2005-11-10, 15:36
Medlem
dilevas avatar
Jag undrar vilka regler som gäller om en hyresgäst inte betalar hyran i tid? I bostadsrättsföreningen som jag tillhör har vi en hyresgäst som flera vill bli av med.

Nu har han inte betalat hyran på två månader och jag undrar alltså vilka regler vi kan använda ifall vi vill ha bort honom.

Ponera att efter krav så betalar han hyran kan bostadsrättsföreningen då i efterhand säga upp avtalet med hänvisning att personen var sen?

Vi har inte riktigt bestämt oss eftersom vi inte vill vara elaka, han är en helt ok kille men han har "vänner" som krossat en ruta i huset och för ett tag sedan var han tvungen att fly landet några månader (han skyllde på att hans far var sjuk) och då hyrde han ut lägenheten i andra hand till stökiga personer.
Citera
2005-11-10, 16:14
Moderator
Tystnads avatar
Hittade följande på hyresgästföreningens hemsida:

Det är mycket viktigt att du betalar din hyra senast den sista vardagen i varje månad om du inte har någon överenskommelse om annan förfallodag med din hyresvärd. Om du inte betalar hyran i tid kan hyresvärden säga upp dig och du kan förlora din bostad. Vid betalning på bank- eller postkontor anses betalningen omedelbart vara hyresvärden tillhanda. Om du betalar med giro räknas hyran som betald först när betalningsuppdraget tagits emot av det förmedlande kontoret.

Källa:hyresgästföreningen

Personligen vet jag att det brukar ta minst 6 månader från att uppsägningen har vunnit laga kraft ,tills hyresvärden har rätt att gå in med låssmed och byta låscylinder ,och tömma lägenheten ,detta om den uppsagde trilskas,beror visst på lite juridiska krav att det måste gå så länge.
Citera
2005-11-10, 16:18
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hittade följande på hyresgästföreningens hemsida:

Det är mycket viktigt att du betalar din hyra senast den sista vardagen i varje månad om du inte har någon överenskommelse om annan förfallodag med din hyresvärd. Om du inte betalar hyran i tid kan hyresvärden säga upp dig och du kan förlora din bostad. Vid betalning på bank- eller postkontor anses betalningen omedelbart vara hyresvärden tillhanda. Om du betalar med giro räknas hyran som betald först när betalningsuppdraget tagits emot av det förmedlande kontoret.

Källa:hyresgästföreningen

Personligen vet jag att det brukar ta minst 6 månader från att uppsägningen har vunnit laga kraft ,tills hyresvärden har rätt att gå in med låssmed och byta låscylinder ,och tömma lägenheten ,detta om den uppsagde trilskas,beror visst på lite juridiska krav att det måste gå så länge.

Jag har också sett det men jag skulle behöv har mer på fötterna. Tex om det finns några tiddsgränser. Det verkar konstigt om man får vräka någon för att han/hon är sen några dagar.
Citera
2005-11-11, 02:04
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Jag har också sett det men jag skulle behöv hhar mer på fötterna. Tex om det finns några tiddsgränser. Det verkar konstigt om man får vräka någon för att han/hon är sen några dagar.

Följande gäller hyresrätter vid utebliven betalning;

En vecka efter förfallodagen kan värden meddela om att hyresrätten är förverkad. Samtidigt skall socialnämden i kommunen informeras.

Därefter har hyresgästen 3 veckor till rättning, dvs att betala hyran och får därmed tillbaka hyresrätten. Inom denna tid kan socialnämnden besluta att ta över betalningsansvaret.

Efter dessa 1+3 veckor är besittningsrätten förverkad och avtalet uppsagt. Efter ytterligare 2 vardagar kan avhysning begäras.

Det är dock sällan det verkligen går så här fort, men lagstöd finns för avhysning 4 veckor & 2 dagar´efter förfallodagen.

Detta regleras i Jordabalkens 12:e kapitel, §§ 42-44

För de som vill läsa lagtexten:

/Capmac
Citera
2005-11-11, 03:26
Medlem
phooooos avatar
Citat:
Jag undrar vilka regler som gäller om en hyresgäst inte betalar hyran i tid? I bostadsrättsföreningen som jag tillhör har vi en hyresgäst som flera vill bli av med.

Nu har han inte betalat hyran på två månader och jag undrar alltså vilka regler vi kan använda ifall vi vill ha bort honom.

Ponera att efter krav så betalar han hyran kan bostadsrättsföreningen då i efterhand säga upp avtalet med hänvisning att personen var sen?

Vi har inte riktigt bestämt oss eftersom vi inte vill vara elaka, han är en helt ok kille men han har "vänner" som krossat en ruta i huset och för ett tag sedan var han tvungen att fly landet några månader (han skyllde på att hans far var sjuk) och då hyrde han ut lägenheten i andra hand till stökiga personer.

Det står i stadgarna vilken tidfrist ni har.

standard stadgar:
Citat:
Nyttjanderätten till lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är förverkad och föreningen således berättigad att uppsäga bostadsrättshavaren till avflyttning

1. om bostadsrättshavaren dröjer med betalning av grundavgift utöver två veckor från det att föreningen efter förfallodagen anmanat honom att fullgöra inbetalningsskyldighet eller om bostadsrättshavaren dröjer med betalning av årsavgift utöver två vardagar efter förfallodagen,
....................

Är nyttjanderätten enligt § 38 första stycket 1 förverkad på grund av dröjsmålet med betalning av årsavgift och har föreningen med anledning därav uppsagt bostadsrättshavaren till avflyttning, får denne inte på grund av dröjsmålet skiljas från lägenheten om avgiften betalas senast tolfte vardagen från uppsägningen. I avvaktan på att bostadsrättshavaren visar sig ha fullgjort vad som sålunda fordras för att återvinna nyttjanderätten får beslut om vräkning inte meddelas förrän fjorton vardagar förflutit från uppsägningen.

Dvs ni säger upp medlemmen och denna har 12 vardagar på sig att betala.
Citera
2005-11-11, 05:47
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Stod det inte i den första posten att det rörde sig om en bostadsrätt?

Isåfall är det en helt annan lagstiftning som gäller, det enda som fortfarande stämmer är att man kan bli av med lägenheten om man är sen med hyran en/eller flera gånger.

Men ofta ska det mycket till innan tvångsförsäljning av en medlems lägenhet sker.

Men får man en skriftlig varning är det dax att passa sig i framtiden om man vill behålla lägenheten.

Är man sen med hyran så *har* föreningen grund för uppsägning, särskillt om man inte har ett vettig förklaring att komma med.

Har ett tag suttit i en styrelse så jag har sett/hört ett och annat om hur det fungerar i praktiken.
Citera
2005-11-11, 11:47
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Stod det inte i den första posten att det rörde sig om en bostadsrätt?

Isåfall är det en helt annan lagstiftning som gäller, det enda som fortfarande stämmer är att man kan bli av med lägenheten om man är sen med hyran en/eller flera gånger.

Men ofta ska det mycket till innan tvångsförsäljning av en medlems lägenhet sker.

Men får man en skriftlig varning är det dax att passa sig i framtiden om man vill behålla lägenheten.

Är man sen med hyran så *har* föreningen grund för uppsägning, särskillt om man inte har ett vettig förklaring att komma med.

Har ett tag suttit i en styrelse så jag har sett/hört ett och annat om hur det fungerar i praktiken.

Det är bostadsrättsföreningen som hyr ut lägenheten. Alla i huset köpte inte lägenheterna när föreningen bildades.

Tack capmac det var det jag ville veta!
Citera
2005-11-11, 11:50
Medlem
Citat:
Det är bostadsrättsföreningen som hyr ut lägenheten. Alla i huset köpte inte lägenheterna när föreningen bildades.

Tack för alla svar, det var det jag ville veta!

I see så nu tänkte ni lura av honom den så ni kan kan tillgodogöra föreningen de pengarna. Iofs så får han skylla sig själv.
Citera
2005-11-11, 12:08
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
I see så nu tänkte ni lura av honom den så ni kan kan tillgodogöra föreningen de pengarna. Iofs så får han skylla sig själv.

Självklart är det något som är positivt för oss i föreningen om vi kan sälja hans lägenhet. Men det är inte det huvudsakliga argumentet, det är att han är dålig på att betala, hyr ut lägenheten i andrahand utan att vi godkänt det samt att han har personer i sin bekantskapskrets som krossat en ruta och bankat på hans dörr mitt i natten...

Dessutom snodde han min tvättid en gång

Det finns även andra hyresgäster i huset som sköter sig och dem har vi inget emot.
Citera
2011-01-31, 01:47
Medlem
Themelois avatar
jag är sen med min hyra också, 1 dag, skulle betalas den 31 januari men jag kommer inte att kunna betala föräns den 1 februari, vad tror ni det händer
Citera
2011-01-31, 02:00
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themeloi
jag är sen med min hyra också, 1 dag, skulle betalas den 31 januari men jag kommer inte att kunna betala föräns den 1 februari, vad tror ni det händer
Precis exakt ingenting.
Citera
2011-01-31, 10:02
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Precis exakt ingenting.

tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera