• 4
  • 5
2016-01-20, 15:05
Medlem
Har ingen buffert så till vida att det ligger en hög med pengar på ett nollräntekonto där jag kan ta ut pengarna på sekunden.

Har istället 2 st kreditkort med en kredit på 30k styck, så jag kan alltså få ut 60k på sekunden om det skulle krisa och detta helt räntefritt om jag sätter tillbaka pengarna inom 30 dar.
Citera
2016-01-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har inga lån.
100k som bara ligger
70k guld
Aktier för 2mille
Fonder 500k
100k obligation
ca 2 mille i bundet sparande med en bästaränta på 5.5% och sen fallande på olika nivåer ner till 2%
Bor i hus.
Ja man tjänar tydligen bra som långtradarchaffis

Vilka aktier o fonder har du?
Var har du lyckats få 5,5% ränta på 2 miljoner?
Har du guldet i ett bankfack eller?
Citera
2016-01-20, 17:50
Medlem
forwarders avatar
Man får väl skilja på buffert och sparande.

Buffert är väl för oförutsedda händelser och utgifter som dyra reparationer, arbetslöshet, sjukdom?
Sparande är väl för framtida investeringar större konsumtionsutgifter som t.ex. bil och resa?

Rätta mig om jag har fel men verkar som det blandas ihop i den här tråden
Citera
2016-05-15, 00:31
Medlem
Jag har fn noll kr i buffert. Men efter midsommar har jag ca 28k. Tanken är att bygga på det till 30k under 2016 och 60k innan 2018. Dock så är prio ett under 2016 att betala bort två blancolån. Jag bor i hyresrätt. Buffert motsvarande 1-2 månadslöner när man har en hyra på 4k borde vara ok tycker jag.
Citera
2016-05-15, 08:38
Medlem
senast jag kollade igår så har vi 305k. Men det försvinner förmodligen snart om vi vinner budgivningen på ett hus! bor i bostadsrätt just nu.

Har tillsammans med frugan försökt att spara minst 8k i månaden i ett gemensamt bufferkonto + eget sparande.

Känns lite läskigt att nästan bli helt barskrapad, men även lite spännande att gå tillbaka till studenlivet(ur ekonomisk synvinkel) igen ett tag
Citera
2016-05-15, 09:07
Medlem
turkbygges avatar
Har för närvarande 80k i buffert men så har jag precis flyttat in också, den kommer utökas till minst 100k så att man klarar av i princip alla tänkbara oförutsebara utgifter eller ett par månaders arbetslöshet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in