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/ Hr kan du rkna ut vilket avkastning du kan f efter x antal r.

Och med cancer r man faktiskt inte ddsdmd, men fr att bygga en stor summa pengar kan det ta en del r. Nu kanske visserligen gvan var fr att roa dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in