2016-01-05, 12:28
Medlem
Kadodis avatar
Ja, vad tror ni? Går det igenom? . Jag vill börja med att poängtera att jag avskyr cigaretter själv, dock snusar jag då det är mindre farligt. Men jag tror inte på att göra det olagligt. Det är som med knark: Folk kommer fixa det av dom som är beredda att fixa det, trots att det är olagligt. Ni vet vad jag menar. Kriminella. Ska rökare alltså behöva gå till kriminella och behöva smyga med sitt bruk?

Diskutera!

Länk: http://www.expressen.se/debatt/forbj...r-fran-1-juli/
Citera
2016-01-05, 12:31
Medlem
kattvraks avatar
Utmärkt förslag, då kan man börja kränga det också!
Citera
2016-01-05, 12:31
Medlem
Senapstjuvens avatar
Staten tjänar enorma summor pengar på tobaksskatten dessutom så risken för ett förbud är nog i princip obefintlig.
Citera
2016-01-05, 12:33
Medlem
TheGrimComedians avatar
Nu är jag själv rökare och anser att vuxna människor ska få lov att göra vad fan dom vill. I rimlighetens namn är ju cigg livsfarligt skit och borde vara förbjudet - om man går efter sunt förnuft. Men, nu är det inte så. Mitt kontraförslag till att kriminalisera cigg är: Legalisera exakt allt. Cannabis, heroin, benzo. You name it. Låt marknadskrafterna styra.

Samtidigt bör man avskaffa välfärdssamhället, så jag inte behöver finansiera någons sjukvård.

Detta kommer däremot aldrig att ske. Ett ciggförbud kommer nog aldrig heller ske.
Citera
2016-01-05, 12:54
Medlem
pelle_snusks avatar
Ett ciggförbud kommer inte att införas. Fastän jag är emot rökning så tycker jag ändå inte att man skall förbjuda det. Människor har rätt att träffa egna val. Upplysning om rökning och attitydförändringar är dock bra.

Att samhället skulle tjäna pengar netto på tobak är dock en myt - sjukvårdskostnaderna överstiger skatteintäkterna.
Citera
Bannlyst
Det är för stora pengar i branschen annars hade de varit förbjudet sen länge.
Citera
Medlem
Knotknets avatar
Nu är det förslaget norskt till att börja med. Men annars är förslaget helt rätt av flera anledningar.

För det första så drabbas ickerökare av passiv rökning. Det har hittills inte fötts en rökare som inte utsätter andra för rökning.

För det andra så är det enormt skadligt för miljön. Cigaretterna innehåller farliga tungmetaller exempelvis kadmium som är ett utfasningsämne. Filtren innehåller plast vilket i förlängningen hamnar i våra sjöar och hav och ger enorma skador. Det är inte vettigt att upplåta stora arealer odlingsbar mark till något så menlöst som tobaksodling. Markerna där tobaken odlas sprutas med farliga kemikalier vilket skadar vatten, natur och djurliv.

För det tredje är det trashigt.
Citera
2016-01-05, 13:02
Medlem
Känns som en lobb för att Apoteket och diverse företag ska tjäna miljarder på antirökprodukter. Som dessutom kan beskattas av våra politiker som vill oss så väl.
Citera
2016-01-05, 13:15
Medlem
akehodells avatar
På -70 talet ironiserades det om att det hade varit bättre om staten gav ut ett litet häfte med det som är tillåtet.
Sedan kom -80 talet med lite större frihet, nu är vi tillbaka i samma sjuka värld där förståsigpåare och världsförbättrare dikterar vad som är rätt och riktigt igen.
Fan vad jag är trött på detta sjuka land.
Förbjud allt som är farligt, socker, fett, kvinnor, sprit, bilkörning, mc och mopedkörning, kortspel, elektricitet, boxning och kampsport, knivar..........listan blir lång om dårarna får hållas.
Citera
2016-01-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Att samhället skulle tjäna pengar netto på tobak är dock en myt - sjukvårdskostnaderna överstiger skatteintäkterna.

I slutändan tjänar staten massor av pengar eftersom att den inte behöver betala ut pensioner lika länge åt rökare eftersom att dessa lever kortare liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in