• 1
  • 2
2016-01-04, 16:57
Medlem
Hejsan!

Jag hade planerat att köpa en lägenhet innan sommaren nu (helst innan det nya amorteringskravet kommer till kraft). Lägenheten som jag vill ha kommer att kosta runt 1 miljon kronor och är en trea i en storstad och i skrivande stund kommer jag inte kunna ha råd med kontantinsatsen. Därför har jag kollat runt lite med att ta ett lån på tex ICAbanken på 100k så att man har råd med kontantinsatsen samt en del renoveringar i lägenheten + möbler.

Jag kommer att börja på ett nytt jobb om någon månad där jag kommer att tjäna allt mellan 17-23k i månaden beroende på hur mycket jag jobbar.

Jag har också tankar på att hyra ut ett rum till en polare som kommer att dela på hyran och alla räkningar.

Kommer banken att tillåta att jag tar ett bostadslån på runt 850k när jag redan har ett lån på 100k?

Är nybörjare inom allt detta så tips osv tas gärna emot!
Citera
2016-01-04, 17:12
Medlem
Latexkings avatar
Har du inkomst 2013? för det är det som nu syns i kreditupplysning. Är inkomsten före eller efter skatt? Hur stor är avgiften på bostadsrätten. Hur är det med inkomst 2014?

Skulle tro av det du berättar att du kommer få lite svårt att få lån till en lägenhet från en vanlig bank, kostar inget att fråga Kör du fast där finns alltid bluestep fast till ockerränta...

Trista rådet är att spara till kontantinsatsen och var inte så rädd för att amortera av lånet det är faktiskt pengar sparade i slutet. Det är i normala fall inte några problem att ha ett blankolån på 100k när man tar ett bolån. Tänk på att det finns lite avgifter att betala med bostadsköp, när det kommer till villa så kan dessa avgifter kosta många tiotusentals kronor. Har ingen aning om det är lika dyrt med bostadsrätt.
Citera
2016-01-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexking
Har du inkomst 2013? för det är det som nu syns i kreditupplysning. Är inkomsten före eller efter skatt? Hur stor är avgiften på bostadsrätten. Hur är det med inkomst 2014?

Skulle tro av det du berättar att du kommer få lite svårt att få lån till en lägenhet från en vanlig bank, kostar inget att fråga Kör du fast där finns alltid bluestep fast till ockerränta...

Trista rådet är att spara till kontantinsatsen och var inte så rädd för att amortera av lånet det är faktiskt pengar sparade i slutet. Det är i normala fall inte några problem att ha ett blankolån på 100k när man tar ett bolån. Tänk på att det finns lite avgifter att betala med bostadsköp, när det kommer till villa så kan dessa avgifter kosta många tiotusentals kronor. Har ingen aning om det är lika dyrt med bostadsrätt.

2013 jobbade jag inte så mycket, var ute och reste då. Det var inte förrän efter jag kom hem som jag ''tog tag i livet''. 2014 jobbade jag väl mellan 130-180 timmar i månaden. Mitt nya jobb blir fast och 17-23k är vad jag får ut efter skatt. ICAbanken frågar ju inte vad man behöver pengarna från så det lånet får man ju garanterat. Frågan är om min bank jag har nu kommer att godkänna att jag köper en bostad när jag tagit det lånet från ICAbanken tex.

Hyran på den lägenheten ligger runt 4600 kr. Att amortera lånet efter kravet är egentligen inga problem för mig, det är ju en investering. Men jag vill kunna ha valet att amortera mindre någon månad eller mer någon annan tex. Att detta kravet kommer känns som att det skapar fler problem än lösningar för att både köpa och sälja bostad i framtiden.
Citera
2016-01-04, 17:33
Medlem
Latexkings avatar
Nu inser jag att jag gjorde en liten tankevurpa. 2014 är det året som syns nu i kreditupplysningen, om några månader kommer 2015.

Är det en lägenhet du redan nu är intresserad av att lägga bud på kan du få ett lånelöfte direkt på någon av bankernas hemsida som gäller under ett par månader. Så länge du inte har för många förfrågningar i UC ska det inte vara några problem att få ett bolån och ett på ica
Citera
2016-01-04, 17:44
Medlem
Citat:
Nu inser jag att jag gjorde en liten tankevurpa. 2014 är det året som syns nu i kreditupplysningen, om några månader kommer 2015.

Är det en lägenhet du redan nu är intresserad av att lägga bud på kan du få ett lånelöfte direkt på någon av bankernas hemsida som gäller under ett par månader. Så länge du inte har för många förfrågningar i UC ska det inte vara några problem att få ett bolån och ett på ica

Nja, det är en lägenhet som kommer ut lite då och då.
Aha okej, lånelöfte! Bra där

Vad är förfrågningar i UC?
Citera
2016-01-04, 17:57
Medlem
Latexkings avatar
UC är ett bolag som man kan göra kreditupplysningar hos. Om du tidigare tagit ett lån eller ett mobilabb så brukar det några dagar senare komma hem ett brev från UC där det står att någon har gjort en koll på dig.
Citera
2016-01-04, 18:43
Medlem
Svar nej.

Du kommer inte få bolån enligt ditt upplägg men prova du. Annars kan du ju prova fråga banken ? Kanske lite smartare än att fråga massa FB troll.
Citera
2016-01-04, 19:11
Medlem
Latexkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Svar nej.

Du kommer inte få bolån enligt ditt upplägg men prova du. Annars kan du ju prova fråga banken ? Kanske lite smartare än att fråga massa FB troll.

Han får såklart ljuga om kontantinsatsen att han har aktier som ska säljas av, det banken inte vet... Fast det är ganska självklart
Citera
2016-01-04, 19:47
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Tänk på att det finns lite avgifter att betala med bostadsköp, när det kommer till villa så kan dessa avgifter kosta många tiotusentals kronor. Har ingen aning om det är lika dyrt med bostadsrätt.

Tror inte det behövs pantbrev på köp av bostadsrätt men det finns säkert andra avgifter som jag inte känner till.

Kollade lite snabbt och finns det inga pantbrev på t.ex. ett hus för 1 miljon så kostar bara dom ca 20000 kr.

Vi hade bara pantbrev på ca 60000 på vårt hus då förra ägaren byggde det själv på slutet av 60-talet så vi fick hosta upp rätt mycket cash utöver inköpspriset. Food for thought.
Citera
2016-01-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Tror inte det behövs pantbrev på köp av bostadsrätt men det finns säkert andra avgifter som jag inte känner till.

Kollade lite snabbt och finns det inga pantbrev på t.ex. ett hus för 1 miljon så kostar bara dom ca 20000 kr.

Vi hade bara pantbrev på ca 60000 på vårt hus då förra ägaren byggde det själv på slutet av 60-talet så vi fick hosta upp rätt mycket cash utöver inköpspriset. Food for thought.

Nej det är inga pantbrev till en bostadsrätt, det kan möjligen tillkomma en pantförskrivningsavgift, den brukar vara på någon tusenlapp eller så.
Citera
2016-01-05, 10:18
Medlem
Kostar en trea en mille så bor du inte i en storstad, sorry
Citera
2016-01-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Svar nej.

Ja jag får ta och boka ett möte med banken om detta! Kanske tom blir så att banken vill ge mig det privatlånet istället för att jag ska gå till tex ICA-banken.

Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Kostar en trea en mille så bor du inte i en storstad, sorry

Nehe, du vet väl bättre vad som räknas som ''storstad'' eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in