Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-04, 19:37
Medlem
Hejsan!

Fullt medveten att det redan finns trådar men vill ha något råd utifrån dagens modeller.

Har hittat en MBP 15" för 15.000:- på blocket. Min budget är 15000:- och 15" är obligatoriskt i mitt ändamål. Då jag behöver en MBP 15" omgående är begagnat det enda alternativet.

Denna modell går för 19.000:- ny och därmed känns priset rimligt.

Datorn i sig är inhandlad 2015 och kvitto finns. Är det något som kan gå åthelvete eller kan jag va lugn då garanti finns kvar. Vad för dolda fel kan finnas?

Vi pratar om 15.000:- och har verkligen inte råd att göra bort mig ekonomiskt just nu....

Är jag ute på hal is, eller kan jag inhandla en begagnad dator med trygghet pga garanti.

Vad tycker ni?

Trevlig kväll alles!
Citera
2016-01-04, 19:57
Moderator
Rassas avatar
Kolla så att datorn känns frisk, alla tangenter fungerar, styrplattans alla funktioner är ok. Stäng av den och starta den och notera hur snabbt den startar upp. Det ska inte ta många sekunder med SSD.

Välj en helt vit skrivbordsbakgrund och kolla skärmen noga så att inga pixlar är döda. Byt till mörk bakgrund och kolla så att inga pixlar fastnar i fel färg.

Öppna och stäng skärmen både långsamt och fort. Det ska inte gnissla eller knirka. Gångjärnen ska kännas solida och inte glappa. Kolla noga efter skärmkanten när den är stängd så att den är helt rak i förhållande till chassit. Kolla noga hörnen på skärmen så att dom inte är böjda eller kantstötta, en tapp-skada visar sig ofta här.

Kolla noga runt om datorn efter repor och märken. En lite repa kan vara ok, ett jack eller buckla kan vara ett tecken på tapp-skada, köp ej.

I och med att du har hårdvarugaranti kvar så är du rätt säkrad från sådana fel och behöver främst kolla efter yttre åverkan. Om allt känns bra så låter det som ett bra köp.
Citera
2016-01-04, 20:16
Medlem
Men så liten skillnad i pris mellan en ny och en begagnad, relativt sett, så hade jag aldrig köpt en begagnad för 15000. Gå i stället in i en Applebutik, eller Premium-reseller och ta en helt ny, med alla de fördelar det innebär, framför allt garantimässing och vetskapen om att inget hänt med den begagnade. Du kan få en förmånlig avbetalning på 12 månader utan ränta, om du inte har fullt belopp på en gång. Annars säljer Macoteket begagnade och fullt genomgångna Apple-produkter till schyssta priser.
Citera
2016-01-04, 20:39
Moderator
Rassas avatar
Den billigaste 15" MBP på Apple Store kostar 21.995 kr. Webhallen har den för 19.500, om det nu är den senaste modellen. 15.000 är ett bra pris om den är ok. Om du inte kan lägga upp 4.500 extra för en ny och behöver en dator nu, så kör på den.

Dessutom kan du köpa AppleCare till datorn innan den har hunnit bli mer än ett år gammal, och på så vis få ytterligare två års hårdvarugaranti samt fri telefonsupport (och den supporten är rätt kompetent om man har något knivigt problem och kommer upp till second line support).
Citera
2016-01-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanskedekadent
Hejsan!

Fullt medveten att det redan finns trådar men vill ha något råd utifrån dagens modeller.

Har hittat en MBP 15" för 15.000:- på blocket. Min budget är 15000:- och 15" är obligatoriskt i mitt ändamål. Då jag behöver en MBP 15" omgående är begagnat det enda alternativet.

Denna modell går för 19.000:- ny och därmed känns priset rimligt.

Datorn i sig är inhandlad 2015 och kvitto finns. Är det något som kan gå åthelvete eller kan jag va lugn då garanti finns kvar. Vad för dolda fel kan finnas?

Vi pratar om 15.000:- och har verkligen inte råd att göra bort mig ekonomiskt just nu....

Är jag ute på hal is, eller kan jag inhandla en begagnad dator med trygghet pga garanti.

Vad tycker ni?

Trevlig kväll alles!

Hade gjort följande innan jag slår till på en MacBook Pro på blocket:
- kolla om det finns billigare på Tradera - har sett flera bra Apple datorer på Tradera för billigt pris
- se till att datorn har en relativt stor (minst 250 Gb helst 500 Gb) SSD disk.
- minst 8 Gb ram minne

För övrigt kan jag säga att MacBook Pro är en riktigt bra dator! Dock inte som speldator utan som arbetsdator att arbeta med dokument, surfa, mejlhantering, videoredigering etc! Den är dessutom sjukt snygg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in