2016-01-05, 16:48
Medlem
jag fick 50 tusen i cash i julklapp då folk tycjte synd om mig som fått cncer, nu undrar jag hur jag bär investera dom. några säger köp guld nån sa biycoibs, fler försag mottages tacksamt.
Citera
2016-01-05, 16:50
Medlem
Har du fått cancer så ska du väl leva livet för pengarna. ..
Citera
2016-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBarra
jag fick 50 tusen i cash i julklapp då folk tycjte synd om mig som fått cncer, nu undrar jag hur jag bär investera dom. några säger köp guld nån sa biycoibs, fler försag mottages tacksamt.

Jag tycker du ska försöka hitta några bra aktier i 2-3 olika branscher. Kika främst på aktier som ger utdelning.
Citera
2016-01-05, 17:06
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBarra
Phase Holographics. Reas just nu ut för ca 40 kronor styck. Funderar själv på att peta in några tiotusenlappar till.
Citera
2016-01-05, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du fått cancer så ska du väl leva livet för pengarna. ..

Håller med och säkert så de tänkt som gav bort pengar, syftet var nog inte att köpa värdepapper utan göra livet ljusare.
Citera
2016-01-05, 18:26
Medlem
MyskooMojss avatar
Hej

Om du inte är erfaren inom aktier tycker jag att du ska undvika små och högrisk bolagen samt förhoppningsbolag, tyvärr går börsen ganska skit nu men det finns fortfarande fina aktier att köpa. Gör ungefär lika mycket research som du hade gjort om du skulle köpa en ny tvättmaskin kanske.

Ta t.ex. reda på vad för typ av bolag det är:

Slow grower (ganska typiskt storbolag som inte presterar bättre än index vilket är dåligt just nu men har bra utdelning).
Medium growers (Du kan antagligen förvänta dig allt från 10-40 % med dessa,
Fast grower (20-X % kanske, väldigt svårt att säga men det är här du kan hitta dubblare, tripplare etc, däremot högrisk och kräver lite nerver och testies. Typiskt småbolag, det är dessa som däremot är de stora vinnarna om du prickar rätt. Men ack så nerviga när så pass mycket kan hända på kort tid, om du dock har en portfölj med en rad småbolag och sprider ut riskerna borde det gå bra men tänk på att det lätt kan falla nära hausandet och börspsykologin tar slut fast så länge som t.ex. de fundamentala krafterna finns kvar och du tror på bolaget borde det gå bra om du ligger i långsiktigt.

Cykliska bolag/aktier är de bolag/aktier som går bra i cyklier, de faller och ökar i relativt förutsägbara tillfällen. EX. kan du kolla på Clas Ohlsons historik på avanza, om jag inte minns fel har de gått bra i stort sett 7 år i rad vid november-februari tid, ungefär 10-15 % upp kanske. Flygbolag kan ofta också vara cykliska, de brukar gå bra i tider då oljan är låg och geo/politiken passar dem, Finnair och SAS har t.ex. gått riktigt bra de senaste månaderna/året men däremot inte Norwegian.
Turnarounds aktierna/bolagen, de har varit deprimerade en längre tid men kan "lätt" ta igen förlorad mark snabbt vid t.ex. större nyheter, avtal och så vidare. Du behöver bara vara tålmodig, hålla koll på nyheterna och vara kall. Kan dock ta tid och risken är att det aldrig går tillbaka igen, denna variant kräver lite kunskap.
The asset play, lite flumig men http://www.investopedia.com/terms/a/assetplay.asp

Lite frågor du kan ställa dig innan du investerar i småbolagen

Unik/ny metod/teknik

•Rätt marknad avseende kommersiell potential

•Starka/långa patent

•Erfaren ledning

•Stora möjligheter till utlicensiering

•Uppköp/partnerskap i tidigt skede

Viktigt är det också att kolla på rapporterna inom alla bolag men småbolagen går inte alltid med plus resultat, särskilt "förhoppningsbolagen" typiskt läkemedelsbolag. En förbättring varje kvartal är i alla fall väldigt viktig.

Jag vill inte haussa mina egna aktier men håll koll på lite forum så som DI.se, de har ett börsforum även fast att det förekommer mycket haussande där och kortsiktiga bolag, använder det mest för att hitta nya, börsraketer och nynoterade aktier om jag vågar. Det finns många bra twitter konton och börspoddar också. Börspodden, Fill or kill etc.

Jag hoppas min kladdiga text har gett något i alla fall, finns mycket mer att säga men får bli bra här. Avslutar med lite inspiration. https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/ Här kan du räkna ut vilket avkastning du kan få efter x antal år.

Och med cancer är man faktiskt inte dödsdömd, men för att bygga en stor summa pengar kan det ta en del år. Nu kanske visserligen gåvan var för att roa dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in