2016-01-04, 21:46
Medlem
Nu är gymnasiet snart avklarat och jag skall efter det ta minst ett sabbatsår. Jag och ett antal nära vänner planerar att eventuellt resa och kombinera detta med studier i ett halvår vilket kommer att kosta mellan 90 000 - 100 000 kr, dessa pengar har jag redan.

Frågan är om ni tycker att jag ska åka på denna resa och göra av med dessa pengar, eller om jag istället ska jobba under mitt sabbatsår för att i slutändan helt slippa att ta studielån under min universitetsutbildning?

Jag tycker att denna resa skulle vara superkul och lärorik, men tanken på att kunna ta examen utan studielån och ändå ha lite sparpengar kvar är kittlande. Vad tycker ni?
Citera
2016-01-04, 21:54
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktietredd
Jag tycker att denna resa skulle vara superkul och lärorik, men tanken på att kunna ta examen utan studielån och ändå ha lite sparpengar kvar är kittlande. Vad tycker ni?

Jag har lagt nånstans kring 200 000 kronor på resor totalt. Inte en enda krona av detta har jag ångrat. Däremot ångrar jag lite att jag nu sitter fast i hamsterhjulet som kallas vardagen och kommer få springa i det i ett bra tag framöver. Hade hellre fortsatt mitt gamla liv om det inte vore för att lönen nu är så bra.

Men jag tycker att du absolut ska resa upp pengarna. Upplevelser är värd så sjukt mycket mer än 100 000 kronor. Pengar kan du spara ihop sen, din fritid och ungdom kommer du aldrig få igen. Hur klyschigt det än må låta kommer du ångra dig i framtiden om du inte reser nu när du har chansen. Om du tror att du ska få chansen att spendera månader åt gången utomlands när du fått ett "riktigt" jobb så kommer du snabbt inse att det är snudd på omöjligt.
Citera
2016-01-04, 21:56
Medlem
Självklart ska du ta en resa med grabbarna, sen blir det ju knapert under studietiden.

Du kommer ångra dig om du inte drar iväg på en längre resa medan du kan.
Citera
2016-01-04, 22:03
Medlem
Res definitivt. Folk som är stolta över att inte ha studielån efter avklarad examen och över att ha använt surt förvärvade sparpengar förstår sig inte på ekonomi. Studielån är den billigaste form kapital du någonsin kommer att ha tillgång till. Nyttja det och res.
Citera
2016-01-04, 22:09
Medlem
Jag är gammal nog att vara din farmor och borde kanske säga att du ska spara dina pengar till studier. Men res istället, det man brukar ångra när man blir äldre är det man aldrig gjorde, att man inte följde sin dröm. Det och att man ibland har gjort människor illa.
Så ta pengarna och res!
Citera
2016-01-04, 22:32
Medlem
Tack så mycket för alla fina svar! blir mer motiverad att ta steget mot resan

Men en baktanke jag alltid haft är att jag vill flytta till varmare breddgrader i framtiden och undrar fortfarande om det är mer värt att spara och ah en bra ekonomi fram tills dess? Ska tänka över detta mer och så får vi se hur det blir! tackar inte heller nej till fler upplysande svar
Citera
2016-01-04, 23:10
Medlem
Isnatts avatar
Jag reste mycket när jag var under 20 faktiskt. Nu har jag ingen som helst lust att lämna landet men är glad åt minnena. Så passa på. Men det är klart att dom pengarna skulle vara bra att ha till bostad men du kanske är driftig och får ihop nya snabbt sen.
Citera
2016-01-04, 23:58
Medlem
seta23s avatar
Res nu och ta fullt studielån. Även ifall du inte behöver pengarna. Du kommer garanterat ta ett lån i framtiden, lika bra och ta marknadens bästa lån isåfall.
Citera
2016-01-05, 01:00
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Res och upptäck det världen har att erbjuda. Men försök att hålla igen utgifterna. Det finns liksom ingen anledning att bränna 5000 på krogen eller 1000 för en hotellnatt när det finns billigare alternativ.
Citera
2016-01-05, 01:39
Medlem
ekonomis avatar
Kanske kompromissa? Res i 3 månader istället
Citera
2016-01-05, 10:29
Medlem
FreshMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag reste mycket när jag var under 20 faktiskt. Nu har jag ingen som helst lust att lämna landet men är glad åt minnena. Så passa på. Men det är klart att dom pengarna skulle vara bra att ha till bostad men du kanske är driftig och får ihop nya snabbt sen.
Känner precis som du, lustigt.

Jag reste i ett år när jag var i 20 års åldern, blev inte alls som planerat men ändå det bästa jag gjort. Hade jag inte rest hade jag ångrat mig för all framtid...

Man måste passa på att resa innan man, som någon annan så, hoppar in i hamsterhjulet och fastnar där eftersom man har fasta utgifter varje månad... Stick för fan innan de är för sent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in