Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Hmmm...

... försöker du logiskt förklara att graden av klarhet som den logiska förmågan ger uttryck för är en återspegling av upplysningsgraden inom personens ifråga känsloregister?
Om du med känsloregister åsyftar min hänvisning till "känsla" i slutet så är svaret NEJ - detta är ingen bestämningsfaktor alls i sammanhanget, utan ett sätt att illustrera hur begreppsparet "logisk konsekvens" endast potentiellt pekade i riktning mot den princip jag avser. "Logik" och "konsekvens" är väl annars begrepp som var för sig och ihopsatt tillskrivs lite olika varianter av formella definitioner (företrädesvis i akademiska sammanhang), vilka jag alltså INTE avsåg.
Får du intrycket av ett försök till "logisk förklaring" då du läser formuleringen...
"Vad denna klarhet är för något står dock inte helt klart, eftersom principen bakom den är allmängiltig och alltså inte innehåller den begränsning en formell definition hade medfört."
...som rätt tydligt klargör att principen ifråga inte låter sig definieras?
Är du klar över vad du menar med "logisk förmåga", dvs som något mera bestämbart än den känsla som de flesta tror stämmer överens med den betydelse de typiskt hade associerat i detta fall?
Låter begreppet "Logos" bekant eller?
Jag får intrycket av att den förvirring som både din smiley och fråga antyder har att göra med slarvig genomläsning snarare än otydlighet i förklaringen som sådan. Eller kan du tänka dig att specificera det oklara i mitt förra inlägg?