Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-27, 14:26
  #109
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olöst försvinnande 1951.

Intressant länk om man är intresserad av olösta försvinnanden.


Citat:

"I Sverige finns cirka åttahundra ouppklarade försvinnanden sedan 1951. Eller mer utförligt: enligt polisen/Noa* finns det t.o.m. år 2018 registrerat 767 personer som varit försvunna i mer än 60 dygn och ännu inte hittats. Det nationella registret sträcker sig fr.o.m. 1951.
Det blir i genomsnitt cirka ett dussintal olösta försvinnanden per år."


Den här listan skulle verkligen vara mycket intressant att få ta del av. Det äldsta fallet är så långt tillbaka som 1951. Har försökt att ta reda på vem detta kan ha varit men inte lätt när tidningsarkivet inte längre är öppet efter september år 1906. I denna tråd finns det ett olöst försvinnande från 1951 men detta är det inte eftersom den personen har blivit dödförklarad. Kan det handla om "Oskar" som försvann ca 1952?
Citera
2021-10-26, 21:49
  #110
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olöst försvinnande 1950.

Ytterligare ett gammalt försvinnande som kom att förbli ouppklarat som kan ev. ha varit ett självmord.

(FB) Sergeanten som försvann: Sven Larsson, Stockholm, 1950.
Citera
2021-10-26, 21:54
  #111
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Polisen borde ha en lista över dessa fall på sin hemsida.
Citera
2021-10-31, 16:11
  #112
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske en lista f. o. m. 2000 och framåt?

Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Polisen borde ha en lista över dessa fall på sin hemsida.

Jag tycker inte att polisen skulle ha en lista över gamla försvinnanden från t. ex. 1950- 50-talen.

Dessa gamla försvinnden kommer säkerligen aldrig att kunna bli uppklarade och många av dessa är idag helt bortglömda bland gemene man. Däremot tycker jag att de skulle kanske kunna ha en lista över olösta försvinnanden från 1990 och framåt i tiden. Kanske skulle det räcka med lista med start 2000 och framåt i tiden.
Citera
2022-03-07, 17:35
  #113
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karl Matthes, Älmhult 1998.

Ett försvinnande som inte finns med här i tråden.

48-årige Karl Matthes var hemmahörande i Älmhult där han bodde på Sunnerbogatan då han försvann. Senaste gången han sågs var den 30 september 1998. Även hans cykel saknades. Den försvunnes stora intresse var spel och komplicerade system. Ett försvinnande som inte har blivit speciellt omskrivet.

(FB) Älmhult 1998: Karl Matthes

Hur förhöll det sig ang. hans resa till Kristianstad?

http://forsvunnapersoner.blogspot.co...l-matthes.html

https://www.smalanningen.se/story/07...f-40b2bf89427d
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-03-07 kl. 17:54.
Citera
2022-03-27, 00:39
  #114
Medlem
Det ska finnas en kvinna, vars namm börjat med P, som försvann i Malmö...Kirseberg på 90-talet. Mer än så vet jag inte och det lilla jag vet har jag läst mig till i en annan tråd där det tros att hon kan ligga nedgrävd i en park. Någon som vet mer? Har denna kvinna/försvinnande en egen tråd?
Citera
2022-03-27, 17:45
  #115
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kvinna försvunnen i Kirseberg under 1990-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eklektiskwiccan
Det ska finnas en kvinna, vars namm börjat med P, som försvann i Malmö...Kirseberg på 90-talet. Mer än så vet jag inte och det lilla jag vet har jag läst mig till i en annan tråd där det tros att hon kan ligga nedgrävd i en park. Någon som vet mer? Har denna kvinna/försvinnande en egen tråd?

Har tyvärr troligtvis aldrig hört talats om detta gamla försvinnande i Kirseberg tidigare.

Jag har letat här för att försöka få fram en ev. tråd men inte hittat någon. Tror inte att det finns en sådan men det kan förstås vara en rubrik som gör att det blir svårare att söka.
Citera
2022-07-14, 16:16
  #116
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunnen vid Slussen 1999.

Thomas Frankman försvann vid Slussen den 11 maj 1999.

(FB) Thomas Frankmans försvinnande - Nacka/Slussen 1999

Jättebra att årtalet nu har blivit ändrat till det rätta i rubriken.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-14 kl. 16:37.
Citera
2022-10-10, 07:25
  #117
Medlem
Har sett artiklar från tidigt 1970-tal. Ung man försvann från mentalsjukhus. Men det finns inga artiklar om att personen någonsin återfanns. Hur skulle du göra för att ta reda på vad som hände?
Citera
2022-10-10, 15:50
  #118
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sundsvall 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Har sett artiklar från tidigt 1970-tal. Ung man försvann från mentalsjukhus. Men det finns inga artiklar om att personen någonsin återfanns. Hur skulle du göra för att ta reda på vad som hände?

Det måste vara det här fallet:

(FB) Mentalskötaren som försvann: Raine Svensson, Sundsvall, 1971.

Detta försvinnande kom att bli mycket litet omskrivet och är efter drygt 51 år fortfarande ouppklarat.
Citera
2022-10-11, 15:39
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det måste vara det här fallet:

(FB) Mentalskötaren som försvann: Raine Svensson, Sundsvall, 1971.

Detta försvinnande kom att bli mycket litet omskrivet och är efter drygt 51 år fortfarande ouppklarat.

Finns en annan man. Om mannen lever idag så vill jag inte röra till det. Då han var förståndshandikappad enligt tidningsartikeln jag kommit över. När jag får igång privata meddelanden ska jag berätta mer.
Citera
2022-10-12, 15:22
  #120
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett annat försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Finns en annan man. Om mannen lever idag så vill jag inte röra till det. Då han var förståndshandikappad enligt tidningsartikeln jag kommit över. När jag får igång privata meddelanden ska jag berätta mer.

Okej det var alltså ett annat fall du tänker på från det tidiga 1970-talet.

Vet du vilket mentalsjukhus han försvann ifrån? Blev det här försvinnandet uppklarat eller inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback